Bukefalos 28 år!

Katt som inte tål torrfoder alls?

Bebben

Trådstartare
Har ni varit med om det innan?
Jag har haft katter i hela mitt liv, men aldrig stött på en som denna.. Att dom inte fungerar på vissa torrfoder eller så, är ju helt normalt. Men att inte kunna äta det alls?

Lite bakgrund;
Kissen är strax 6 mån gammal, en olycka som kom till i somras hos en kompis. Underbart speciell på alla sätt och vis, så hon fick flytta hit. Är uppväxt på torrfoder för kattungar utan problem, så jag fortsatte med det (RC Kitten). Kort efter flytten hit så började hon att få dålig balans, diarré och bete sig allmänt skumt.
Pga diarrén ville jag ge lite mer lättsmält mat så jag köpte hem Mjau på burk, och magen blev fort bättre och balansen återkom på 2-3 dagar.

Funderade inte så mycket mer på sammanhanget, utan hon började få torrfoder igen också.
Dessa balansperioder återkom upprepade gånger, och jag började misstänka att hon hade något medfött fel eller fått hjärnskada pga yttre våld kanske..

Efter lite funderande och frågor till min veterinär, så kom vi fram till att det kanske var torrfodret - trots att ingen av oss kunde förstå VARFÖR - så jag tog bort det helt. Och vips så försvann inte balanssinnet igen..

Förra veckan stod jag utan bil, och fick ge torrfoder i 2 dagar innan jag kunde ta mig till affären igen för att köpa hem burkmat, och på dag 2 fick katten väldigt dålig balans igen, och diarré. Så fort torrfodret försvann, blev hon bra igen på en dag.

Jag har aldrig hört talas om detta, och inte min veterinär - med över 25 års erfarenhet - heller. Har ni?
 
Sv: Katt som inte tål torrfoder alls?

Det är inte helt ovanligt att katter inte "tål" torrfoder. Men reaktionen är nog lite olika på katterna.

Mvh
Pudlan
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
927
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp