Bukefalos 28 år!

Katt som kissar överallt:/

Flipp

Trådstartare
Har problem med vår ena honkatt, hon kissar överallt. Hon är ca 11 månader gammal och kastrerad. Ibland kissar hon i lådan också, men hon kan kissa på allt möjligt; kuddar, täcken, filtar, kläder, tidningar, posten:(, kartonger, plast osv. Hon har även kissat på mina ridgrejer, min ryggsäck och mina skor. Inte bara på mjuka saker alltså.. Nån som vet vad det kan bero på och vad man kan göra? Vi har just nu 3 olika kattlådor och 2 olika sorters sand men det verkar inte hjälpa. Har provat att ställa dit mat och hälla krydda men det fungerar inte. Är ju olika ställen också.. :s
 
Sv: Katt som kissar överallt:/

Hmmm klurigt hade samma problem med min lilla kisse... Hon kissade precis överallt, på golvet, väskor, skor, sängen, köksbordet :eek: osv.

Jag ställde ut totalt fem katt lådor (bor på 70 kvm...) och gjorde rent dem två gånger per dag och då slutade hon kissa överallt och gick på lådorna i stället. Har märkt att det är vissa platser i lägenheten hon "gillar" bättre än andra och det verkar som hon inte gillade platsen där vi först hade lådan...

Nu har jag plockat bort de lådor hon inte använder och är nu nere på två som rengörs en gång per dag. :banana:
 
Sv: Katt som kissar överallt:/

Okej, kanske får försöka med ännu fler lådor och att städa ur dom ännu oftare då.. Men tveksamt om det kan vara därför. (Att det är smutsigt..) Har kommit på henne några gånger med att krafsa i en byrålåda med grejer som stod på golvet. Då har jag lyft henne till en av lådorna och då har hon kissat där istället.. Skumt :confused:
 
Sv: Katt som kissar överallt:/

Jag skulle misstänka urinvägsproblem. Ta henne till vet för att kolla det innan ni försäker något annat.
Annars kan det vara stress. Har hon alltid gjort så, eller har de kommit nyligen? Om ungarna tas förtidigt från mamman (man räknar med att de flesta är flyttklara vid 12 veckor, vissa kan behöva ett par veckor till) kan man få rumsrenhetsproblem, och det behöver inte finnas när från början utan kommer om katten blir stressad av något.
Om man tror att det är stress/störningsrelaterat så kan det funka med ett preparat som heter Feliway. Man köper en dosa hos vet. Den sätter man i vägguttaget, och sen avger den feromoner som får katten att känna sig mer tillfreds. Det kostar ett par hundra för dosan, och sedan får man fylla på för ca 150:- kanske varje månad, beroende på hur stort man bor. Det är inte alla katter som det har effekt på, men om det fungerar så brukar det fungera bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 502
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 217
Senast: mackan
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 727
Senast: Fideli
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
12 541
Senast: brukshund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp