Bukefalos 28 år!

Katten kissar i sängen...

R

Rutemma

Håller på att bli tokig!

Tog över en 3-årig omplaceringskatt, en hona av rasen Ragdoll. Hon är steriliserad. Jättefin, social katt som verkar trivas hos oss förutom att hon pinkar i sängen, när jag ligger i den.....
Första gången skyllde jag på att hon blev skrämd av en av våra andra katter (har sammanlagt 3 st), och då tänkte jag att det bara är en engångsföreteelse. Andra gången trodde jag att hon skulle ställa sig och trampa som hon så ofta gör men då kissade hon. Då började vi diskutera hur vi skulle göra med henne, försöka omplacera henne igen.... Det känns inte så schysst, vi är den 3:e eller 4:e familjen hon bor hos. Så vi tänkte vi skulle ge henne en chans till och så då i går kväll;

Hon hoppar upp i sängen, sätter sig på mina ben ovanpå duntäcket, jag säger åt sambon "det ser ut som hon ska kissa", puttar bort henne men hon ger sig inte. Puttar sammanlagt bort henne 5 ggr men hon lyckas ändå pinka i sängen....

Det är så himla tråkigt, det är en så himla fin katt. Nu måste vi förmodligen avliva henne...

Är det någon som har något tips eller är det kört?

Det bästa vore om hon fick flytta till en familj, utan andra katter där hon får vara ensam drottning....

Är det nån som har någon ide`så skriv gärna!

/Anki (och katten Tia)
 
Sv: Katten kissar i sängen...

Det förefaller ha med otrygghet att göra. Hur länge har ni haft henne? Det bästa vore om ni kunde begränsa utrymmet hon rör sig på. Ge henne ett mindre levnadsutrymme som hon kan kontrollera. Bort från sängen såklart så att hon inte kan kissa i den och allt hon har kissat på behöver saneras ordentligt så att det inte luktar kiss den dagen hon förhoppningsvis kan gå fritt igen.

En kontrollerad tillvaro. Inga bestraffningar eller inkonsekventa handlingar.
 
Sv: Katten kissar i sängen...

Vi har haft henne i ca 1 1/2 månad...
Hon är en utekatt och fick flytta från förra ägaren just för att hon vill ha möjlighet att gå ut.

Har läst lite om det att begränsa hennes utrymme, men om vi skulle stänga in henne någonstans så skulle hon nog försöka klösa sig genom dörren, känns inte så schysst...
 
Sv: Katten kissar i sängen...

Har ni ingen möjlighet att begränsa hennes inomhusutrymme, men med bibehållen möjlighet att gå ut?
 
Sv: Katten kissar i sängen...

Stäng dörren till sovrummet. Placera ut fler lådor, med olika typer av sand (vad använder ni för sand idag?).
Ta med katten in på toa (om ni har en låda där vill säga) på morgonen och kvällen, låt henne vara instängd där med er medan ni borstar tänder och gör er iordning.
Håll lådorna rena och med ordentlig mängd sand så det finns mycket att gräva runt i.
Ser ni att hon eventuellt är på väg att kissa på något så ta med henne till en låda och stanna där med henne en stund.
Ställ matskålar på ställen ni inte vill att hon ska kissa.
Om ni ser henne kissa fel så var lugna, skäll inte på katten. Ge henne en lugn och trygg miljö så hon kan slappna av ordentligt och verkligen känna sig hemma.

Det kan även vara en idé att ta ett urinprov och se om det finns någon urinvägsinfektion.

Man kan göra mycket innan man behöver fundera på att omplacera eller avliva katten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 365
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 866
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Vad är det här?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp