Bitig kattunge

K

Kajsabet

För 1,5 vecka sedan så tog jag och min pojkvän emot en kattunge på ca 4 månader via livlinan.be
Hon har vuxit upp med sin mamma och sin bror och har under denna 1,5 vecka varit ensamkatt hos oss. På söndag får hon kattsällskap, då vi tar emot en till jämnårig kattunge.

Isolde är verkligen helt underbar, men började efter några dagar att bitas lite. Eller lite är väl fel ord, för helt plötsligt kan hon bli som galen och ge sig fan på att fånga tag i en fot, eller hand, och bita riktigt hårt i den. Hon har ännu inte fått möjlighet att bita hål i skinnet, men jag tvekar inte på att hon skulle göra det om man höll kvar handen/foten.
Innan hon bits så fokuserar hon (lägger sig inte ner som när hon vill 'jaga') och fäller bak öronen och ser riktigt galen ut typ.

Detta händer ungefär en gång om dagen och håller i sig i ca 20 minuter och under den tiden kan man inte komma undan henne. Om man sitter ner så anfaller hon och om man går till ett annat rum i lugn takt (eller snabbt) så följer hon efter och fortsätter anfalla.

Övrig tid så är hon verkligen den mysigaste katten som finns, hon spinner så fort man är nära och verkar tycka om mig riktigt riktigt mycket och gör aldrig illa mig annars.

Det är jag som oftast ger henne mat och jag som umgås mest med henne. Det är därför lite konstigt att hon är så bitig främst mot mig och knappt varit det mot min sambo. Och bitbeteende är helt oväntat. Det har nog inte ens hänt att hon blivit såhär galen när vi busat, utan det händer ibland när man myser och ibland när hon vaknar och går fram till mig.

Är det någon som kan ge mig tips om hur jag skall göra? Varken jag eller min pojkvän har haft katt tidigare och detta verkar inte vara vanligt bus-bitande. Jag brukar ryta till och säga fy. Eller typ AJ! FY Isolde! ;) och så skakar jag av mig henne. Är hon i min famn så kastar jag iväg henne (inte hårt eller något, men så hon vet att det är fel) och säger ifrån.

Försöker hon säga mig något (typ att hon är hungirg eller att hon vill ha mer uppmärksamhet eller att hon leka)? Eller är hon sur på mig? Eller testar hon vem som bestämmer?

Jag försöker att leka med henne när hon är såhär, men inget verkar roligt. Hon jagar leksaken i någon sekund, men sedan går hon tillbaks till mig och fortsätter bitas.

Vore tacksam för råd om hur jag skall ´få bort´detta beteende, detta är ju inte direkt något beteende som man uppskattar även om jag överlever.
 
Sv: Bitig kattunge

Förhoppningsvis lugnar hon sig när hon får en kattkompis. Hon försöker nog bara leka med dig och vet inte var gränserna går. Jag har en lika dan men hon passar på när man är försvarslös och sover;) Blir hon för pestig stänger jag ut henne från det rum jag är i tills hon lugnat sig.
 
Sv: Bitig kattunge

Glömde: Fya aldrig din katt genom att använda dess namn, namnet ska vara förknippat med något positivt så hon vill komma när du ropar på henne:idea:
 
Sv: Bitig kattunge

Jag brukar faktiskt glömma att ta med hennes namn, hade fått för mig att man skall ha med det. Men jag kanske blandade ihop det med berömmet ;)

Jaja, då skall jag sluta banna mig för att jag glömmer hennes namn när jag säger till, haha.

Men det känns verkligen inte som det är vanligt bus, för det är så otroligt olikt hur hon busar under resten av sin vakna tid.
Hade nog inte reagerat på detta om det inte kändes som annat än bus. Eller ja, det är väl aldrig skönt med bit, men är det bus så kan man ju ta en leksak så biter hon på leksaken istället. Det kan man ju liksom inte när hon är som jag beskrivit :(.
 
Sv: Bitig kattunge

Jag har en kattunge som e 13 veckor idag... och hon leker precis som du beskriver att din katt gör... så som jag har uppfattat det så är det en liten del av leken.. i och med att hon lägger sig ner för att jaga... så är det för att något spännande har rört sig på ett lite spännande sätt... det går över om du fyar henne och efter ett tag tröttnar hon också..
 
Sv: Bitig kattunge

Det är ju det hon INTE gör. Skrev att hon INTE lägger sig ner som hon brukar göra när hon jagar. Hade hon gjort det så hade det ju varit som bus. Men nu är hon mer fokuserad på mig som helhet och inte på t.ex. en hand som rör sig. Även om jag sitter helt still så anfaller hon min hand/fot.

Det är så otroligt olikt när hon annars busar, då en hand lätt blir fångad och lite biten på. För när hon är på det här konstiga humöret så är ingen lek rolig utan hon går in för att bita mig, endast. Går inte att få henne att leka, allt är tråkigt typ.
 
Sv: Bitig kattunge

Katter leker ganska hårt med varandra också ibland. Fungerar det inte att fya på henne så blås henne ganska hårt i ansiktet samtidigt som du stirrar på henne, då tror hon att du fräser henne. Funkar inte d får du kanske spruta vatten på henne.
 
Sv: Bitig kattunge

Precis så "vansinnig" ser min store katt ut när han leker med våran nya katt-unge. Först var jag tveksam om det var lek eller inte, det såg ju lite hotfullt ut, men nu efter att några dar har gått har jag förstått att det ÄR lek, för kattungen är ju helt med på noterna! Lite sån har han varit mot mej också förut, som du beskriver din katt, o det är mest jag som ägnar mej åt honom, o jag tror han känner att han har en speciell relation till mej o busar därför på det viset. Han brukar grabba tag i mitt ben o bita medan jag går, men eftersom det nästan aldrig gör ont så har jag aldrig brytt mej, men jag har ibland tänkt att det är ju tur att jag är van vid djur för en annan hade han kunnat skrämma upp ordentligt med det beteeendet tror jag!!
 
Sv: Bitig kattunge

Hade samma problem med min honkatt tidigare. Hon kunde mitt i gos & mys bara få för sig att göra en regelrätt attack på en hand eller en fot & tvärvägra släppa. Hon blev helt svart i ögonen & hade öronen i princip slickade mot huvudet. Hemskt att se!
Så vitt jag har kunnat förstå är detta ett uttryck för en katt som är stridsberedd (jag kan ha fel, är faktiskt så att jag hoppas på det, för inte vill jag att min sötis ska anfall mig på det viset...) Hur som helst, jag provade det där med att blåsa i ansiktet utan större framgång & fick till slut ta till vattensprutan. Det gav bättre resultat, men blev inte helt bra ändå.

Nu har hon blivit "gammal" (hela 7 år) & det verkar som om dessa anfall kommer alltmer sällan. Från att förr ha inträffat sisådär varje dag ett tag så händer det kankse ett par gånger om året nu! Nu har hon iofs fått en liten killkompis sen ett knappt år tillbaka, men det var bättre redan innan så jag tror inte att det spelat så stor roll för henne/oss.

Hoppas att det löser sig för dig också på bästa sätt men att det kanske går lite snabbare än vad det gjorde hos oss!!
 
Sv: Bitig kattunge

Keanu: Jo precis, hon gör ju så ibland också, biter tag i byxben och sådär och släpas efter. Men detta 'galna' bitande är på ett annat sätt. Svårt att beskriva, men jam det är mer aggressivt och det märks inte att det är bus.

Jaja, får väl hoppas att det försvinner med tiden, men det är jobbigt att när som helst kunna bli biten riktigt jävla hårt.
Och varken jag eller min sambo är aggressiva (skriker högt, leker vilt eller något sådant) så vi uppmanar ju inte till beteendet på något sätt.
 
Sv: Bitig kattunge

Hon kanske inte är riktigt "stabil" i psyket, så av nån orsak känner hon sej hotad av er närvaro...vem vet vad som hänt henne tidigare?Hoppas att det går över med tiden när hon "bott in sej" hos er o förstår att ni inte är "farliga"... jag tror att det bästa är att ta det lungt när hon biter till, även om det gör ont, va bara stilla o tala lugnande o när hon släpper så sitt kvar alldeles stilla o se om hon slutar. Jag tror inte att katter förstår "straff" som fy-rop o vattensprutor på det sättet som vi önskar, utan jag har känslan av att man "sänker" sej till samma nivå (alltså att man går in i "striden")...man kanske skrämmer iväg katten för stunden, men den blir nog inte "botad" av det!!
 
Sv: Bitig kattunge

Nä, vi har ju faktiskt ingen aning om vad hon varit med om tidigare. Vi vet bara att hon är uppvuxen med sin mamma och sina syskon. Och hur dem har bott har vi inte riktigt fått veta förutom i vilken stad.

Våran teori är att hon kanske inte är så van vid all mänsklig närhet (men herregud vad hon älskar vår närhet! :) ) så hon har aldrig riktigt lärt sig vad man får och inte får göra.

Vi vill ju gärna stoppa detta dumma beteende, men man kanske bara skall ge det tid. Jag har heller aldrig trott på 'straff' som uppfostringteknik. Men man måste ju visa att det är fel. Min sambo har börjat att fräsa på henne när hon bits, men jag har lite svårt att göra det som första reaktion när det gör ont. Jag 'uppfostrar' nog henne mer på samma sätt som jag är med små barn hehe.

Och jag vågar ärligt inte hålla kvar handen när hon biter så hårt. Jag har hela mitt liv varit djurrädd, men inte velat vara det. Har jag bara lärt känna ett djur så försvinner rädslan, men jag har fortfarande en stor respekt för vad ett djur kan göra.
Så jag har gjort stora framsteg som vågar hålla kvar handen när hon tvättar den och 'biter bort smuts' :D
 
Sv: Bitig kattunge

Jag tror din katt är helt normal:angel:

Alla våra kattungar har anfallit tår, fingrar och andra intressanta kroppsdelar på det sätt du beskriver;)

En hade en special faktiskt hon bet tag riktigt hårt och "sprang" med klorna ute på den delen av handen/foten som hon inte bet i:eek:

Hon sprang även rakt upp för benen, det gjorde ONT när man var utan byxor:o
 
Sv: Bitig kattunge

Hon kanske inte är riktigt "stabil" i psyket, så av nån orsak känner hon sej hotad av er närvaro...vem vet vad som hänt henne tidigare?Hoppas att det går över med tiden när hon "bott in sej" hos er o förstår att ni inte är "farliga"...QUOTE]

Fick höra idag att kattungar tydligen kan få den här typen av "störning" om de ofta väcks alltför bryskt ur sin sömn... Vet inte om det stämmer, men det kan ju vara en förklaring isf.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bitig kattunge

Vi försöker verkligen att inte väcka henne när hon sover, men ibland så väcks hon ju av misstag. Men javisst, hon kanske inte känner sig trygg i sitt sovande. Tyvärr svårt att hitta en trygg, lugn plats i en tvåa där det endast finns två dörrar: en till vårat sovrum (som alltid är stängd) och en till toaletten som alltid är öppen.


Vi har faktiskt disskuterat detta och flyttat på hennes sovkorg, men ja, stackarn om det är det som är problemet. Känns dock inte som om att vi har det störigare än i andra hem med katter som jag varit i.

men men, alla katter är unika så hon kanske stors av det.

Dock vill jag tacka för tipset om fräsande. Det lyssnar hon faktiskt på! Hon har inte slutat med bitandet, men hon slutar bita för tillfället när man fräser.
Tittar konstigt på en och undrar varför man fräser ;)
 
Sv: Bitig kattunge

Tror helt klart att det är en bra ide att flytta hennes sovkorg till den lugnaste delen av lägenheten där hon får vara. När min honkatt var som värst så bäddade jag iordning en hylla i min garderob (som då fanns i hallen i en liten 1:a) så att hon kunde gå in & ut som hon ville... Verkade som hon trivdes med det för det kunde gå en hel dag utan att jag såg röken av henne ens en gång. När vi sedan flyttade & fick det lite större fick hon ett lite större klätterträd med en låda i botten där jag la in samma "inliggna" handduk & däri stortrivdes hon ända tills lille ligisten Måns kom lagom till lucia förra året & knyckte bl a alla bra sovplatser så nu är hon tillbaka i en hylla, fast i skohyllan den här gången & där kommer inte "lillherrn" in (han är för stor :rofl:).
 
Sv: Bitig kattunge

Ja, vi skall göra det redan ikväll tror jag. Svårt att veta vilket det lugnaste stället är, vi har provat i 2 veckor nu med två olika platser. Men nu när vi disskuterade igen så tror vi att vi kommit fram till det lugnaste stället.

Lite svårt att få henne att sova där bara när hon alltid väljer våra datastolar = det stället där vi är mest (vi har ett väldigt öppet vardagsrum där vi alltid är och där är datorerna också).

Men ja, vi skall i alla fall erbjuda henne det lugnaste stället vi har :)
 
Sv: Bitig kattunge

Men du, sådana är mina missar oxå... Sitter jag vid datorn så har jag en katt antingen i knät eller bakom mig på stolen, vilket gör att jag själv sitter på yttersta kanten, & den andra parkerad uppe på skärmen (har fortfarande inte fått tummen ur & köpt den där plattskärmen jag tittat på i snart ett halvår, känns lite taskigt...).
 
Sv: Bitig kattunge

Exakt samma sak gör min katt också. hon kan attackera mina händer och armar utan anledning fast att jag sitter helt stilla. Jag tror att när min katt gör så, så vill hon ha mer uppmärksamhet. Busa satan med henne tills hon blir trött! När hon atackerar dig så fya henne och sedan lek med henne en stund så klommer hon nog fortsätta leka utan dig efter en stund för då har du ju "aktiverat" henne.. sen när hon väl är igång så klarar hon kanske sig själv? Mvh
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 219
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 722
Senast: cirkus
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp