Katter trivs bast hemma i sin invanda miljö?

Marvin

Trådstartare
Det var en av de stora grejerna jag snappade upp nar jag satt och laste om katter (dygnet runt :o ) innan jag skaffade Isak.

Skrev ju en trad för nagra veckor sedan om hur en av mina fd arbetskamrater tyckte det skulle vara egoistiskt att ta med mig kissen ner till Ungern. Men nu da? Just nu ar han pa spexturné, den har helgen ar han i Örebro... Kattvakten tar glatt med honom överallt dit hon ska, pojkvannens föraldrar, pa taltsemester ( :eek: ) och traningslager/spexframföranden. Jag skulle aldrig tagit med honom pa taltsemester, men det hade tydligen gatt bra, förutom första natten nar han valte taltet... :angel:

Nu vet jag inte riktigt vad jag vill med den har traden, konstaterar bara att att han verkar ma ganska bra trots sitt omkringfarande. Men det ar inget som jag gillar egentligen. Dock var han var jattefin i hullet (har haft svara magproblem innan) och i palsen. Han alskar alla manniskor han möter, (utom min farfar) speciellt man i 25-30 ars aldern. :love:

Har ar bilder fran nar han var pa taltsemester, han ser inte ut att lida sarskilt?
HTML:
http://www.fromholtz.se/album/user/showalbum.php?id=98714&search=all

Sv: Katter trivs bast hemma i sin invanda miljö?

Asch, jakla bildstrul. Verkar som om man bara kan se bilderna om man ar medlem. Och alla andra försök att flytta bilderna sket sig. :p
Ger upp för nu, internetcaféer ar fel stalle att försöka sant har pa.

Kanske beror det mest på hur de vant sig? Mina kissar blev ganska vanda som små att vara även hemma hos mina föräldrar så där har de alltid känt sig hemma. Sen verkar de alltid ha anpassat sig väldigt enkelt i andra "hem" om bara jag är med också. Jag har flyttat mycket och även bott i andra hand ett tag med andra möbler/saker. Det har gått ganska fort för dem att vänja sig.
Men nu är det svårare - står med en (av tre) kissar kvar och måste finna nytt hem åt honom pga att min sambo dessutom är allergisk. Men det går inte lätt... har provat i ett nytt hem, men det gick inget vidare så han fick komma hem efter ett dygn. Jag tror i o för sig den jag har kvar är den som varit mest "känslig" för nya saker... och nu är han ju ensam kisse efter att hela livet haft "bröder" omkring sig.

Din kisse verkar bli rätt "härdad" och har vant sig och trivs med att fara omkring! Det är ju suveränt!

Det är olika från katt till katt. Jag bor i Skåne, men åker hem till Jämtland några gånger per år och katterna förljer med (3 st) och det är inga problem. Där matte är, är hemma verkar de resonera.

Det är nog dels en vanesak, men givetvis är det även individuellt. En del katter känner sig väldigt osäkra och otrygga i okända miljöer medan andra ser det mer om ett äventyr.

Jag tror lätt att du kan ta med dig din katt till Ungern, han verkar ju inte må dåligt att miljöombyte. Det blir väl mer problematiskt att få in honom i Sverige igen med tanke på rabies och den biten, eller?

Jag vet många som åker med sin katt och många som husvagnssemestrar med katt. Funkar jättebra.
Det är nog lite olika från katt till katt. Jag kan säker ta med Abbie och Yoga, men Fia som är utekatt och inte rumsren får stanna hemma.

Jag skulle inte tveka men det beror ju på att Hobbe är en sån cool kille :)

Han tycks fungera bra även i helt nya miljöer. Han har funnit sig väl även hos diverse olika kattvakter och kattpensionat.

Självklart är det optimala att katten slipper byta mijö!

Men hur många människor bor kvar i samma bostad under en katts hela liv?

Vissa katter tycks kunna hantera miljöombyten och vissa kan det inte.

Vår katt är född i Norge där min syster fick honom. I unga år fick han sedan flytta med hem till lägenhet i Sverige.

Då hon började plugga var det dags för bostad 3 - sommarstuga som numer fungerar som åretruntbostad som ligger på en liten ö utan bilvägar. Inte bara uteliv som var nytt, utan boende med två border terriers som inte tidigare träffat katter mera än snabbvisiter då Måns varit där ...

Flertalet år senare skulle han skolas om till stallkatt hos oss. Men han är rädd för hästar. Nu bor han inomhus och går ut när han vill - i sitt 4:e hem på 9 år. Har aldrig hittills varit några problem och han betraktar sig som *KUNG* i sitt hem.

Åker vi bort flyttar kattvakt in. Företrädelsevis mina föräldrar som han ju bott hos men även sambons lillebror fungerade fin. Så, det är säkert individuellt.

Liknande trådar

Övr. Hund Det har anknytning till Snuffsans trad men jag vill inte hora nagra forelasningar om vilken taskig hundagare jag ar som inte har pli pa... 2
Svar
39
· Visningar
3 048
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka