Katter och harpest

aiquen

Trådstartare
Jag var ute och gick med min katt nyss, och han råkade kliva rakt på en harunge. Han fick ju inte ta den men var väldigt intresserad (efter att först ha flugit en sisådär 10 m bakåt av ren chock) och kom ju väldigt nära.

Jag har läst att harpest verkar sprida sig just nu? Det står mycket om att hur farligt (dödligt) det är för gnagare och hur det kan smitta människor, men jag hittar ingen direkt information om vad som gäller för katter.

Jag kanske är överdrivet jättenojig, men kom att tänka på det nu. Jag vet att det rör sig en massa harar (eller vildkaniner eller vad det nu är, om det är någon skillnad) i området.

Är det någon som vet om det finns risk för smitta?
 
Jag var ute och gick med min katt nyss, och han råkade kliva rakt på en harunge. Han fick ju inte ta den men var väldigt intresserad (efter att först ha flugit en sisådär 10 m bakåt av ren chock) och kom ju väldigt nära.

Jag har läst att harpest verkar sprida sig just nu? Det står mycket om att hur farligt (dödligt) det är för gnagare och hur det kan smitta människor, men jag hittar ingen direkt information om vad som gäller för katter.

Jag kanske är överdrivet jättenojig, men kom att tänka på det nu. Jag vet att det rör sig en massa harar (eller vildkaniner eller vad det nu är, om det är någon skillnad) i området.

Är det någon som vet om det finns risk för smitta?

Katter kan smittas men det är ovanligt. De behöver äta smittade djur eller smittas via fästingar.

https://vcahospitals.com/know-your-pet/tularemia-in-cats

Jag skulle inte vara särskilt orolig.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 671
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: Safir
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 515
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp