Skulle katt få ett bra liv hos mig?

Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag tänker mig brittiskt korthår om rasen spelar roll.

Jag bor ensam med en hund. Jobbar dagtid + är borta några timmar 2-3 vardagskvällar varje vecka. Helger varierande, men sällan borta hela dagarna, ganska ofta hemma. Borta mer april-september då det ofta är tävling med hunden helger. Min syster med familj bor på samma gata och kan ställa upp och mata och klappa om jag skulle resa bort några dagar.
Katten skulle vara innekatt med med tillgång till en uteplats. Tänker mig näta in min altan + en liten gräsplätt som katten skulle få tillgång till genom kattlucka i altandörren. Altanen är både en inglasad del och ett trädäck. Skulle den lämnas hemma med hunden är min tanke att de lämnas med stängd dörr mellan, och katten har fortfarande tillgång till uteplatsen.

Sedan har jag palettblad som på vissa hemsidor beskrivs som giftiga för katter och på andra sidor inte...

Vad tror ni om ett kattliv hos mig? Eller ska jag, om jag bestämmer att jag faktiskt vill ha katt, rikta in mig på två?
Två löser mkt och är inte jobbigare (går inte att jämföra med det extra jobb det är att ha två hundar jämfört med en) 😊
 
Jag har ju haft siames. Underbar katt, social och mer hund än katt.
Nu har jag en somali från @cirkus
Hon bor ensam precis som siamesen gjorde.
Men så mysig och social.
Jag har ju kamera i lägenheten och hon sover när jag inte är hemma. Sen leker hon när jag är hemma.
Har bott från 50 till 72 kvm. Upplever det inte litet
 
Alla katter gillar inte att bo ihop med annan katt. Vår nuvarande flyttade från sin dåvarande ägare och in till oss, för att få leva ifred. När fd ägarens andra katt kommer på besök blir han jättearg och stressad och spraymarkerar i huset (...). Under en period flyttade en annan hemlös katt in hos oss (den bara dök upp och vägrade lämna) och katt #1 var märkbart stressad och orolig under året då katt #2 bodde i huset. Ibland rök de ihop men oftast var han bara sur och frustrerad. När katt #2 blev påkörd och dog (ett av mitt livs värsta trauman...) slappnade #1 av fullständigt, blev kelig och lugn och jättesocial igen. Han vill verkligen vara ensam katt i huset.

Men - växer de upp tillsammans kan det förstås bli annorlunda. Likaså om katten är av den typen som VILL ha sällskap ... men alla vill inte....
 
En uppfödare som jag följer på Instagram har två brittiska korthårs-honor som inte blivit tingade...
Måste andas djupt och inse att ekonomin behöver hämta sig innan jag ens funderar på katt.
Kanske du kan vara stödhem åt Djurskyddet eller liknande under tiden?
(Mitt hjärta blöder för alla frusna, hemlösa i diverse grupper, jag måste dölja dem från mitt flöde...)
 
Kanske du kan vara stödhem åt Djurskyddet eller liknande under tiden?
(Mitt hjärta blöder för alla frusna, hemlösa i diverse grupper, jag måste dölja dem från mitt flöde...)
Jag har hund som inte är kattvan, men som har en personlighet som gör att hon troligen lätt skulle vänja sig vid kattunge som sedan blir familjemedlem. Men tillfällig katt funkar inte.
 
Och det är inte inköpspriset på katterna som hindrar. Ska de få det livet jag tänkt måste hantverkare anlitas för att näta in altanen och gräsplätt då jag vill ha stabil ram till nätet med en dörr i. Och jag behöver ny altandörr som det går att sätta kattlucka i, min nuvarande är helt i glas. Och sedan är det försäkringar och kastrering för två. Pengarna finns på sparkonto, men kan ju vara bra att ha till annat med tanke på inflation m m.
 
Är fodervärd på katt samma som på hund? Dvs att det ska avlas på den och den då ska vara okastrerad? Är det inte väldigt jobbigt att ha okastrerad katt även om det är innekatt?
Beror på ras och individ. Mina siameshonor har aldrig varit några problem trots att jag jobbar skift, de har alltid sovit med mig och är tysta och snälla. Till skillnad mot tikar så håller de rent och snyggt, inget blod eller skydd.
 
Beror på ras och individ. Mina siameshonor har aldrig varit några problem trots att jag jobbar skift, de har alltid sovit med mig och är tysta och snälla. Till skillnad mot tikar så håller de rent och snyggt, inget blod eller skydd.
Men funkar det med inhängnad uteplats? Är det inte risk, om det är honor, att ev okastrerade hankatter i grannskapet flockas i min trädgård?

Är ju så klart inte nödvändigt att de får en uteplats, men jag gillar ju också att kunna ha öppet ut på sommaren.
 
Senast ändrad:
Och det är inte inköpspriset på katterna som hindrar. Ska de få det livet jag tänkt måste hantverkare anlitas för att näta in altanen och gräsplätt då jag vill ha stabil ram till nätet med en dörr i. Och jag behöver ny altandörr som det går att sätta kattlucka i, min nuvarande är helt i glas. Och sedan är det försäkringar och kastrering för två. Pengarna finns på sparkonto, men kan ju vara bra att ha till annat med tanke på inflation m m.
Jag förstår att det inte är läge nu, men till sedan kan det vara bra att veta att det finns kattluckor för glasdörrar, hos Supercat t.ex. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 627
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 758
Senast: Elektron
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp