Katt hoppade ner från andra våningen

Bukefalos 30 år!

Katten verkar tack och lov må helt väl. Äter, går på toa, leker, gosar, hoppar upp och ner på möbler och beter sig precis som vanligt. Vi satt ute i trädgården ikväll och då tittade jag upp mot fönster och jag kan fortfarande inte förstå att hon ramlade/hoppade ut från det fönstret, det ser så galet högt ut och hon känns inte direkt som den mest graciösa katten... Så himla tacksam att det verkar ha gått så bra 🧡

Nåt man får tänka på är att katter nog inte förstår konceptet metall och att de inte kan sätta klorna i det. Om de går på något av trä och tappar balansen så kan de hålla sig kvar mha klorna. Går katten på metall så går det inte. Jag tror inte att katter förstår det.

Jag vill verkligen bara understryka att fall från hög höjd skadar och även dödar katter. Även om det finns berättelser om katter som klarat fall från hög höjd finns det även många fall som inte klarat sig.
Det är alltid kattägarens ansvar att se till att förhindra att katten kan falla ned eller ut från fönster/balkong.
Så att ingen som läser tråden får för sig att det är riskfritt (jag syftar inte på någon person i tråden här utan generellt).
Detta var i slutet på 70-talet, minns inte att nån hade nät på den tiden. Självklart ska man skydda djur från risken att falla 🐱:heart

Nåt man får tänka på är att katter nog inte förstår konceptet metall och att de inte kan sätta klorna i det. Om de går på något av trä och tappar balansen så kan de hålla sig kvar mha klorna. Går katten på metall så går det inte. Jag tror inte att katter förstår det.

Låter rimligt. Kan ju vara nåt sånt som hänt när katten gick på fönsterblecket!

Jag har flytt från min balkong på 2:a våningen. Landade på gräsmatta. Inga problem, inte ens en stukning. Katten hoppade kanske heller inte rakt ut i luften, utan liksom gled lite nerför väggen sådär som katter gör. Och då blev fallet lite lägre. Jag hade känt igenom katten och sen inte oroat mig mer.

Jag har flytt från min balkong på 2:a våningen. Landade på gräsmatta. Inga problem, inte ens en stukning. Katten hoppade kanske heller inte rakt ut i luften, utan liksom gled lite nerför väggen sådär som katter gör. Och då blev fallet lite lägre. Jag hade känt igenom katten och sen inte oroat mig mer.
Nu rekommenderar jag ingen att testa själv att hoppa från andra våningen även om det gick bra för dig, skillnaden är ju att du kan förhoppningsvis tala om var du har ont om du skadar dig och söka vård och om du flydde fanns det nog inga andra alternativ, men katter bör man absolut ta till veterinär för att kontrollera så t ex inte urinblåsan mm gått sönder i fallet även om inget verkar brutet.

Nu rekommenderar jag ingen att testa själv att hoppa från andra våningen även om det gick bra för dig, skillnaden är ju att du kan förhoppningsvis tala om var du har ont om du skadar dig och söka vård och om du flydde fanns det nog inga andra alternativ, men katter bör man absolut ta till veterinär för att kontrollera så t ex inte urinblåsan mm gått sönder i fallet även om inget verkar brutet.
Ja, absolut! Jag hade också kollat upp katten för säkerhets skull! :heart

Vår 10-åriga ragdoll-katt hoppade ner från andra våningen (kanske ca 4 meter) imorse när vår svärfar var med henne och öppnade fönstret... Hon väger ca 4,5 kg och det var gräsmatta nedanför.

Hon är ju annars ganska markbunden så det kändes helt galet att hon valde att hoppa. Hur högt kan så gamla katter hoppa ner utan riskera allvarliga skador? Hon verkar okej just nu men vet att katter kan dölja smärta.
Min Spezzi hoppade från fönster på andra våningen flera gånger. Gräs under. Det klarade hon galant. Jag tror risken att de skadar sig är större om de ramlar än om de hoppar med villja. De har en instinkt som gör att de vrider sig rätt och landar på tassarna, men kan gå fel ändå. Säkert värst om något.är i vägen då de ramlar.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Katt dom fallit från 1 våningen
  • Katt som jamar mycket
  • Hur mycket mat ger ni er(a) katt(er)?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat