Bukefalos 28 år!

Katter bryr sig inte om sina människor

Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Jag är inte helt säker på att jag håller med, då jag nog upplever att min katt många gånger ser mig som en "trygghetstillgång". Men hon är heller inte rädd för främlingar, så i de fallen behöver hon inte mig. Om vi däremot talar om att ha hundar i samma rum som henne eller att vara ute på nya okända platser i sele, ja då kryper hon mer än gärna upp i mitt eller sambons knä.

Hon agerar också väldigt tillgivet när jag hämtar henne från kattvakten (svärmor) efter att vi varit bortresta. Och då ska tilläggas att svärmor ger henne mycket mer (och säkert godare) mat än vad hon får av mig :-) .
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Hade gärna läst mer om hur själva undersökningen gick till.

Jag är själv helt säker på att många katter bryr sig om sina människor :)

Min misse (RIP) brukade komma springandes på gräsmattan mot mig (från huset) när jag kom hem, det var bara mig hon välkomnade så. Inte sambon eller gäster.
Hon sprang sådär glatt och luftigt, med svansen rakt upp. Nog såg hon glad ut allt :)
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Jag har sett ett filmklipp om hur studien gick till och tycker inte att den visar någonting egentligen. Den utgår från ett gammalt sätt att mäta anknytning mellan mor och barn och utförs genom att ägare, djur och en främmande person är i ett rum. Medan den främmande personen sysselsätter djuret så smyger ägaren ut. När ägaren kommer tillbaka så blir hunden glad och hälsar på denne medan katten inte verkar bry sig.

Problemet är att jag tror att många hundar skulle hälsat lika glatt på den främmande personen om det var den som lämnat rummet och kom tillbaka. Dessutom bildar katter inte flock på samma sätt som hundar, det finns ingen anledning för en katt att springa fram och återanknyta när en flockmedlem kommer tillbaka efter bara en kvart eller så.
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

-Jag tror inte heller det säger så mycket om varken katter, hundar eller barn. Om barnet är riktigt tryggt så litar det på att mamma snart kommer tillbaks, så om främlingen är trevlig och pratar och skojar lite så gör det inte så mycket om hon är borta ett litet tag så... Katter tänker ungefär likadant tror jag. För övrigt är det nog lite olika katter. Många är rädda för främmande, särskilt om dom själva är på en ny plats.

Min nuvarande kisse köpte jag på ett katthem för bara några månader sedan. Hon är en lugn och bekväm "fröken sötnos" som gillar främmande och ser till att bli omtyckt av dom. Kelar och spinner som en pigg moppe, leker med bollar på kvällarna och sprider trivsel. Jag åker och jobbar i Norge och är i regel borta 3-5 dagar men har en riktigt bra kattvakt. Då jag kommer hem blir hon glad och är kanske lite klängig ett par timmar men sedan är hon som vanligt. Gamla katten Såfin som jag tjatat mycket om här på forumet brydde sig inte så mycket om att jag var borta på sommarhalvåret för då var hon ute och jagade mycket och hade trevligt. Om vintrarna blev det väl långtråkigt i stugan utan mig och då tänkte hon på att hon var ensam. Då jag kom hem så snurrade hon omkring mig och flängde lite hit och dit och jamade och klagade -berättade att det var hemskt att jag var borta mer än en dag! Senast efter en halvtimme så hade hon lugnat ned sig och var lugn och glad igen. Men jag har hört om andra katter som inte alls tål att ägaren åker bort. Än om dom har kattvakt så sticker dom hemifrån (om dom får gå ut) och kan vara svåra att hitta.
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Håller inte med! Vi har köpt våra katter från ett katthem och de har tidigare blivit illa behandlade. De var väldigt tillbakadragna i början men nu ska dem alltid vara hos oss. En av dem sover alltid hos mig vill gärna tvätta mig osv. Om det inte är att bry sig om någon vet jag inte vad som är :O Att tillägga är att de bara känner sig säkra med andra människor om vi "presenterat" dem för dem.
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

-Vessla kom från en missbrukare men han hade varit snäll mot sina katter. Djurhemmets ägare visste vem han var för dom hade gått i samma skola och han sa att han var en snäll kille som kom från en missbrukarfamilj och själv hamnade i missbruk. Han blev häktad och kom inte hem igen... Därför blev katterna omhändertagna.
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Har ocksa sett videklipp pa nagra av testerna och det ar sa manga okontrollerade faktorer som skiljer mellan varje test sa det kan inte ens ses som en undersokning skulle jag vilja pasta.

Samtidigt tycker jag att det ar sjalvklart att katter och hundar har olika slags relation till manniskor for de ar sa olika djur fran borjan. Men detta maste da tas i berakning nar man testar. Duh!
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Löjlig undersökning som faktiskt visar att forskningen ibland inte har en susning om vad de forskar om!!

En hund är ett flockdjur, en katt är ensamlevande. Naturligtvis beter sig de två arterna på olika sätt! Men vi vet väl alla som har relationer med katter att de är MYCKET beroende av och kära i sina människor!

Jag har både hundar, katter och hästar, och det är förstås skillnad på hur de olika arterna visar sina känslor mot människor. Men att känslorna finns behöver man aldrig tvivla på. Det gäller bara att man har förmåga att läsa av signaler och vara lyhörd för de olika djurens språk.
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Det känns väl betydligt mer relevant att jämföra katternas beteende med det beteende kattungar uppvisar i en liknande situation, eller? Att katter som är solitära djur beter sig på ett annat sätt än hundar och människor är ju inte särskilt konstigt.

Om katter inte fäster sig vid sina ägare skulle inte heller separationsångest förekomma hos katter, men det gör det.
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

+1 på den!

Häromdagen så var jag och min mamma borta ett tag och handlade, när vi kom tillbaka så stod min lilla Alice i hallen redo och väntande på oss. Hon hade sprungit dit redan när hon hade hört oss prata i hallen, och hon har säkert hört massor med främlingar prata i hallen förut utan att bry sig ett dugg :)

Jag tror, som de flesta har redan sagt innan mig, att det inte går att utföra samma sorts test på katter och hundar. Konstigt att forskarna inte ens tänkte på att den ena är ett flockdjur och den andra ett ensamdjur! O_o
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

kl

och jag är sådan person som absolut tror på att katter inte känner något speciellt för sina ägare egentligen. Utan i så fall är det på grund av det som tas upp i videon tex mat osv. En hund är ett flockdjur, alltså uppskattar den sina kamrater= andra hundkompisar och sin husse/matte
En katt är inte ett flockdjur utan klarar sig bra ensam, och har alltså inte det behovet.

Det är ju väldigt simpelt, och det betyder ju inte att man ska strunta i att ha katt för det, ni har ju ett utbyte av varandra ändå!
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

kl

och jag är sådan person som absolut tror på att katter inte känner något speciellt för sina ägare egentligen. Utan i så fall är det på grund av det som tas upp i videon tex mat osv. En hund är ett flockdjur, alltså uppskattar den sina kamrater= andra hundkompisar och sin husse/matte
En katt är inte ett flockdjur utan klarar sig bra ensam, och har alltså inte det behovet.

Det är ju väldigt simpelt, och det betyder ju inte att man ska strunta i att ha katt för det, ni har ju ett utbyte av varandra ändå!

Fast de flesta tamdjur, inkl. katter, har drag av neoteni dvs. de behåller "bebisegenskaper" upp i vuxen ålder.

Och förklara fenomenet separationsångest hos katter om katter inte kan bry sig om sin ägare?

Jag tror säkert att stallkatter som huvudsakligen lever ute bryr sig rätt lite om vem det är som fyller matskålen, ser till att den har vatten, som kliar den osv. men jämför med innekatter som lever med samma individer 24/7. Det förefaller för mig helt omöjligt att de inte bildar starka sociala band till sina ägare, förutsatt att de lever i en god miljö och har en god ägare.
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Håller med.
Och det här är så komplext. Jag började fundera lite när jag såg tråden. Människors inställning till djur och djurs känsloliv är så färgad av gamla tiders tro att djuren drivs enbart av sina instinkter.

Nu håller man ju på att bevisa genom olika vetenskapliga experiment att djuren faktiskt kan tänka (!) och många gånger har ett mycket mer invecklat känsloliv och sätt att kommunicera än vad vi har kunnat föreställa oss. Man håller på och undersöker t ex kråkfåglars intelligens, och det har visat sig att de är mycket mer intelligenta än vad vi har trott.

Kattdjur är oftast solitära, men kan också leva i flock. Jämför tiger och lejon. Hundar är oftast flockdjur, men kan leva solitärt. Jämför varg och räv.

Så möjligheterna till integrerat flockliv finns förstås hos katter. Och det vet vi alla som lever nära våra djur- främmande människor ses med misstänksamhet i början och släpps inte nära förrän de har bevisat att de är ofarliga och vänligt sinnade!

Maken har tvillingsystrar som föddes när han var i sjuårsåldern. Familjen hade en katta som "tog hand" om tvillingarna, låg hos dem, vaktade dem. En främmande person kom in i rummet för att titta på dem, och kattan flög med ett ilsket morrande rakt på främlingen, som fick rusa ut ur rummet. Man kan nog säga att den katten visste vem som var främling och vem som var familj ...
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

... och så kan man ju undra vad den första undersökningen, den med barnen, skulle bevisa ... att barn känner igen sina mammor??? Hahahahahahahaha, man kan ju många gånger ifrågasätta vad forskningspengar används till .....:banghead::crazy:
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Min katt gillar inte att sova i sängen, och om hon gör det så ligger hon längst ned på ena hörnet. Men en av de första gångerna min nuvarande sambo sov hos mig så la hon sig mitt mellan oss och sov där hela natten. Har aldrig hänt förr och aldrig senare. Jag tror hon vaktade mig från "inkräktaren". Hon kissade också i soffan den natten... (Nu är de dock såtaste vänner hon och sambon. Men soffan har hon aldrig lärt sig gilla)
 
Sv: Katter bryr sig inte om sina människor

Själv kan jag inte lämna tomten utan att min ena hanne springer efter mig för att "hålla reda" på mig. Jag trodde tidigare i somras att jag lyckats lura honom och smet över till en grannfastighet, men kort efter stod han utanför dörren och skrek på mig. Försöker jag hämta något i bilen så är han direkt vid grinden och kollar så jag inte försvinner. Han håller inte efter någon annan än mig och ligger jag ute och solar kommer alla tre hannarna och ska ligga på eller intill mig. Alla tre kommer dessutom på inkallning och det har jag haft fler som gjort.

Jag tror att både han och flera av mina katter under åren sett mig som sin. Min första katt var sur som ättika på mig när hon flyttade med min mor och syster till Göteborg utan mig. När jag kom ner på ett skollov och hälsade på ignorerade hon mig totalt, gick sin väg om jag ville gosa och förlät mig inte förrän lagom tills jag skulle åka igen. Det var enda gången hon så tydligt visade sitt missnöje mot mig.

Det är måttligt roligt när de protestkissar på kudden eller i soffan när jag haft manligt besök, de jag hade när exet flyttade in kunde kissa på kudden när man låg och sov. :cautious:
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 882
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 903
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp