kattens matvanor

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Rose_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 761
Sv: kattens matvanor

Mina får mat 3-5 gånger. 5 gånger om dagen är optimalt. Det är ungefär så många gånger katten äter i det vilda dvs. fem mindre bytesdjure per dag.

Mina har maten framme hela tiden... De äter när de vill och så länge de inte äter konstant och blir tok-feta så får det vara så. Tror att de kan reglera det där ganska bra själva. Märker man att de inte kan det så får man väl börja portionera då :-)

Nettan83 skrev:
Mina har maten framme hela tiden... De äter när de vill och så länge de inte äter konstant och blir tok-feta så får det vara så. Tror att de kan reglera det där ganska bra själva. Märker man att de inte kan det så får man väl börja portionera då :-)

Fast det kan vara ett helvete att försöka vänja en katt från att ha fri tillgång till att få portionerat. Jag har varit med om det. En av mina katter blev smällfet då hon hade fri tillgång på torrfoder och det var ingen enkel lek att vänja henne vid portionering så det är bättre att vänja katten vid portionering från början. Då har man även koll på hur mycket katten äter så man kan undvika att få en fet katt. Det är lättare att hålla en katt i bra vikt än att banta en katt.

Jag håller precis på att vänja om katterna och jag känner igen det du säger.

Förut hade de fri tillgång (dock max rekommenderad portionsstorlek) på torrfoder, nu får de mjukmat tre gånger och torrfoder två gånger per dygn.

Den ene av dem, matvraket, saknar småätandet. Han kan komma och säga till om mat tre-fyra gånger i timmen - men om jag avleder honom med att öppna till balkongen kan han vara därute i en timme innan han kommer på att han ju bett om mat. Han är alltså inte hungrig när han kommer och säger till mig - han är bara van vid det mysiga småknaprandet.

Nu har de börjat behandla även torrfodret som portionsmat. De äter upp det mesta direkt - lämnar inte mycket kvar att knapra på senare.

Det här verkar göra att de blir mätta på ett annat sätt än tidigare. Matvraket har slutat väcka mig mitt i natten för att få mer mat - tidigare kunde han småäta hela natten och då ville han bara ha MER. Nu äter han upp nästan allt innan jag lägger mig - och sen SOVER han. Vilket jag är mycket tacksam för :D.

Sol skrev:
Fast det kan vara ett helvete att försöka vänja en katt från att ha fri tillgång till att få portionerat. Jag har varit med om det. En av mina katter blev smällfet då hon hade fri tillgång på torrfoder och det var ingen enkel lek att vänja henne vid portionering så det är bättre att vänja katten vid portionering från början. Då har man även koll på hur mycket katten äter så man kan undvika att få en fet katt. Det är lättare att hålla en katt i bra vikt än att banta en katt.

Får tänka på det :) Men än så länge är det inga problem.

Min har fullständigt fri tillgång, det har varit det enda sättet att få honom att inte rasa fullständigt i vikt under sina magkrångelperioder. Nu bor han hos en kompis till mig och han har blivit väldigt fin i hullet, så snart får hon kanske begränsa till rekommenderad mängd.

mina får mat 3-4 gånger om dagen
dock får de max sin dagsranson men då de är smala får de äta mer tills dess att de är lite tjockare :d

mina har fri tillgång och så har jag haft det i 18-19 år...ingen har ätit sig fet, men då går dom ut o in själva också...hur många byten dom själv tar har jag ingen aning om heller....
förmodligen är det skillnad på innekatter som inte kankse är lika aktiva som en utekatt.

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Keb71
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 110
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt En familj hittade en kattunge högst upp på Ölandsbron. Det sägs att den gått dit själv men det kan den väl inte ha gjort? Hur många...
Svar
2
· Visningar
530
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka