Bukefalos 28 år!

Katt bajsar i sandlåda...

Man kan vara trevlig ändå och inte gå till anfall.
Jag har inte varit otrevlig på något sätt.
Att inte hålla med någon är inte att vara otrevlig. Eller att tycka någon är oansvarig med sina djur.

Det är ju dom stackars katterna som får lida för det i slutänden.
 
Jag tycker inte heller Tora var det minsta aggressiv. Dock tyckte jag det första inlägget verkade lite drygt, som om dagiset skulle vara töntiga eftersom de inte vill ha kattskit i sandlådorna.

Katten är ägarens ansvar, och kan inte ägaren garantera att katterna låter bli sandlådan får katten vara inne, gå i koppel/rasthage, eller så får kattägaren börja dagen med att städa dagisets sandlåda...
 
Jag har inte varit otrevlig på något sätt.
Att inte hålla med någon är inte att vara otrevlig. Eller att tycka någon är oansvarig med sina djur.

Det är ju dom stackars katterna som får lida för det i slutänden.
Här i samhället har det stundtals varit hätska tongångar angående just löspringande katter.

Folk har fått sina dynor nerpinkade och småbarn har ofta fått kattbajs både här och var när dom lekt i sandlådan. Kattbajs luktar verkligen apa och så mysigt är det inte när de minsta barnen stoppar händerna i munnen efter fått kattbajs på dom.

Flera grannar har sagt att dom skall ställa ut en skål med mat iblandat med snigelgift för att kål på katterna. En annan hotade med att skjuta på dom med ett luftgevär.

Jag har ingen egen katt (och om jag hade en så skulle den inte springa runt fritt för jag är rädd om mina djur) och jag är själv enormt irriterad på katterna men det är absolut otänkbart för mig att skada katterna på något sätt.

Möjligtvis kan jag tänka mig spruta vatten på dom på sommaren.

Jag gjorde också klart och tydligt för mina grannar att om jag så bara fick minsta lilla misstanke om något djurplågeri så skulle detta omedelbart anmälas till polisen.

Så även om kattbajs och kattpink här och var är väldigt irriterande så är det i första hand de stackars katterna jag tänker på. Det är dom som råkar mest illa ut.
 
Du tror inte att dagiset kan göra sig omaket att lägga hönsnät i sandlådan när barnen inte är ute? Hönsnät borde göra ont i tassarna = inte skönt att gräva. Men det är egentligen en gissning.
 
Det finns ju sandlådor som täcks för med tex nån form av träskiva. Vet inte hur bra dessa funkar men annars presenning då? Måtta ut så det täcker samt borra in hål som man sätter kanterna i.
 
Det är väl bara att sätta upp en sådan här mackapär.
impregnera den med lämpliga örter.
Köra ut katten till ett katthem
ringa kattens ägare som får lösa ut kissen för vad det kostar dagiset att köra ut misse. ca 500:-
Efter ngr sådana turer tröttnar kattens ägare och finner en passande lösning:up:


003.JPG
 
Idag ringde en av dagispersonalen och tyckte att jag skulle stänga in mina utekatter (vilket är en omöjlighet, vart utekatter i flera år, det vore vanvård)
Icke. Båda mina katter har varit utekatter, båda troligen födda ute. Den äldre var tidigare stallkatt version aldrig-någonsin-inomhus. Idag är båda innekatter och klagar inte alls över det. Den yngre kan sitta vid dörren och vill följa med ut med hunden eller sitta vid öppna fönster. Men nån större saknad över att bli innekatter finns inte. Och nån dag ska jag ta ut honom i sele och koppel.

Det är dina katter, ditt ansvar. Gör något åt det innan dagiset tar saken i egna händer (med kommunjägare som exempel).
 
Det är nog väldigt olika då. Mina katter klättrar på dörren och skriiiiiker efter några timmar. När de var inne 2v efter kastration flyttade nästan jag och husse hemifrån ;)
 
Jag bor granne med ett dagis som har stora fina sandlådor som mina katter tycker är perfekta som kattlåda. Idag ringde en av dagispersonalen och tyckte att jag skulle stänga in mina utekatter (vilket är en omöjlighet, vart utekatter i flera år, det vore vanvård) men efter lite snack kunde vi båda komma fram till att vi behöver finna en lösning.

Och jag har klurat lite och alternativen är:
1. Flytta (vilket jag helst inte gör, trivs i lägenheten + att det finns inga lägenheter i byn jag bor i vilket innebär att jag måste flytta till närmsta civilisation och det i sin tur ger mig 20 min pendlingsavstånd)
2. Täcka över sandlådorna nattetid och katterna får vara ute då och inne på dagen. Hur täcker man smidigast lådor modell större med gungor o grejer i?
3. Hitta nytt hem till katterna (vilket egentligen inte är ett alternativ då jag hoppas börja plugga till hösten)

Nån annan som suttit i samma båt?

Deras argument var att barnen kan bli sjuka av toxoplasmos... :grin:

Dina katter så det är ditt ansvara att de inte stör ansra och kattbajs i sandlådan är inget kul.

Jag förstår inte varför alternativ 3 skulle vara uteslutet. Vad har pluggandet till hösten med katterna att göra? Kan katterna inte vara inne, du inte ens nämer att flytta till platser utan sandlådor (flytta till civilisationen är knappast bättre med tanke på att du lär flytta problemet till andra sandlådor istället) så är det väl rimligt att finna dem ett hem där de får vara ute.
 
Har också katter som går och skriker för full hals när dom inte får gå ut, gärna nattetid när man ska upp och jobba tidigt på morgonen. Skulle aldrig få för mig att stänga in en utekatt, hellre då avlivning. Katt och hund är verkligen inte jämförbart.

/Hund OCH kattägare, som för övrigt låter både hundar och katter springa lösa.
 
Angående att ta in en (fd.) utekatt, så får man naturligtvis se till individen. Alla katter funkar inte som utekatter, alla funkar inte som innekatter.

Men juridiskt sett så har en hund-/kattägare strikt ansvar för djuret och för vad det tar sig för, och det tycker jag att man bör ha i åtanke. Att djuren stör/förstör på så sätt att det blir ett problem, är inte helt ok. Det kan bli väldigt tråkigt för båda parter om problemet inte blir löst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 379
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 398
Senast: Shenzi
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 587
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp