Bukefalos 28 år!

Katt som är konstant lös i magen

purity_666

Trådstartare
Jag har tre bondkatter varav den ena är ständigt lös i magen. Ingen konstig färg, bara löst. Han är 5 år och har alltid varit så. Han blir avmaskad och vaccinerad som han ska. Jag har provat massa olika foder. Alla katterna får samma och de andra mår finfint. Han är utekatt och jagar ganska aktivt på sommaren. På vintern är han inte ute så mycket. Ingen skillnad i magen mellan årstiderna.

Han är inte mager, fin i pälsen. Veterinären har inte haft något att säga och vi är ju där en gång om året.

Eftersom han mår bra ser jag det väl inte som ett jätteproblem. Han bajsar inte oftare än de andra, bara annan konsistens. Men finns det något att ge som kanske kan göra hans avföring mer normal?
Han kräks inte särskilt ofta heller.
 
Har man kollat efter andra parasiter än mask? T.ex. giardia. Vad jag vet brukar det bli fler symptom än lös avföring (t.ex. väldigt stark lukt från avföringen), och de smittar ( = nån av de andra borde också fått det), men jag hade kollat ändå för säkerhetsskull. Görs via SVA, träckprov.
 
Han gräver aldrig ner sin bajs, försöker inte ens så det luktar ju när han gått såklart, men inte värre än de andra. Jag har haft alla katter lika länge, har hundar som ibland käkar kattbajset också. Glömmer jag ställa för grinden går den ena i kattlådan :wtf: Så det känns ju lite som att något smittsamt borde ha smittats. Jag har haft honom under alla 5 åren, de andra katterna har jag haft 6 och 4 år.
 
Finns någon probiotika som kan ges i form av pasta eller tabletter som man kan köpa utan recept? Alla tre katterna äter ju maten, men kanske inte gör nåt om de friska får i sig av det?
 
Probiotika ska inte vara skadligt för friska katter - det stabiliserar tarmen. Hör med din veterinär om du osäker.
Det finns flera pastor att köpa på apoteket (jag har bara använt receptfria, som veterinärer rekommenderat). T.ecx. Canikur pro. Jag har gett direkt i munnen.
 
Att han inte ens försöker gräva ner bajset tyder väl på att något är fel? När en av mina katter var sjuk bajsade hon löst och vägrade också gräva ner det, sedan började vi ge henne taurin tabletter eftersom hon hade underskott på det, och nu är hon i stort sett normal.
Hoppas du får hjälp med din kise!
 
Vi har haft samma problem med en av våra. Hon var lös i magen vad vi än gjorde. Vi testade Canikur pro, men den ska man inte använda i längden.
Så vi ringde till ett djursjukhus och de tipsade om royal canin, gastro intestial. Sen vi började med den har problemet försvunnit. Dock är nackdelen att den endast finns att köpa hos veterinärer och den är dyr.
Men vad gör man inte för de man älskar. 
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 350
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 969
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp