Katter och bäbisar

hljomalind

Trådstartare
Då det snart är dags för ett nytillskott här är jag nyfiken på hur era katter reagerat i denna situation?

Är inte orolig för bäbisens skull(även om vi självklart kommer att hålla ett öga), då katten är lugn, snäll och vänlig och aldrig nånsin klöst eller bitit en människa. Dock är katten ovan vid småbarn, så det kommer att bli nytt och säkert påfrestande för honom förstås. Han är extremt kelig och social, så vi kommer att försöka tänka lite på honom som "storasyskonet" som också måste få sin dos uppmärksamhet, men självklart kommer allt bli annorlunda och det är säkert begränsat hur mycket man orkar med en liten jamande goskrävande kisse under den första tuffa tiden av eventuella vaknätter osv.

Ni som varit med om detta, hur har det gått, och har ni några tips kanske?
 
Sv: Katter och bäbisar

Det har fått alldeles utmärkt. Katterna har inte reagerat alls. Bebisar är äckliga så de håller sig på avstånd:D, i övrigt har de varit som vanligt.
 
Sv: Katter och bäbisar

Så bra att det funkat bra! :)
Tror nog han kommer tycka den nya konstiga varelsen är lite läskig ja. Blivande mormors stora fasa är att katten ska lägga sig på bäbisen i vaggan/vagnen och kväva den, men jag tror faktiskt inte den risken är så stor, inte till en början i varje fall.
 
Sv: Katter och bäbisar

Nej, den risken är nog så gott som obefintlig. Om katten mot förmodan skulle gilla att ligga bredvid bebisen så är väl kanske värmen det största problemet eftersom bebisar inte kan reglera kroppsvärmen meeeen katter och spädbarn som skriker ibland brukar inte ligga tätt omslingrade.
 
Sv: Katter och bäbisar

När dottern föddes hade vi fyra katter i huset. Ängla föraktade allt och alla förutom mig så hon höll sig långt borta från bebisen. Zeke var försiktigt avvaktande. Lycka och Tindra fattade tycke för bebisen och blev kompisar.

Lycka och fyra dagar gammal dotter:
231128_10150298263351102_3604599_n.jpg
 
Sv: Katter och bäbisar

Katten och första barnet = vad är det för läskig skrikande sak ni tagit hem, den tänker jag minsann inte gå i närheten av, ta bort :mad:

Katten och andra barnet = så du har lagt det där knytet i soffan, men då lägger jag mig utanför så den inte ramlar ner, bra va matte :D

Kan säga att det tog den katten många, många år att riktigt acceptera vårt äldsta barn. Blev hon sur på något annan av barnen var det han som fick ta smällen
Men sen vände det helt plötsligt och dom blev verkligen världens bästa vänner och hon låg alltid och sov i hans säng
 
Sv: Katter och bäbisar

Jag såg till att ha Feliway i väggen när vi kom hem från BB (försökte plocka bort den vid ett tillfälle men det blev väldigt oroligt bland katterna då).
Vår kastrathane tyckte "fy fan, vad Är det där för nått äckligt??" och vår kastrathona gick ner nästan ett halvt kilo och höll sig undan.
Fertila honan är uppfödd med små barn och höll sig bara på replängds avstånd. Den fertila nallebjörnen till hane brydde sig inte jättemycket.
Sonen är nu fem månader och katterna har accepterat honom men inte mer. Det är bara fertila hanen som ligger nära honom. Brudarna är fortfarande avvaktande.
(Kastrathanen är omplacerad av annan anledning)

Vi har stängd dörr till sovrummet annars tror jag att vi skulle ha ett kattbo i stället för barnsäng. Framförallt när barnet inte är i sängen.

Det som har känts mest jobbigt är alla katthår. Vi har semilånghår dessutom. Men som de säger, det som inte dödar det härdar. :D
 
Sv: Katter och bäbisar

Jag såg ett avsnitt av Jackson Galaxy i helgen där ett par väntade barn. De fick låna en barnsäng med sängkläder och en docka iklädd kläder som ett spädbarn haft just för att katten skulle vänja sig vid doften.
 
Sv: Katter och bäbisar

Tack för era svar!
Kan uppdatera nu om hur det gått! :)

Nog fick den lille några skeptiska blickar av kattstorebror till en början, men ganska snart var allt lugnt. Nu vill kissen ofta vara med när vi ammar, han lägger sig intill (eller halvt över) bäbisen i mitt knä och gosar in sig. Kanske för att han är lite avundsjuk och också vill ha närhet, men också för att han vill att bäbisen ska få hans lukt som en del av vår flock, är min lilla teori.
Än så länge har storebror det nog ganska bra som får ha både sin mat och sin svans i fred, blir nog mer spännande tider framöver. :)
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 684
Senast: Tass
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 441
Övr. Katt Vi har en mycket social och kelig kastrerad hankatt på 5 år, som min sambo just nu håller på att bli vansinnig på. Han ska alltid upp i...
Svar
1
· Visningar
1 912
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 789
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp