Gravinda

Trådstartare
Är i kattunge tankar.
Min kattflicka blir nu ensam hemma vissa dagar och därför känns det som att vi ska utöka familjen.
Måste erkänna att jag saknar bebispälsen och minitassarna också.
Hursom så har jag en två åring och tänker hur blir det att skaffa en till?

Kommer nya kissen gå på mims låda? eller är det revir? bäst att skaffa en till?
Ska man hålla dem åtskilda första dagarna så att lillen får ta in alla lukter?
eller är det bättre att de träffas så fort som möjligt, självklart kommer jag vara extra närvarande och vakande.
Kanske oroar mig förmycket, men vill ju att det ska bli bra för både lillen och för mims.

Goda råd nån?

Sv: katt nr 2

Vuxna katter brukar vara snälla mot kattungar. Vi hade en honkatt som tog till sej lillkisen vi skaffade. Den fick ligga och dia henne och hon betedde sej precis som en kattmamma! Det var rörande att se.:love:
Så skaffa du en bara och håll koll den första tiden.

Lycka till!

Två lådor är inte fel, då slipper liten vara rädd att göra fel för det är inte alltid den vuxne accepterar den lille.
Låt katterna få vänja sig succesivt vid varandra men se till att de kan komma bort från den andra katten vid behov, när du inte är hemma så ha dem isär tills du vet att de går bra ihop.

popcorn - tack för peppet!

TinyWiny - tack för rådet, det var ungefär så jag hade tänkt.

Då ska man bara hitta en liten parvla att flytta hem ^^

Ringde på några annonser på blocket idag, och en katt verkar intressant, men då istället så verkar inte säljaren vara det.
Ringde iaf och säljaren sa att han skulle ringa upp när han kommit hem så jag kunde åka och kolla på katten, ringde honom vid 15-tiden. Vid 18 tiden började jag fundera, är ju jätte ivrig att få hem små tassar, skickade ett mess och frågade om vi skulle ta det imorgon istället, och han sa att det funkade och så skickade jag iväg ett tidsförslag, men inget svar.
Dvs två "inget svar" från säljaren.
Känns ju som jag tjatar, borde det inte vara tvärtom?

fixat :)

Jag har hämtat hem en liten flicka nu, allt har gått bra, katterna älskar inte varandra direkt, men lillan jagar mims som inte bryr sig speciellt, hon går undan.
De luktar lite till och från på varandra och springer in i varandra. Mims har höjt tassen när hon tycker att det blir för mycket, men inget fräs och inge bråk.

Dock är inte jag super populär nu, avmaskning är verkligen en konst.

Hej!

Har haft en del kattungar till försäljning tidigare och varit noga med att få seriösa köpare och har följt upp hur det gått i det nya hemmet.
Flera som köpte kattungar av mig ville ha sällskap till sin vuxna katt och de allra flesta katter blev inte glada över den nya familjemedlemmen utan tjurade ibland flera veckor. I alla fall gick det över efter en tid då den vuxna katten accepterat kattungen. Min förre katt var inte intresserad av sällskap, hon körde alla på porten och försvann inte den katten så gick hon. Så hon fick vara ensam vilket passade henne allra bäst.

Nu valde jag att köpa två kattungar från två olika uppfödare och det skiljer en vecka i ålder. Det var mycket lättare då de var 16 och 17 veckor när de flyttade hem till mig. Det tog 2 dagar så var de bästa vänner.
Så jag tror faktiskt inte alla katter gillar sällskap. Nu har jag innekatter pga av min förre katt blev överkörd.
Hon hade inte samma behov av sällskap då hon var ute på jakt nästan jämt och kom bara hem för att äta gosa och sova.

Tänkte precis göra en tråd i detta ämnet...

Har en av stallkattungarna hemma lite på prov och det verkar väl gå rätt bra. Hon morrar och är lite smårädd för min tvååring, men han gör inget direkt. Verkar rätt nyfiken och fräser bara lite, har slagit med tassen nån gång. Första gången jag hade henne hemma skrek hon så fort han närmade sig... Men det är bättre idag. Med tålamod så går det säkert.

Men jag är tveksam... Mest för min Muffins skull. På sätt och vis vore det kanske bra för honom med sällskap eftersom jag jobbar långa dagar och är i stallet en del. Men samtidigt är han lite av en ensamkatt och anser nog att han är kungen här hemma...:angel: Han är jättegosig och vi har så mysigt. Ligger alltid hos mig i soffan och i sängen.

I början hade jag jättedåligt samvete att han var själv, men sen läste jag en artikel just om att katter oftast uppskattar ensamhet och att de ändå delar in lägenheten i revir. Och som sagt, han verkar trivas.

För kattungens skull kommer det säkert att gå bra och jag älskar henne!! Hon är såååå go!! Det jag tvekar över är vad Muffin tycker om det hela? Kommer han och jag att ha samma kontakt med ännu en katt? Och är jag självisk som tänker så?

Hej hopp!

Känner igen dina tankar, jag har känt lite som att Mims kanske känner sig "bort puttad". Tex så kommer hon och ska mysa, så märker Monster det och kommer och tränger sig emellan och Mims går iväg.
Så den senaste veckan har Mims varit mer avvaktande mot mig än vad hon brukar.
Dock så är tjejerna nu sams, de leker och tvättar varandra och när jag kommer hem så ligger de bredvid varandra och sover. Så jag upplever det nog mycket mer positivt av nya familje medlemmen.
Tror mest att Mims förändring har med att det är en omställning för henne. Och i natt sov hon med mig för första gången sen Monster kom hit.

Det är vad som har hänt på min front.
Har inga speciella råd, men nu har du en story att jämföra med.

Hänger gärna på här! Är på samma spår om att skaffa en liten kattunge, vi har en kasterad hankatt på knappt 1,5 år som är väldigt vänlig och social med andra djur. Vad ska vi väja för kön, någon som har erfarenhet? Vi är lite inne på en katttjej vi sett. Om vi tar henne tänker vi stelirisera henne när det är dags så båda är "neutrala" mot varandra. Eller är det dumt att ta en tjej? Våran katt är innekatt i stor 3:a men får även vara ute mycket, i koppel på gården ett par dagar i veckan och får följa med till landet när vi åker dit. Kanske skulle en katkompis vara bra för honom, sällskap.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för... 2
Svar
28
· Visningar
2 490
Senast: Noxos
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 432
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 913
Senast: Liten
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden... 2
Svar
31
· Visningar
3 676
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka