Katt och bebis

Jag kan säga att min katt har två gånger lagt sig på huvudet på mig när jag ligger och sover. Han är visserligen lite udda som katt, och han brukar inte sova i huvudhöjd i våran säng sedan sambon la sig på honom i sömnen för några år sedan.
Men likt förbannat har jag vaknat två gånger av att det är svårt att andas, till och med sambon har vaknat för jag har legat och fräst eftersom hela munnen och näsan är fylld av katthår. Och där ligger katten ihoprullad och kurrar för fulla muggar. Fast det räcker att jag rör huvudet lite så flyttar han på sig, så det har aldrig blivit några nära-dödenupplevelser av det hela. Skulle han lägga sig på en bebis tror jag att han hade flyttat på sig så fort bebisen börjat röra på sig, ännu värre om den skulle försöka skrika.
Men jag börjar fundera på om katten har smygstartat sin plan om världsherravälde (som vi vet att alla katter smider planer om) genom att försöka bli av med mig..
 
@Andromedae: Nej, dessvärre är det ingen skröna...

Vi vågade inte ha våra katter i sovrummet när sonen var liten. Känns så onödigt att riskera nåt, katterna lider ju inte direkt av att få ligga typ i soffan istället.

Sov han ute hade vi myggnätet på även mitt i vintern. Tror faktiskt att båda våra katter skulle kunna lägga sig på en bebis. :meh:
 
Vi har katt och jag tänker inte något speciellt om det. Isola har aldrig lagt sig på någons ansikte, varken på barn eller vuxen, så jag tror inte hon kommer göra det på bäbisen heller.

Har överlag aldrig varit med om eller hört talas om att en katt kvävt en bäbis (eller ens att en katt lagt sig över någons ansikte, det närmsta är en katt vi hade som gärna låg som en krans runt pappas huvud). Jag tror som ovan nämnt att det är en skröna som folk hittat på för att ha en ursäkt att göra sig av med sin(a) katt(er).

Jag har aldrig hört om någon katt som lagt sig över en bebis ansikte men däremot tyckte sambons katt att jag var en riktig inkräktare som kom och tog hans plats när jag och sambon precis hade träffats. Katten brukade alltid ligga bredvid sambon med huvudet på kudden och när då jag kom där och skulle ta hans plats så vaknade jag ibland utav att jag hade en katt över ansiktet :p Han var dessutom en stor maincoon på närmare 15 kilo så det var faktiskt obehagligt. Han lärde sig dock ganska snart att jag inte var någon elak människa så jag fick lov att ligga där och han la sig bredvid mig istället :)
 
Det är olika katter, en del vill dela säng med bebisen och andra inte. Men jag har aldrig hört talas om att någon katt skulle ha lagt sig över en bebis ansikte. En norsk kompis berättade att då han var barn hade dom en jättestor kastrerad hankatt. Så fick dom en sladdis - en liten flicka. Katten la sig över henne ibland och eftersom föräldrarna hört att plötslig spädbarnsdöd berodde på att barnet blev för varmt så blev dom oroliga. En dag då han kom hem så var katten borta - dom hade tagit den till veterinären och avlivat den utan att säga något till J och hans bror på förhand. Dom vågade inte säga något för dom förstod vad pojkarna skulle säga då. J såg det som ett stort svek och det var det ju också. Katten kunde kanske ha bott hos någon av deras kompisar tills bebban blivit lite större.
 
@Andromedae: Nej, dessvärre är det ingen skröna...

Vi vågade inte ha våra katter i sovrummet när sonen var liten. Känns så onödigt att riskera nåt, katterna lider ju inte direkt av att få ligga typ i soffan istället.

Sov han ute hade vi myggnätet på även mitt i vintern. Tror faktiskt att båda våra katter skulle kunna lägga sig på en bebis. :meh:

Usch, vilken tragedi. Verkar inte vara jättevanligt som tur är och ens egna katter vet man lite hur de bär sig åt.

Nä, några onödiga risker ska vi inte ta. Vill gärna att de bekantar sig med bebisen tidigt och vice versa men det får ske under uppsikt tills bebisen kan ta sig ur den eventuella situationen med egen kraft.
 
@Skjøldur Oj, det låter väldigt drastiskt att avliva katten. Väldigt taskigt mot din kompis och hans bror. Det går ju att lösa bara man vill.
 
Fast visst, oroar man sig är det väl bättre att hålla katten ifrån barnet. Glada föräldrar, glada barn osv.
 

Nä, det finns väl en möjlighet att det kan ha varit plötslig spädbarnsdöd, men i vilket fall låg ju katten över bebisens ansikte och det räckte för att jag skulle bli avskräckt.

Framförallt vår stora hane ville gärna upp i vagnen om sonen låg och sov ute på vintern. Inte så konstigt, både värme och vindskydd. Sen vet jag inte om han kunnat lägga sig på bebis, men det kändes onödigt att chansa.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 025
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
3 688
Senast: Imogen
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp