Katter leksaker och vatten - all in combo

Är det någon som känner till någon som helst egentlig forskning/teorier varför det är så vanligt att katter väljer att lägga leksaker i vattenskålen ?
Jag kan inte hitta något sådant. Bara hur vanligt det är globalt och enbart spekulationer.

Här ett exempel på en rätt trist teori från en veterinär (!) som dessutom tycker det är dumheter
http://katter.nu/faq/varfor-lagger-katten-leksaker-i-vattenskalen/

Och här : en lite mer objektiv spekulation som kanske mer tangerar någon möjlig teori :
”En fråga: ibland lägger katten leksakerna i en sko och leken slutar ofta med att den sedan lägger dem i vattenskålen. Varför ?

”Kattvetare” svarar:
När katter lägger saker i något eller under något blir utmaningen större att fånga dem igen. Katter i naturen äter bytet efter att ha dödat det. Leken är ofta liknade jakten, katten fångar och "dödar" leksaksråttan. Ofta avslutar de leken med att äta eller dricka och lämna leksaken nära mat eller vattenskål, eller till och med i den. Det kan också vara att han upptäckt att det är kul och svårt att fånga leksaken ur vattenskålen så att det är därför den hamnar där.”

Har ni katter som lägger sina byten i vattenskålarna ? Vad har ni för tankar ? Jag är väldigt nyfiken och hade önskat att det fanns lite mer att läsa om då beteendet är så vanligt .
Jag har haft en räv som lade delar av, eller hela kadaver i vattenkoppen, ett par dagar i veckan sommartid. Värdelöst! Fick bygga en vägg för att få upp vattenkoppen.
Jag vet att en räv inte är en katt, men om beteendet verkar finnas i det vilda, är det kanske inte konstigt om katter kan ha samma beteende?
 
När jag bodde hemma hade vi en katt som kastade halvdöda möss och fåglar i vattenpölar, sen väntade han på att de skulle simma till kanten och då åkte de antingen i igen eller så åt han upp dem.
 

Liknande trådar

K
Övr. Katt För 1,5 vecka sedan så tog jag och min pojkvän emot en kattunge på ca 4 månader via livlinan.be Hon har vuxit upp med sin mamma och sin...
Svar
18
· Visningar
3 667
Senast: Calolajn
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 987
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp