Bukefalos 28 år!

katt med epilepsi?

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som har erfarenhet av att ha katt med epilepsi?
Hur mycket extra jobb är det med det?
Jag har blivit erbjuden att överta en kastrerad hona som haft två krampanfall, som eventuellt är epilepsi och vill veta lite mer innan jag bestämmer mig. Katten SKA kollas upp mer innan den omplaceras (pga att den inte är lämplig att avlas vidare på), så att man kanske hittar nån orsak till kramperna, men det är tydligen svårt att ställa diagnosen epilepsi på katt.
 
Sv: katt med epilepsi?

Så länge man kollar så det inte beror på nån tumör eller annat i hjärnan så verkar det gå rätt bra att hålla borta med tabletter. Om det är många anfall, tydligen kan dom få enstaka fall utan att det behöver medicineras.

Men det blir väl daglig medicinering med allt vad det innebär.
 
Sv: katt med epilepsi?

Aldrig i livet......att jag skulle skaffa mig sånt bekymmer....min ena hund fick epilepsi, och den ångesten man fick gå runt med jämt är inte värt det...men han fick sina anfall relativt ofta och i de lägena kunde han lika gärna bli liggandes i ett dike o drunkna eller vadsomhelst......vi fick ta bort honom i ett grand mal som han inte orkade ta sig ur.....tror aldrig att det blivit hund av honom igen efter det anfallet, och det blev skillnad på honom efter sitt första anfall, han kände nog att han inte kunde lita på sig själv....han kom alltid till mig ca 20 min före han fick sitt anfall och bad om hjälp...men OM man inte var hemma!!?? ... Usch...nä...
 
Sv: katt med epilepsi?

Vad jag har läst angående folk som har katter med epilepsi så försöker de i högsta möjliga grad undvika medicinering eftersom det hade såna biverkningar.

/Erica
 
Sv: katt med epilepsi?

Ja, i första hand gör man det. Men har katten flera anfall så har dom inte så stort val utan måste.
Hört om en katt som levde 5 år till på medicinering, men den dog då vid 9 års ålder och det är ju misstänksamt förstås.
 
Sv: katt med epilepsi?

Jag håller helt med Martha.....

Min kompis har haft 3 olika katter med epilepsi(av olika raser) :cry:

Det är jättehemskt :eek:
 
Sv: katt med epilepsi?

Jag har en katt med epilepsi. Han är 8 år och har gått på Fenemal sen han var 1½. Han får en halv tablett morgon och kväll (underhållsdos) och funkar bra på det. Han får en halv tablett extra om han ska utsättas för något som stressar honom, typ veterinärbesök eller bad, men med detta hålls han helt anfallsfri.

Min första tanke när han började få anfall var att avliva honom. Han fick 5 grand mal på 2 veckor och mådde inte alls bra. Det var min veterinär som övertalade mig att åtminstone försöka medicinera, och det har jag inte ångrat en sekund. Visst - missköter man hans medicinering Får han anfall. Därför sköter vi hans medicinering mycket noggrannt. Men hans livskvalitet har inte försämrats på något sätt. Dåsig har han aldrig blivit av medicinen, snarare tvärtom. Störigare katt får man leta efter, men sån har han alltid varit och vi älskar honom för det. :love:

// Isa
 
Sv: katt med epilepsi?

Kan säga det också att det aldrig varit några problem att ge honom tabletterna. Han kommer när man ropar på honom. Ibland sitter han framför en på diskbänken innan man hunnit få ut burken ur skåpet.

Sen vet jag att medicinen som håller honom vid liv nu så småningom kommer påverka honom negativt, men den tiden den sorgen. Jag har fått behålla min katt bra mycket längre än jag räknade med.

// Isa
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
3 878
Senast: clusia
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp