Katt upphittad! -vad göra?

Libra

Trådstartare
Händelsen i korthet;

Var ute innan igår 14/10 runt 17 kanske och såg en kattunge på en plats 2 meter upp som såg lite felplacerad ut, men fönstret bredvid stod på glänt så frågan var om den bor där eller om den har hamnat där på ett annat sätt.
Sedan på kvällspromenaden såg jag den igen, springandes över parkeringen bredvid. Fick ringa på förstärkning (Sambon) då jag hade både hund och katt i koppel med mig.
Så ja, numera har vi en gaphals till kattunge hemma som väntar på att komma hem igen -Fick inte sova i natt och räknar med att få vara sömnlös ännu en natt :p

Lappar är uppsatta i området, men vad mer borde jag göra för att få tag i ägaren?
Polisen? -gör de verkligen någonting? 114 14 i så fall?
Veterinär? -För att kolla chip och ev ålder (väldigt liten katt så känns ganska relevant)? Vid vilken ålder brukar man chippa katter ens? Tar veterinärsstationerna betalt för sånt här?
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Ja, ring polisen, man chippar katter. Sätt in en annons i lokaltidningen också, brukar ge napp!
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

och anmäl den upphittad hos vet också, många kattägare letar där! (min katt var borta förra året, kan alla trix ;) )
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Polisen lär inte göra någonting, men de ska ta emot en anmälan om den upphittade katten så se till att göra det. Om ingen ägare hör av sig inom 3 månader tillfaller katten dig (om du så önskar).

Kattungar brukar chippas i samband med vaccination dvs. från 8 veckors ålder, men tyvärr är väldigt många katter omärkta men det är alltid bra att kolla. Veterinärerna brukar inte ta betalt bara för att kolla chip.
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Det polisen gör är att de kan svara ägaren att katten är hittad om ägaren också ringer dem för att anmäla den saknad.
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Det polisen gör är att de kan svara ägaren att katten är hittad om ägaren också ringer dem för att anmäla den saknad.

Vilket de tyvärr inte alltid gör. Något jag tyvärr fått erfara själv, men ja... det är tänkt att de ska göra det.
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Lägg ut på facebook (om du har) och be dina vänner dela till sina kontakter

Så hittade vi vår katt när han sprang bort. Han var inte långt borta, men hade lyckats hamna på fel sida tågspåret och bullerplanket
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Tack för alla svar!

Har satt upp fler lappar i området, har skrivit på både sidor på facebook samt ett inlägg som jag bett folk att dela och har nu även polisanmält kattungen. Polisen antecknade fint och noggrant alla uppgifter så tror inte att det är några problem om någon ringer in, om de bara kollar i registret. Ingen var anmäld saknad i alla fall :(

Ska alldeles strax åka iväg till Blå stjärnan och kolla om den är chippad, misstänker dock att den inte är det. Ska se om de kan åldersbestämma samt ge mig ett kön. Och även lite råd angående skötseln. Vi (sambon) har ju katt sedan innan men just när det gäller magproblem, svart i öronen (skabb/klet?), mängd mat etc är vi inte särskilt duktiga, inte hos en kattunge åtminstone. :)
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Aw tack! :love: Sånt stärker verkligen!

Uppdatering då. Kattungen har konstaterad skabb och med största sannolikhet spolmask -avmagrad, kass mage och pälsen känns lite knepig.
Så vi ska tillbaka på fredag och få träffa veterinär för vaccination och recept på medicin mot skabb. Idag var det bara en sköterska vi fick träffa för chipkoll.
Inget chip fanns, hane på ca 12 veckor. Ingen har hört av sig, har inte sett någon som har letat.

Så nä, jag tror mer och mer på att denna katten faktiskt inte har någon ägare som bryr sig om den.
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Det kan nog tyvärr vara så. Övergivna/hemlösa/förvildade katter råder det tyvärr ingen brist på här i trakterna.
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Katten hade väl en himla tur som sprang på mig då helt enkelt :)
För det lutar mer och mer åt att han får stanna här nu, om ingen hör av sig.
Inte ska han behöva gå och vara hemlös åtminstone :)
Jag har änna fallit för hans skeptiska blick när han tittar på en. :love:
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Vad bra att ni hittade honom och tog honom till veterinär. På ett sätt hoppas man ju nästan att ingen hör av sig så att han får stanna hos er där han verkar bli bättre omhändertagen. All eloge till er!
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Jag instämmer i lovkören!

Hoppas han får stanna hos er och att ni trivs tillsammans.

Vill väldigt gärna se bilder?
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Ännu en gång har en liten katt letat upp rätt människa!
Härlig läsning samtidigt som det är väldigt sorgligt att något hänt som gör att kisse hade hamnat i en taskig situation.

Därför - ännu mer tur för katten att han träffade dig! :bow::bow::bow:
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Polisen ringde precis, och jag blev faktiskt nervös över att de hade hittat en ägare! Men nä, de ville bara komplettera lite uppgifter som jag tidigare var osäker på. Så ja, hjärtat mitt vill ju uppenbarligen att han ska stanna. Och efter en hel arbetsvecka kan man ju tycka att någon borde ha polisanmält honom eller någonting.

Han (kattungen) har dessutom börjat hitta en vän i min hund så de håller på och busar runt :) Dock litar inte hunden riktigt på honom ännu (den äldsta av våra katter -Sokrates, använder klorna) så än kan de inte sova tätt ihop, fastän ungen vill. Lär dock ske inom en relativt snar framtid.

Nu ska vi alldeles iväg till veterinären och vaccinera lillen och få recept på skabbmedel -förbereder mig på en lååång spårvagnsresa med konstant jamande.

Tar väldigt gärna emot namnförslag till katten! Hade gärna velat ha något som;
-rullar lätt på tungan
-gärna har någon koppling till att han är hittekatt
-eller koppling till att han alltid ser väldigt skeptisk/fundersam/grubblig ut
-eller som rimmar bra ihop med övriga katter Sokrates och Aramis
-eller som passar ihop med hundens namn Enya
-eller bara helt random förslag! :)

Bifogar bild på adoptivkatten (Aramis) och hittekatten.
9999_725517480795039_1501945943_n.jpg
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Jisses vad han har funnit sig till rätta bra. Det blir inte myspysigare än så.

Namn är jag dålig på, har inte ens namn på gång till min kommande bebis!:crazy: Hoppas någon annan kan hjälpa dig där. Annars kommer det nog när du som minst anar det.
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

Surprise?
Bonus?

Är sällan inne på katt men måste bara säga, vilken fantastisk grej av dig att ta hem honom :love:
 
Sv: Katt upphittad! -vad göra?

En hittekatt måste väl heta Oliver (Twist) ;)

I övrigt instämmer jag med övriga - helt fantastiskt att du har tagit hand om honom :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 095
Senast: Bexzor
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 138
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 785
Senast: Pilot
·
Katthälsa Igår fick jag hem min alldeles fantastiska kattunge :love: och allt går super bra! Hon fick träffa min andra katt en stund igår kväll...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp