Bukefalos 28 år!

Katten följer med på promenad

annan1

Trådstartare
Jag förstår att det nog inte finns något direkt svar på den här frågan, men det vore kul att höra hur pass vanligt det är att katter gör så.

Jag har en fyraårig katt och en snart tvåårig hund. Hunden kom in i familjen som valp och det tog lång tid, nästan ett år, för katten att acceptera hunden. Nu är de dock goda vänner. På sistone har katten börjat följa med på våra hundpromenader, och jag tycker att det är så lustigt! Varför gör han så? Tycker han att det är roligt? (Alltså jag förstår att det är jättekorkade frågor som inte går att besvara ... men det kanske finns någon kattpsykolog här som vill våga sig på en kvalificerad gissning, eller så :p )
 
Sv: Katten följer med på promenad

Jag har några som absolut ska med när man går nånstans, gärna på svamppromenad. Oftast honkatter men det kan vara slumpen.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Mina två följer helst med vart jag än går! Till stallet eller till skogen. Har haft två tidigare som gjort det, och två som inte velat med alls :)
 
Sv: Katten följer med på promenad

En av våra tidigare katter brukade följa med mamma en bit på hennes promenad (det var en honkatt).

De två nuvarande följde alltid efter pappa när han var ute på gården :love: och gick han bort till tex en granne satt de vid tomtgränsen och väntade, så gulligt!
 
Sv: Katten följer med på promenad

Svaret är att katter är sociala djur och känner samhörighet med sin "flock" (även om de inte är flockdjur som t.ex. hundar är). Katten tycker helt enkelt att det är roligt att följa med er.

Man ska dock helst inte dra iväg på några längre promenader med en katt, utan hålla sig inom det område som katten brukar hålla sig inom och som är kattens naturliga revir. Låter man katten utforska det som ligger utanför reviret finns risk för att katten återvänder dit när den är ute själv och alltså förflyttar sig allt längre hemifrån.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Det vi märkt är att han stannar om vi går längre än det som verkar vara hans revirgräns. Ibland sitter han där och väntar på oss om vi går samma väg tillbaka. Om vi går en runda och alltså kommer tillbaka från ett annat håll vet jag inte hur han gör - sitter han och väntar och ger upp till slut, eller fattar han att vi tar en annan väg? Katter tycks ju ha ett sjätte sinne för sånt ;)
 
Sv: Katten följer med på promenad

Det vi märkt är att han stannar om vi går längre än det som verkar vara hans revirgräns. Ibland sitter han där och väntar på oss om vi går samma väg tillbaka. Om vi går en runda och alltså kommer tillbaka från ett annat håll vet jag inte hur han gör - sitter han och väntar och ger upp till slut, eller fattar han att vi tar en annan väg? Katter tycks ju ha ett sjätte sinne för sånt ;)

Vad bra att katten stannar vid revirgränsen! Att han har ett så utvecklat revirsinne beror antagligen på att han är 4 år och alltså helt vuxen även "i knoppen". En yngre katt hade säkert känt sig lockad att följa med även till okänd mark.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Jag har (hos mamma numera) två st katter som alltid går med. Spelar ingen roll om det är skogspromenad eller landsväg. Det sistnämnda får vi dock låsa in dom för har redan fått en katt påkörd där så dit vill inte uppmana dom att gå. Så ser vi dom komma kutandes så är det schas hemåt innan vi kan fortsätta ^^
Men i skogen får dom gärna vara med , sen lägger dom sig o vilar när vi kommit hem :) Båda katterna är vuxna . (Snart 4 år).
Tillägger att dom känner markerna utan o innan även utan oss så ibland har dom stannat kvar vid något spännande och kommit en stund senare.

När jag va mindre och vi endast hade katter hade vi en egen uppfödning som följde med mamma o lämnade mig på dagis , var med i lekparken och satt även utanför den lokala Ica butiken och väntade om vi var där inne :p

Så det är nog rätt vanligt , vet flera andra som oxå har katter som gärna följer med.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Det är jättevanligt att katter tycker det är kul att hänga med på promenad. Men jag tycker att man ska tänka lite sådär som man gör om man funderar på att få med hund utan koppel. -Är den trafiksäker? Även på den lilla byvägen där jag bor så kommer det ju en bil någon gång ibland... Hur bra är den på att hålla kontakten med dig och komma på inkallning? Och jag tror ovanstående har rätt i att det är bäst att inte gå långt utanför kattens vanliga revir.

Förra katten, den kloka, purrfekta Såfin svarade alltid då jag ropade och kom hon inte med en gång så kom hon i alla fall snart. Vi hade starka band mellan oss. Den nya, Vessla, som jag köpte i augusti på ett litet katthem är en ung, sprallig toka som kutar lite hit och dit på upptäcksfärd om vi går på promenad så med henne törs jag bara gå 500 meter eller så... Kommer hon inte då jag ropar så kommer hon hem då hon får lust och är hon inte längre bort så är det ju inte så farligt. Jag tror hon är enda katten på bygden med refexhalsband.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Honkatten jag hade under min uppväxt följde ofta med på långpromenader i skogen, verkade tycka jättemycket om det.

En gång hade vi en rysk utbytesstudent hos oss. Efter en promenad konstaterade hon "det är så annorlunda i sverige. I ryssland går vi inte på promenad med katterna". :D

På nåt märkligt sätt begrep katten när vi skulle nånstans dit hon inte kunde följa med, (bussen, skolan) då gjorde hon inte ens en ansats att följa efter.
 
Sv: Katten följer med på promenad

När jag bodde på andra sidan den här skitstaden så var det två olika personer (äldre damer) som var ute och gick med sina hundar. Bakom de gick deras katt. Hur sött som helst. När de skulle gå över vägen så stannade katten också tills de andra började gå. Gick alltid max 1 meter bakom/framför. Okopplade.

De gick ju aldrig samtidigt.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Vad bra att katten stannar vid revirgränsen! Att han har ett så utvecklat revirsinne beror antagligen på att han är 4 år och alltså helt vuxen även "i knoppen". En yngre katt hade säkert känt sig lockad att följa med även till okänd mark.

Intressant, det borde ju betyda att mina katters revir slutar ungefär vid tomtgränsen eftersom det var där de satt och väntade på att pappa skulle komma hem.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Min hankatt gör det, honan har aldrig följt.
Där vi bodde förut och jag hade hästarna på gården så envisades han med att följa med på ridturer, två gånger blev han vilse jag trodde han skulle hitta hem själv men det gjorde han inte plus att jag aldrig vågade korsa stora vägen då han var med så till slut fick jag börja stänga in honom då jag skulle ut och rida.

Sen vi flyttat så följer han bara på hundpromenader, inte det heller helt uppskattat av matte då man blir mer låst men söt är han :)
 
Sv: Katten följer med på promenad

Mina katter följer med på skogspromenad. Eller promenad, förresten: de springer fram och tillbaka, upp och ner i träd och ibland går det så fort så de inte har koll på var matte befinner sig. Då sätter de sig ner och illskriker tills att jag svarar.

Är ganska säker på att de tycker om det, för varje gång jag börjar gå åt skogspromenadshållet så springer de i förväg och stannar och ser efter att jag verkligen kommer.
 
Sv: Katten följer med på promenad

jag har nästa alltid med mig minst två katter i släptåg när jag går på hundpromenad. Jag anpassar promenaden efter katterna. Jag gillar inte när de följer med när det är mörkt eftersom de inte syns, jag gjorde ett försök med reflexväst på en av kissarna - det var inte så särskilt populärt
 
Sv: Katten följer med på promenad

Här finns en katt till som följer med lite då och då, särskilt nu vintertid. Jag är inte jätteförtjust i det, så när han går med när det är mörkt blir det inte så långa turer. Det har hänt någon gång att han följt med i skogen också, men inte så ofta.
 
Sv: Katten följer med på promenad

När jag bodde på andra sidan den här skitstaden så var det två olika personer (äldre damer) som var ute och gick med sina hundar. Bakom de gick deras katt. Hur sött som helst. När de skulle gå över vägen så stannade katten också tills de andra började gå. Gick alltid max 1 meter bakom/framför. Okopplade.

De gick ju aldrig samtidigt.

Ursäkta men varför måste du påtala att du bor i en skitstad? Varför flyttar du inte härifrån om det nu är så hemskt att bo här? Folk tar faktiskt illa upp av deras hem kallas för skit så det vore vänligt om du kunde sluta med det.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Har en "promenadkatt" jag också. Visst är det trevligt när han vill följa med, men han orkar inte lika långt som oss människor, med eller utan hund.

Ibland smyger han med utan att man märker det, och när han inte orkar längre, så ställer han sig och "kattskriker", och vill bli uppplockad och buren tillbaka hem...
Han är en katt som alltid (eventuellt med en kort fördröjning) kommer när man ropar på honom.

Ett par gånger har det blivit "lite dumt" när han smugit med: ena gången var när han hade följt med ett par kilometer, utan att vi märkte något, han satte igång och skrika, men blev skrämd av något och for in i skogen, och kom inte när vi kallade på honom. Vi trodde att han skulle hitta hem utan problem, men det tog 2 dygn innan han dök upp igen. Markerna där han irrade omkring är "fulla" med Lodjur, rävar, ugglor,korpar och andra rovdjur som skulle tycka att kattstek är godis.
Andra gången, så skulle vi plocka svamp och passera genom ett väldigt fuktigt område med vatten och tuvor. På något sätt så lyckades han ta sig in i blötmarken, men hittade inte ut igen. Så när vi var på väg tillbaka någon timme senare, så hittade vi en slokörad och blöt katt, sittandes på en tuva, helt omgiven av vatten där han inte bottnade...

Numera ser vi till att den katten är inomhus, eller ordentligt upptagen med något viktigt sorkhål eller liknande, de gånger vi ska gå promenader som inte passar för katt.

Våra andra katter verkar helt sakna intresse för att gå på promenader längre bort än ungefär runt gårdsplanen eller i trädgården.
 
Sv: Katten följer med på promenad

Alla våra 4 katter följer med när vi går på promenad, eller rättare sagt så stalkar de oss och börjar skrika om man går för fort:meh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 916
Senast: kma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 020
Senast: Farao
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp