Katt med ont i ryggen

Ja alla verkar föreslå röntgen men jag förstår fortfarande inte nyttan med den. Det verkar ju inte gå att åtgärda om det är remuatism eller spondylos och veterinären trodde inte på någon fraktur. Risken verkar ju tämligen liten med sedering men vad är nyttan med en röntgen på skelettet när det verkar inte vara något att göra åt det? Jag har en ny tid nu på Torsdag och alla säger ju röntga och jag är inte en veterinär så jag behöver göra det som är bäst för katten. Men kan någon förklara fördelen med röntgen. Jag har läst alla kommentarer men jag fattar inte nyttan.

Det börja tära på hennes psyke att åka bur till veterinär och bli klämd på. Hon spelar i princip död i buren nu. Påverkar stress sederingen negativt med större risk för skador?
 
Ja alla verkar föreslå röntgen men jag förstår fortfarande inte nyttan med den. Det verkar ju inte gå att åtgärda om det är remuatism eller spondylos och veterinären trodde inte på någon fraktur. Risken verkar ju tämligen liten med sedering men vad är nyttan med en röntgen på skelettet när det verkar inte vara något att göra åt det? Jag har en ny tid nu på Torsdag och alla säger ju röntga och jag är inte en veterinär så jag behöver göra det som är bäst för katten. Men kan någon förklara fördelen med röntgen. Jag har läst alla kommentarer men jag fattar inte nyttan.

Det börja tära på hennes psyke att åka bur till veterinär och bli klämd på. Hon spelar i princip död i buren nu. Påverkar stress sederingen negativt med större risk för skador?
Du får reda på varför katten har ont
Skulle inte tveka en sekund att röntga
 
Ja alla verkar föreslå röntgen men jag förstår fortfarande inte nyttan med den. Det verkar ju inte gå att åtgärda om det är remuatism eller spondylos och veterinären trodde inte på någon fraktur. Risken verkar ju tämligen liten med sedering men vad är nyttan med en röntgen på skelettet när det verkar inte vara något att göra åt det? Jag har en ny tid nu på Torsdag och alla säger ju röntga och jag är inte en veterinär så jag behöver göra det som är bäst för katten. Men kan någon förklara fördelen med röntgen. Jag har läst alla kommentarer men jag fattar inte nyttan.

Det börja tära på hennes psyke att åka bur till veterinär och bli klämd på. Hon spelar i princip död i buren nu. Påverkar stress sederingen negativt med större risk för skador?

Om röntgen visar grava förändringar så vet du att det sannolikt inte finns något att göra. Däremot vid lindriga förändringar så kan det ju finnas en möjlighet skapa bekvämt liv ett tag.

Det är även bra att ha något att jämföra med om katten sen blir sämre.

Men känner du att oavsett vad det beror på anser du inte det är okej som katten har det utan vill ta bort t ex, då är röntgen meningslös.
 
Om röntgen visar grava förändringar så vet du att det sannolikt inte finns något att göra. Däremot vid lindriga förändringar så kan det ju finnas en möjlighet skapa bekvämt liv ett tag.

Det är även bra att ha något att jämföra med om katten sen blir sämre.

Men känner du att oavsett vad det beror på anser du inte det är okej som katten har det utan vill ta bort t ex, då är röntgen meningslös.

Tack jag fattar lite mer. Kändes bara onödigt när veterinären sa att fraktur i princip var uteslutet och resten inte finns något direkt bot mot. Hon är långt borta ifrån att vara "inte okej" som tur är. Idag så hoppade hon 1,5 meter upp i min klädhängare. Sprungit runt nästan som vanligt. Förra veckan hade hon ont vissa dagar men inte som när det började och hon bara låg. Hon verkar bli bättre men det är ju svårt att veta just med katter. Hon har normal blick i alla fall igen.
 
Att veta vad man har att göra med är en förutsättning för att kunna lägga upp en bra plan för hur man ska gå vidare. Rehab? Smärtlindring? Kosttillskott? Anpassning i hemmet? Hur ser prognosen ut?
Har redan köpt mat för lederna som jag ställer om henne på, Inte så att den maten är sämre oavsett om det hjälper eller inte och pengarna spelar ingen roll när det gäller katten. Det kanske var ett missförstånd mellan mig och veterinären men jag fattade det som att det inte finns så mycket att göra vid artros eller spondylos och att det troligtvis inte rör sig om ett trauma. Då låter ju röntgen rätt onödigt med sedering om man bara konstaterar (förutsatt att man hittar något) artros eller spondylos. Det låter som en paradox i mina öron att konstatera något som inte går att göra så mycket åt så det är därför jag är här och frågar för att fatta vad jag missförstått.

Verkar ju inte vara så mycket mer man kan se på en vanlig röntgen kontra en mer avancerad t ex skiktröntgen. Jag blir lite klokare att läsa era svar men helt klok blir jag inte och jag inser dumheten i att gå emot strömmen inom ett område som jag inte behärskar. Men jag älskar den här katten över det mesta här i världen och ansvaret ligger därför tungt på mina axlar att göra det som är bäst så därför försöker jag att ta reda på så mycket jag kan. Även om det är liten risk med sedering så vill jag ju inte göra en sån utan att det kan hjälpa katten.
 
Det finns grader av spondylos och artros. Att veta hur mycket eller litet förändring det är på lederna/skelettet är väldigt värdefullt.

Vad är det du är orolig med angående sederingen?

Litet exempel ang artros och röntgen. Jag hade en hund som bröt en tå, nära leden. Det läkte och hunden blev bra. Några år senare började hunden halta efter hårdare ansträngning. Vet klämde och kände och gissade sen att hunden fått artros I tåleden vid frakturen. Röntgen visade att vet gissat helt rätt. Måttlig artros i tåled. Hunden fick prova lite av varje men tillslut var det cartropheninjektioner som bokstavligt talat gav mig en ny hund.

Nåt år senare var symptomen tillbaka. Vi gjorde då en ny röntgen. Artrosen var mycket mycket värre. Där fick hunden somna in utan att vi började försöka med ännu mer smärtlindrande behandling osv.

Sen även om vet tror det är x eller y så blir man ibland förvånad. Åt ena eller andra hållet. Det fanns ingen artros eller spondylos och man måste leta vidare efter orsak. Eller det man trodde var artros var skelettumör..

Så att veta VAD det är man försöker lindra är viktigt.
 
Vad är det du är orolig med angående sederingen?
Hon är en väldigt kräkig katt och under sedering så har dom ingen slang för sånt.

Sen finns det alltid en risk med sedering om än liten (hur liten är inte helt lätt att hitta då det står olika på olika ställen) och då vill jag ju känna att det är befogat. Jag oroar mig att något ska hända under sedering överlag, men den oron ska ju inte få styra att min katt får rätt vård. Skulle hon inte äta och bara ligga ned så är det ju akut så en sedering med röntgen då känns ju väldigt befogat och jag skulle inte tvivla överhuvudtaget att det var det som skulle göras. Här upplever jag det inte som lika befogat när hon ena dagen är sig själv och andra dagen har ont. Vad jag fattar ifrån att läsa här och pratar med veterinärer är att fördelarna väger över åt röntgen men att det inte är lika självklart som om det är något akut och man söker en tumör t ex. Jag har tiden i morgon och då får jag berätta för vetrinären om hennes förbättringar och han får klämma på samma ställe på ryggen och om hon inte har ont så får han avgöra vad som är bäst.
 
Hon är en väldigt kräkig katt och under sedering så har dom ingen slang för sånt.

Sen finns det alltid en risk med sedering om än liten (hur liten är inte helt lätt att hitta då det står olika på olika ställen) och då vill jag ju känna att det är befogat. Jag oroar mig att något ska hända under sedering överlag, men den oron ska ju inte få styra att min katt får rätt vård. Skulle hon inte äta och bara ligga ned så är det ju akut så en sedering med röntgen då känns ju väldigt befogat och jag skulle inte tvivla överhuvudtaget att det var det som skulle göras. Här upplever jag det inte som lika befogat när hon ena dagen är sig själv och andra dagen har ont. Vad jag fattar ifrån att läsa här och pratar med veterinärer är att fördelarna väger över åt röntgen men att det inte är lika självklart som om det är något akut och man söker en tumör t ex. Jag har tiden i morgon och då får jag berätta för vetrinären om hennes förbättringar och han får klämma på samma ställe på ryggen och om hon inte har ont så får han avgöra vad som är bäst.

Om du inte ger mat på några timmar innan så minskar risken för kräkning.

Katter sederas ju väldigt ofta. Även vid rent förebyggande åtgärder. Mina sederas minst en gång per år, vid tandkontroll.

Under alla år har ingen katt haft problem med sedering, inte ens den med grav njursvikt. Så risken är liten. Men den är ju inte minimal. Men man får ju ställa den inte bara emot förekommande lidande. Utan även risken för framtida lidande.
 
Vår katt kom in och hade ont i bakkärran.
Trodde kattslagsmål eller någon som kört på honom på tomten.
Åkte in till Vet. som kände på honom och rekommenderade Metacam ett par dagar för att se. Han blev bättre på ett par dagar även utan Metacan i slutet på veckan. Vi har märkt undet året att han slutat hoppa upp på diskbänken, men inte konstigt när man är 16 År. Efter en vecka fick han en böld på halsen, in till Vet igen, sedera och öppna en varböld , troligen kattslagmål. Passade på att röntga ryggen vilket visade på spondylos. Det konstiga är att efter denna händelse är han piggare än på länge tom hoppar upp på diskbänken utan problem.
 
Min ena har höftproblem och det visar sig oftast som smärta i ryggen. Eller ja, ryggmuskulaturen då.
Min erfarenhet är att långt ifrån alla veterinärer är duktiga på att känna igenom höfterna på katter heller. Min visade inte smärta alls hos veterinären utan det var fysioterapeuten som lyckades känna var hon hade ont. Nu visste vi sen tidigare röntgen att hennes höfter var dåliga, så det var inriktningen.
Men vi pratar också om att om de fått en inflammation i muskulaturen, så kan en dos NSAID vara för kort. Min får minst 2 veckor vid smärta nu.
 
Jag tyckte Metacam hade en negativ effekt för att hon sprang för mycket när hon fick den och fick ont för att det inte fick vila ordentligt i och med smärtlindringen. Hon har alltid rört sig megamycket så det är svårt för henne att vara lite lugnare när smärtan går ned,
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
849
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp