Katt som äter ALLT...

P

Puma

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Min katt äter verkligen allt! Försöker alltid gömma undan allt som han skule kunna få för sig att äta på men han hittar det ändå ibland.. Vissa saker kan ju faktikst vara direkt farliga för honom att äta.

Han äter blommor av alla dess slag (så jag har inga blommor alls hemma längre), tappar man något på golvet när man lagar mat så är han snabbt där och äter upp det (gurka, tomat, you name it)... Hade en påse rostbröd på köksbordet, han bet hål i påsen och åt lite bröd.. Jag kan inte ha någonting framme har jag lärt mig...

Nu har han bott hos min mamma i 3månader pga renovering i min lägenhet och häromdagen hade han krypit in i hennes handväska, hittat en påse nötter som han bitit sönder, ätit upp en massa nötter och sedan självklart spytt..:crazy:

Han får Hills torrfoder samt Mjau blötmat..
Jag tror inte att det är för att han är uttråkad, mamma är hemma nästan hela dagarna samt att han har två st kattkompisar där att leka med och han får även gå ut i sele ibland, samt sitta på balkongen och spana på fåglar.

Vad kan detta bero på egentligen och hur får jag honom att sluta?
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Nej det har han inte, på veterinärens inrådan...
Då skulle han bli jättefet då han är kastrat och äter extremt mycket mat om han bara får chansen..
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Låter som om katten är väldigt hungrig.

Ett alternativ är att skippa torrfodret helt o hållet och ge katten större mängd av blötmaten. Då kan han äta större volym och kanske förhoppningsvis bli mätt nån gång.
Blötmat innehåller mindre kolhydrater som katter annars lätt blir tjocka av.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Mitt tips låter helsjukt;) men prova att ge honom ett vanligt vitt tuggben för hundar;) köp ett sådant som är löst pressat, inte de som är bara en hård rulle.

Det smakar gott i en kattmun också och har fått en och annan katt att sluta att göra konfetti av allt av papper.

Jag tror att katter liksom många andra däggdjur behöver tuggandet.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

men bara för att vissa katter blir feta efter kastreringen innebär de inte att din blir de.. Generellt går kastrater upp i vikt men har du testat att ha fri tillgång och se om han lägger på sig.. för din katt reagerar så för att den är hungrig så du måste öka maten på något sätt
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Ja han lägger på sig väldigt lätt, vi hade fri tillgång förut, men han gjorde såhär då med...

Och jag tycker inte att han får lite mat.. Ca ½ mjautetra om dagen och 0,75dl torrfoder..
Men han kanske är hungrig ändå då...
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Det ska jag testa!
Ska springa förbi djuraffären i helgen och se om det fungerar :)
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Mina tre har fått "dentastix" som komplement till blötmaten och de verkar gilla dem. Det går inte att tugga av så stora bitar att det blir "farligt" men det är ändå så de får loss lite grann. Ligger visserligen över hela lägenheten men vad gör man inte :D

Köpte "mini", de andra hade nog varit för stora.

De har fri tillgång på blötmat, el rättare sagt, de får två gånger om dagen och få får de ganska mkt, så att de inte vill ha när jag kommer hem på på dagen men däremot när jag kommer på kvällen. Den som var "fet" innan är nu fin, de andra två har tappat lite men de sticker jag till godbitar istället så det jämnar ut sig.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Får väl prova öka blötmaten lite till, men när han äter så blir han ju mätt, för han brukar lämna lite och äta upp det senare...
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Du skriver att du inte har några växter och det är synd då innekatter behöver tugga gräs för att underlätta att göra sig av med hårbollar. Ampellilja är en bra växt ur kattsynpunkt och väldigt tålig. Det går även att odla kattgräs och/eller vanlig havre.
Man kan ha dem placerade så att de inte välter och man kan ha nån stående framme och nån undangömd för tillväxt när den blivit tuggad på.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Kattgräs har jag testat, det var dock det enda han inte åt..:p

Får kanske köpa några ampellijor kanske. Har någon tips på fina blommor som inte är giftiga för katter så tar jag gärna emot dem också :)
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Fast alla katter har ju inte hårbollar. Ingen av våra har nånsin haft en.

Vi har också ampelliljor, men de är till oss, inte till katterna, och är placerade utom räckhåll för dem.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Nä, det är ju klart. Beror ju oxå på hur mycket hår de har :D

Men är det håriga katter så är det ofrånkomligt att de får i sig hår när de tvättar sig. Gräset binder upp håret så att det lättare passerar magen och kommer ut den naturliga vägen. Jag ser ofta grässtrån sticka ut ur bajsarna.

Jag tycker det är en katts rättighet att ha nån form av gräs/växt att tugga på.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Har någon tips på fina blommor som inte är giftiga för katter så tar jag gärna emot dem också :)

Bambu är bra och väldigt populärt här hemma. Parasollsäv har jag förstått oxå ska gå bra men det har jag aldrig lyckats få tag i.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Jag tycker det är en katts rättighet att ha nån form av gräs/växt att tugga på.

Jag har två semilånghåriga katter som har haft tillgång till både gräs och giftfria växter men inte ätit det. Dom har snarare "lekt" med det. Bitit loss långa strån och sen låtit dom ligga, dom är helt enkelt inte intresserad av att äta det. Så alla katter äter inte gräs.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

Nä, det är ju klart. Beror ju oxå på hur mycket hår de har :D

Men är det håriga katter så är det ofrånkomligt att de får i sig hår när de tvättar sig. Gräset binder upp håret så att det lättare passerar magen och kommer ut den naturliga vägen. Jag ser ofta grässtrån sticka ut ur bajsarna.

Jag tycker det är en katts rättighet att ha nån form av gräs/växt att tugga på.

Inte jag, mina blommor vill jag ha för mig själv. Våra äter dem dessutom inte, de bara jagar och leker med dem (de vippar ju så förföriskt). Sen ligger de avbitna delarna i halva lägenheten och skräpar.

Men det kanske hör ihop med att de aldrig har hårbollar, inget behov liksom? På sommaren när de går ute och har hur mycket gräs som helst de kan äta äter de inte heller gräs, så de verkar inte ha det behovet helt enkelt.
 
Sv: Katt som äter ALLT...

KL

Min katt är lite så där också, stänger numera alltid dörren till köket när jag går ngnstans eftersom att annars är fruktskålen attackerad, disken renslickad, ev mat som står framme uppäten osv. Sallad, gurka, hundmat, juice, allt går ner...

Men jag har också köpt tuggben åt misse. :) Började med att den delade på ett märgben med hunde och därefter köper jag alltid två tuggben, ett åt hunden och ett åt katten.
Sen följer katten även med ut på hundpromenaderna och käkar lite gräs och annat intressant den hittar.

Min har inte fri tillgång på torrfoder kan jag tillägga.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp