Katt och åksjuka

Jag tror dig. Men som sagt ingen veterinär klinik här (kollat privata, Evidensia samt Uds) säger sig ha minsta att erbjuda. Förutom en av de privata då som kunde erbjuda sileo "off label" då substansen är välanvänt på katt. Och efter att ha provat ge det hos vet under övervakning första gången. De varnade även för risken för illamående och att det kan motverka hela syftet

Men alla andra har svarat att "hjälper inte feliway, zylkene, aptus relax etc receptfritt finns inget att prova för katt som är rädd I bur.". Så frågade jag förvisso inte specifikt om åksjuka då jag inte tänkt det då. Men frågat efter den här tråden om cerenia. Från två olika fått svaret att det funkar mot kräkning men inte mot åksjukeillamående utan kräkning

Och jag hade ju samma diskussion med ännu fler veterinärer förra året när han skulle kolla tänderna. Samma där, det fanns ingenting. Det var tillslut en privat vet som lämnade ut en dos av något jag kunde ge I munnen även om det eg inte var tänkt så. Antar samma substans som i sileo.

Gabapentin låter ju som det absolut bästa för en liten Lukas dock, utifrån den här tråden. För oavsett åksjuka eller ej så finns ett rejält mått rädsla/ångest.
Jag skulle i alla fall prova att prata med denna veterinären som hanterar många patienter av liknande slag. http://www.beteendeveterinaren.se
 
Jag tror dig. Men som sagt ingen veterinär klinik här (kollat privata, Evidensia samt Uds) säger sig ha minsta att erbjuda. Förutom en av de privata då som kunde erbjuda sileo "off label" då substansen är välanvänt på katt. Och efter att ha provat ge det hos vet under övervakning första gången. De varnade även för risken för illamående och att det kan motverka hela syftet

Men alla andra har svarat att "hjälper inte feliway, zylkene, aptus relax etc receptfritt finns inget att prova för katt som är rädd I bur.". Så frågade jag förvisso inte specifikt om åksjuka då jag inte tänkt det då. Men frågat efter den här tråden om cerenia. Från två olika fått svaret att det funkar mot kräkning men inte mot åksjukeillamående utan kräkning

Och jag hade ju samma diskussion med ännu fler veterinärer förra året när han skulle kolla tänderna. Samma där, det fanns ingenting. Det var tillslut en privat vet som lämnade ut en dos av något jag kunde ge I munnen även om det eg inte var tänkt så. Antar samma substans som i sileo.

Gabapentin låter ju som det absolut bästa för en liten Lukas dock, utifrån den här tråden. För oavsett åksjuka eller ej så finns ett rejält mått rädsla/ångest.
Cerenia har ju indikation åksjuka i FASS, känns som någon inte är direkt påläst. Prova ringa FirstVet eller liknande tjänst kanske?
Vad gäller Gabapentin så är de kliniker du pratat med inte uppdaterade, det har som sagt god effekt och finns mycket att läsa om det om en veterinär vill kolla upp det. Vi använder det jättemycket hos djur som tycker besöken är jobbiga på ett eller annat sätt men också hos inneliggande patienter.
Prova höra av dig till dom som erbjöd Sileo och fråga specifikt efter Gabapentin?
 
Cerenia har ju indikation åksjuka i FASS, känns som någon inte är direkt påläst. Prova ringa FirstVet eller liknande tjänst kanske?
Vad gäller Gabapentin så är de kliniker du pratat med inte uppdaterade, det har som sagt god effekt och finns mycket att läsa om det om en veterinär vill kolla upp det. Vi använder det jättemycket hos djur som tycker besöken är jobbiga på ett eller annat sätt men också hos inneliggande patienter.
Prova höra av dig till dom som erbjöd Sileo och fråga specifikt efter Gabapentin?

Jo jag vet ju det utifrån googlande. Men ändå verkar det som jag skrev tidigare vara ett "motstånd" eller något att engagera sig i åksjuka/rädsla hos just katt? Tråkigt nog. Även UDS gav ju (via telefon) svaret att hjälpte inte feliway etc så fanns det inget att prova. Och där får man ju hoppas veterinärerna är uppdaterade. Nu pratade jag säkert med en sköterska men hade jag ringt om rädd eller åksjuk hund hade svaret varit ett helt annat.

Så får man tag i "rätt" veterinär finns säkert kunskapen. Men som djurägare hamnar man ju när man ringer sällan hos veterinären direkt när man ringer de stora klinikerna.
 
Cerenia har ju indikation åksjuka i FASS, känns som någon inte är direkt påläst. Prova ringa FirstVet eller liknande tjänst kanske?
Vad gäller Gabapentin så är de kliniker du pratat med inte uppdaterade, det har som sagt god effekt och finns mycket att läsa om det om en veterinär vill kolla upp det. Vi använder det jättemycket hos djur som tycker besöken är jobbiga på ett eller annat sätt men också hos inneliggande patienter.
Prova höra av dig till dom som erbjöd Sileo och fråga specifikt efter Gabapentin?

Jag tror det kanske är "för att förebygga kräkning vid åksjuka" som vet menade? Att det hjälper om de kräks men inte mot "bara" illamående? Fast känns ju som de borde dämpa illamående om det stoppar kräkning..
 
Jag vet inte om det var postafen, att båda kattanterna också åkte med, att han fått en ny mer täckt bur, en bra dag eller kombinationen. Men världens bästa Lukas har idag åkt bil 20 mil med den äran. Det var läskigt men ingen panik. Han sov till och med stundtals!

Jag är så outsägligt stolt över resan den här katten gjort! Både den idag och i stort.♥️
 
Prova att SMS då? Står att man ska kontakta via egenremiss på e-post eller SMS så kanske lättare att få svar via SMS?

Nu känns det ju som det kan kvitta. Det gick ju bra ändå. Men om man som företagare anger e-post som kontaktsätt är det ju bra om det också fungerar tänker jag..
 
Så skönt det var att Lukas klarade sig ändå och att Mini var så tröstande och omhändertagande när det behövdes, men även körde lite tough love :D så nu vet du att Lukas klarar att åka bil vilket är lättande och bra!

PS. Hur gick det med robo dammsugaren?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 394
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp