Katter och vedspis

Magiana

Trådstartare
Jag har ett gäng katter på besök. 3 katter, 2 ägare. Den ena ägaren säger att jag måste ha ett nät runt min vedspis för annars kommer katterna att hoppa upp och bränna sig.

Hur stor är sannolikheten att en katt gör det? Hens katter är tämligen vilda och klättrar på allt som går att klättra på. Men kan de ändå ha tillräckligt med självbevarelsedrift för att inte hoppa upp på vedspisen?
 
Ok. Det finns inga dörrar att stänga.

Det finns ett nät framför spisen. Och jag längtar efter att katterna åker hem. Jag stör mig på näthelvetet.
 
Det var min stora fasa när jag flyttade till huset, att katterna skulle gå på vedspisen. Tack och lov har det aldrig hänt och den vanliga spisen är en induktion så där kan de inte bränna sig.
 
Nu är ju vedspisen varm över hela ytan, men jag vet att andra satt upp kastruller med vatten i på spisplattor så katterna inte bränner sig. Iofs görs det bara när man lagat färdigt och stängt av spisen men innan den svalnat. Kanske du kan göra någonting liknande? :)

Om du inte behöver koka/steka något utan använder spisen att värma huset med, stapla vedträn ovanpå. De riskerar ju inte att brinna upp utan blir väl bara svarta och du kan använda den ändå.
 
Nu är ju vedspisen varm över hela ytan, men jag vet att andra satt upp kastruller med vatten i på spisplattor så katterna inte bränner sig. Iofs görs det bara när man lagat färdigt och stängt av spisen men innan den svalnat. Kanske du kan göra någonting liknande? :)

Om du inte behöver koka/steka något utan använder spisen att värma huset med, stapla vedträn ovanpå. De riskerar ju inte att brinna upp utan blir väl bara svarta och du kan använda den ändå.
Nej, det hade jag inte vågat, det kan faktiskt börja brinna!
 
Haft många katter och inte en enda galen kattunge i vildaste tokrycket har fått för sig att hoppa upp på kaminen, flänga runt under den har de dock gjort men det har ju lätt ordnat med att sätta ask hinken under.
 
Min ena katt har tänt eld på sin egen svans och ändå efter det haft noll respekt eller självbevarelsedrift för varken eld eller gas så vissa katter har bara noll och ingen koll. Skärma av om det finns minsta misstanke om att de kan vilja hopp upp/in i brasan
 
Vi har precis skaffat en kamin och har tva vilda kattungar (5manader gamla) som klättrar och hoppar pa allt. Vi trodde att vi skulle behöva ett nät eller skydd men katterna luktade en gang pa spisen, märkte att den var varm och har sen aldrig varit i närheten.
 
Haft många katter och inte en enda galen kattunge i vildaste tokrycket har fått för sig att hoppa upp på kaminen, flänga runt under den har de dock gjort men det har ju lätt ordnat med att sätta ask hinken under.

OT, grattis på födelsedagen! Hurra, hurra!
balloons.gif
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp