Vad ska vi göra med katten?

nejlica

Trådstartare
Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag tänkte att även om ni kanske inte kan lösa problemet kanske jag kan få lite input i alla fall?

Hur som helst. Vi har två sjuåriga katter som funnits med i bilden så länge jag varit del av sambons liv. Han skaffade dem som kattungar med dåvarande flickvännen. Hankatten har alltid varit lite jobbig, men när vi flyttade till hus för ett halvår sedan blev det värre och nu när sommaren kommit har det bara eskalerat. Han håller oss vakna om nätterna, går omkring och skriker om dagarna och gör konstant saker han vet att han inte får bara för att få uppmärksamhet. Han vill vara utekatt och han gör allt för att vi ska uppmärksamma det om man säger så. Problemet är väl att han kan inte vara utekatt. Han har levt sju år som innekatt, har inget somhelst begrepp om sin egen dödlighet och skulle inte överleva en dag som utekatt...

Vi försöker att gå ut med honom i koppel så ofta vi hinner, men han gör inte direkt saken lättare när han gör allt för att ta sig ur selen och rent av blir aggressiv när man försöker lyfta upp honom utomhus. Idag rann bägaren över när sambon gick ut med honom i famnen och han bet och klöste rätt ordentligt. Det är inte första gången han bitit men det här var liksom inte acceptabelt på något vis.

Andra katten är trevlig, lugn och lätt att ha att göra med och jag känner lite så att hade vi bara haft henne, eller två katter som henne, så hade detta med att vara kattägare varit mycket enklare. Vi försökte omplacera hankatten hos goda vänner för något år sedan. Han var där i ett par veckor men kom hem igen efter att ha försökt ha ihjäl deras katt rätt ordentligt (allt gick riktigt till med långsam introducering, galler och avdelat osv enligt konstens alla regler, men han har helt enkelt ingen social kompetens, aldrig träffat andra katter än våran andra.) Honkatten levde under den tiden upp, trivdes bra med att inte konstant vara nedtryckt och att få vår fulla uppmärksamhet på ett helt annat sätt.

Nu går tankarna liksom rätt ordentligt och vi vet inte vad vi ska göra. Sambon har funderingar på om vi skulle låta honom gå ut som han vill, se hur det går och hoppas på det bästa. Jag för min del tror inte att han skulle komma hem igen om han kom utanför dörren utan koppel och känner väl att jag i så fall hellre tar bort honom än att han kommer bort och vi får leva i ovisshet.

Egentligen vet vi att inget av alternativen är rimliga för oss. Katten betyder jättemycket, speciellt för sambon, men det vore så skönt att få sova en hel natt. Att kunna öppna ytterdörren utan att behöva ha åtta armar att mota katten med för att hålla honom inne. Att slippa det konstanta mjauandet. Vad ska vi göra?! Skulle honkatten på något sätt försvinna ur bilden tror jag faktiskt inte vi skulle orka ha kvar honom alls, och det är på gränsen redan nu.

Att bygga en inhägnad utomhus finns på tapeten, och det ska provas. Men det går inte över en natt här direkt utan kommer att ta ett tag. Och om det inte hjälper, vad gör vi då? Någon som har några tips och idéer?
 
En inhägnad är nog bästa lösningen, gärna så han (de) kan gå ut och in som de vill under sommaren. Tills dess skulle jag testa Feliway. Det är naturligtvis inget mirakelmedel men det har nästan varit det med mina katter.

De mådde inte bra när pappa gick bort och jag skulle inte kunna åka bort över dagen om jag inte hade Feliway till dem. Jag är helt säker på att det fungerar också för nyligen hade jag glömt byta ut ena pluggen och de var så ettriga och fräsiga på varandra. När jag bytte den blev de lugna efter en dag. Kan tillägga att även om de vuxit upp tillsammans kommer de inte så bra överens.
 
Dum fråga, men han är kastrerad?

Angående släppa ut en katt som alltid bott inne.
Vi fick ta över en katt som i hela sitt femåriga liv bott i lägenhet i stan . Första katten jag haft som aldrig landade på alla fyra..
Hon fick börja gå ut och vande sig snabbt,var inga som helst problem. Och efter något år landade hon på alla fyra och fångade hinkvis med näbbmöss.

Har just nu en kattpojk som rymde från sitt lägenhetshem och flyttade till oss. Han hade också bott inomhus i flera år men får nu vara ute om dagarna, inga problem.
Han har blivit en riktig jägare, tar fåglar, möss,.råttor, sorkar...
Aktar sig sig för bilar, skyddar reviret etc

Så bara för att de tidigare varit innekatter behöver det inte betyda att de inte klarar av att gå ut :)
 
Jag har 2 katter, kastrerade hanar, som växt upp i lägenhet där de tillbringade sina 5 första år. Inga problem med att släppa ut dem! De fångar möss och den ena hanen har till och med blivit kattkung här i byn.

Tyvärr är väl det på gott och ont, då det har blivit en del sår att ta hand om...
 
Tack för svaren!

@athena_arabians det vet jag att vi funderat på tidigare, men det har fallit bort ur huvudet. Kanske borde provas! Det finns ingen risk att det påverkar den katt som redan är "lugn och harmonisk" på ett negativt sätt? Tyvärr har vi ingen möjlighet att bygga en inhägnad i direkt anslutning till någon öppning, utan det blir nog "separat". Skulle gärna ha så att de kunde gå in och ut som de ville, men det är skitsvårt att lösa praktiskt på detta hus :(

@DarkInNight, @Guldaskig, @smedsussie Vet att det kan funka med vissa innekatter, men just honom känns det hopplöst med. Vi bor ganska nära en ganska stor väg och dessutom finns många andra katter i området. Tror tyvärr att om inte han råkade illa ut i möte med annan katt så skulle den andra katten råka illa ut, just för att han inte har det sociala samspelet och dessutom är lite för stor och stark för sitt eget bästa.
Dumt nog funkar det helt utmärkt att låta honkatten gå fritt ute och låta ytterdörren vara öppen när vi har honom i koppel, men det hjälper ju inte för hon har inget emot att vara innekatt på heltid :banghead:
Och ja, han är kastrerad som liten.
 
@nejlica: Absolut inte, det värsta som händer är att det inte fungerar alls (vilket är surt för det är dyrt!). Jag har ju som sagt testat utan Feliway och det blir oroligt direkt. Nu köper jag refillerna utomlands så det blir inte så dyrt ändå. Älskar ju mina kissar så är det det som krävs för att de ska må bra så får det vara så.

Om ni provar se till att köpa den man pluggar in i ett eluttag. Sprayen på flaska är till för transportburar odyl. Jag har en på varje våning och det fungerar bra, det är ganska liten yta på huset och väldigt öppen planlösning.
 
En tid efter att vår hankatt flyttat in hos oss (skada på ben, tuffsig, mager etc) fick vi veta att fd ägaren inte vågat kolla på skadan eftersom katten var så elak.

Vi har aldrig sett någon antydan till elakhet hos honom. Vet inte om det var miljöombytet som gjorde det eller vad.

Men om ni inte vill prova att släppa ut hade jag testat Feliway fram tills ni fått inhägnaden klar :)
 
Nu får jag väl hela buke efter mig, men jag skulle nog överväga att låta katten somna in. Det finns djur som varken klarar av att vara ute själv eller vara inne. En katt som bits och klöser mår inte bra. En katt som är död lider inte.

Jag vet en häst som fick 6 månaders boxvila pga av skada. Efter knappt en vecka var den egentligt snälla hästen som galen och ägaren hade att välja mellan att släppa ut den eller låta den somna in. Hon valde det förstnämnda och trots alla ods gick det bra, skadan läkte och idag rids hästen som vanligt.
 
Nu får jag väl hela buke efter mig, men jag skulle nog överväga att låta katten somna in. Det finns djur som varken klarar av att vara ute själv eller vara inne. En katt som bits och klöser mår inte bra. En katt som är död lider inte.

Jag vet en häst som fick 6 månaders boxvila pga av skada. Efter knappt en vecka var den egentligt snälla hästen som galen och ägaren hade att välja mellan att släppa ut den eller låta den somna in. Hon valde det förstnämnda och trots alla ods gick det bra, skadan läkte och idag rids hästen som vanligt.

Fast TS har ju sagt att de funderar på att ta bort honom om det inte fungerar (istället för att låta honom gå ut och ev bli dödad eller skadad). Det innbär ju inte att man behöver ge upp innan man testat olika lösningar, som inhägnad och Feliway.
 
Katten är inte elak inne, bara konstant uppmärksamhetskrävande. Det är i situationer utomhus där han inte får göra som han vill eller när det är dags att gå in som han kan bli som förbytt och helt plötsligt vara ilsken och bita/klösa.

Hade det varit en häst hade jag nog resonerat som så att han fick gå ut, vara glad och så fick det bära eller brista. Men hästar har man ju i hage, där har man ju koll. Det är ovissheten jag inte skulle fixa, tänk om han skulle ligga skadad någonstans, eller död och vi aldrig fick veta det. Just från hästvärlden tänker jag även på "en död häst lider inte" som man kan resonera när man inte kan ha kvar hästen och inte vill sälja. Men katter säljer man ju inte alls på det sättet, och vi har ju möjligheten att ha kvar honom, så det känns liksom så långt bort att ta bort honom. Men det finns där i tanken, som någon slags sista utväg.
 
Jag tror, och hoppas för er och kattens skull, att en inhägnad kan funka. Det hade vi planer på att göra om inte det hade funkat att släppa ut våra katter.
 
Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag tänkte att även om ni kanske inte kan lösa problemet kanske jag kan få lite input i alla fall?

Hur som helst. Vi har två sjuåriga katter som funnits med i bilden så länge jag varit del av sambons liv. Han skaffade dem som kattungar med dåvarande flickvännen. Hankatten har alltid varit lite jobbig, men när vi flyttade till hus för ett halvår sedan blev det värre och nu när sommaren kommit har det bara eskalerat. Han håller oss vakna om nätterna, går omkring och skriker om dagarna och gör konstant saker han vet att han inte får bara för att få uppmärksamhet. Han vill vara utekatt och han gör allt för att vi ska uppmärksamma det om man säger så. Problemet är väl att han kan inte vara utekatt. Han har levt sju år som innekatt, har inget somhelst begrepp om sin egen dödlighet och skulle inte överleva en dag som utekatt...

Vi försöker att gå ut med honom i koppel så ofta vi hinner, men han gör inte direkt saken lättare när han gör allt för att ta sig ur selen och rent av blir aggressiv när man försöker lyfta upp honom utomhus. Idag rann bägaren över när sambon gick ut med honom i famnen och han bet och klöste rätt ordentligt. Det är inte första gången han bitit men det här var liksom inte acceptabelt på något vis.

Andra katten är trevlig, lugn och lätt att ha att göra med och jag känner lite så att hade vi bara haft henne, eller två katter som henne, så hade detta med att vara kattägare varit mycket enklare. Vi försökte omplacera hankatten hos goda vänner för något år sedan. Han var där i ett par veckor men kom hem igen efter att ha försökt ha ihjäl deras katt rätt ordentligt (allt gick riktigt till med långsam introducering, galler och avdelat osv enligt konstens alla regler, men han har helt enkelt ingen social kompetens, aldrig träffat andra katter än våran andra.) Honkatten levde under den tiden upp, trivdes bra med att inte konstant vara nedtryckt och att få vår fulla uppmärksamhet på ett helt annat sätt.

Nu går tankarna liksom rätt ordentligt och vi vet inte vad vi ska göra. Sambon har funderingar på om vi skulle låta honom gå ut som han vill, se hur det går och hoppas på det bästa. Jag för min del tror inte att han skulle komma hem igen om han kom utanför dörren utan koppel och känner väl att jag i så fall hellre tar bort honom än att han kommer bort och vi får leva i ovisshet.

Egentligen vet vi att inget av alternativen är rimliga för oss. Katten betyder jättemycket, speciellt för sambon, men det vore så skönt att få sova en hel natt. Att kunna öppna ytterdörren utan att behöva ha åtta armar att mota katten med för att hålla honom inne. Att slippa det konstanta mjauandet. Vad ska vi göra?! Skulle honkatten på något sätt försvinna ur bilden tror jag faktiskt inte vi skulle orka ha kvar honom alls, och det är på gränsen redan nu.

Att bygga en inhägnad utomhus finns på tapeten, och det ska provas. Men det går inte över en natt här direkt utan kommer att ta ett tag. Och om det inte hjälper, vad gör vi då? Någon som har några tips och idéer?
Mitt råd är att ställa frågan på kattforum.se De är enormt kunniga på ämnet katt och har många råd angående din problematik. Kolla speciellt jackson galaxy tråden. Dom kan vara lite bitska beroende på hur man ställer sig till de svar man får, men det är för att de flesta vill ha enkla lösningar och många som skaffar katt skaffar djuren för enkelhetens skull..
De mesta går att lösa, bara man har viljan,tid ock ork.

Tycker dock att en inhängnad/kattgård borde vara en bra lösning. de hade vi då vi bodde i lgh och bara hade innekatter och det fungerade jättebra!
 
Mitt råd är att ställa frågan på kattforum.se De är enormt kunniga på ämnet katt och har många råd angående din problematik. Kolla speciellt jackson galaxy tråden. Dom kan vara lite bitska beroende på hur man ställer sig till de svar man får, men det är för att de flesta vill ha enkla lösningar och många som skaffar katt skaffar djuren för enkelhetens skull..
De mesta går att lösa, bara man har viljan,tid ock ork.

Tycker dock att en inhängnad/kattgård borde vara en bra lösning. de hade vi då vi bodde i lgh och bara hade innekatter och det fungerade jättebra!
Vi har kattgård som är ihopbyggd med hundgården.

Kan ni aktivera katten på något sätt då den blir raslös, innan ni går till sängs?
 
Tycker ts ska ha en :bow: för ansvarsfullt kattägande som inte bara släpper ut katten vid en trafikerad väg för att få lugn och ro. (Är katten märkt med tatuering/chip? Eftersom han verkar rymningsbenägen skulle jag se till att få det gjort omgående, och även ha halsband med kontaktuppgifter på honom.) Som marshall skriver träffar en så ofta på kattägare som anser att en katt får vara ungefär lika krävande som en soffkudde, annars ska den bort, på ett eller annat sätt...
Hur som helst: Input: Er katt verkar vara av den sorten som behöver en hel del stimulans och är troligen uttråkad och rastlös. Min ena kan vara sådan då och då när han helt enkelt har överskottsenergi, då behöver han få leka en stund eller gå ut på balkongen.
Hur ofta får katten gå ut? Vad händer om ni aktiverar honom med lek och ordentlig selpromenad några gånger om dagen (de brukar inte vara intresserade av lek så länge åt gången)? Får han en ordentlig lekstund på kvällen ökar chansen för att ni får sova i fred. Rejäla kattmöbler att hoppa och klättra och klösa på inbjuder också till aktivitet och hjälper till att förebygga att katten får tråkigt.
Vad kan ni göra för att skynda på byggnad av kattgård? Kan ni under tiden näta in en balkong eller altan, så att han kan sitta där och kika på fåglarna och världen utanför?
 
@DarkInNight Tror inte han skulle trivas i ett hem med någon annan katt än den han bor med nu, och tänker att även om vi bodde mitt ute i ingenstans så skulle han vara svår att släppa ut så jag drar mig lite för att omplacera honom. Då ska det verkligen dyka upp den perfekta nya ägaren och knacka på dörren och ta tag i det hela själv liksom ;)

@marshall och @Sastra Vi har i perioder varit duktigare på att aktivera honom och leka mycket, och då har han faktiskt varit lugnare. Inte sådär jättestor skillnad, men ändå lite mer lugn och harmonisk så det måste vi absolut bli bättre på igen :o Vi försöker se till att han får komma ut en gång om dagen, ibland bara sitta i famnen på trappen och titta dock, men det känns lite motigt att gå ut med honom när det blir en sådan fight om det :( Chipmärkta är de och även om jag gärna hade haft någon synlig tatuering också har de i alla fall fått halsband med telefonnummer på.

Idag köpte vi i alla fall några uppsättningar kompostgaller och fick till en liten bur på gräsmattan, blev inte perfekt och vi får nog försöka ställa in något som är mer spännande än bara ett par kvadrat platt gräsmatta men han såg i alla fall något lite glad ut över att få sitta och tugga på gräset efter att han väl kommit över den första besvikelsen över att "det är ett jävla nät ivägen, hallå, jag skulle faktiskt gå här, ursäkta släpp ut mig :rage:"
 
Skönt för honom med utegård, eller utebur ;) Prioritera tid att låta honom gå ut i sele en god stund varje dag, så att han verkligen får vara ute, kliva omkring och sniffa, och lek med honom på kvällen så skulle jag tro att han blir mer tillfreds :) Gillar han mat/kattgodis? Det finns aktiveringsleksaker som kan vara guld värda för en kisse som har långtråkigt. Till exempel: http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/cat-pyramid.html
 
Om han verkar gilla att få gå ut i buren av kompostgaller så kanske ni får överväga att bygga en inhägnad trots allt?
Om jag minns rätt så skrev du tidigare att det inte fanns någon möjlighet att bygga så han kunde gå direkt in till inhägnaden från dörren, men kanske ett fönster då? (Om det inte låter dumt :o)
 
@Sastra han har inte varit särskilt intresserad av de liknande leksaker vi försökt med, han är väl inte tillräckligt matglad för det eller nått.

@Aska Jodå, inhägnad ska vi bygga, och vi överväger mer och mer att lägga den så att de kan gå ut från huset och då blir det genom ett fönster. Problemet är väl snarare att det finns inget bra ställe att bygga den nära huset så att vi måste ha någon slags "tunnel" dit. Och att de måste gå genom källaren som f.n inte är det minsta kattvänlig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
Svar
18
· Visningar
274
Senast: Sel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 641
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp