Akut, allvarligt problem

Sv: Akut, allvarligt problem

Nja, jag tycker inte att det är ok, varken att ha elkabel runt tomten eller att använda elhalsband. Alltså jag har inget emot att hunden får en liten elstöt, då det går att ställa in så det bara blir som en liten vibration i halsbandet. Det är inte det.

Det kan bli så extremt fel. Det är så otroligt mycket som ska gå rätt för att hunden ska lära sig varför den har blivit korrigerad.
Den som trycker på knappen måste veta precis vad han gör och det krävs rätt man för att lyckas med det.

Hur ska man kunna veta om hunden som springer iväg på ett rådjur har tankarna på just rådjuret när elstöten kommer? Den kan ju lika gärna precis trampa på en gren som ligger på backen eller hoppa över en sten/dike som ligger i vägen. Ja, precis vad som helst.

Vad förknippar hunden elstöten med just då? Grenen som den trampat på eller diket den hoppade över?

Samma sak med elkabel i backen. Hur ska man veta om hunden förstår att det är när den korsar kabeln i backen som den får stöt och inte när bilen på gatan utanför passerar eller när barnet stannar och vill klappa?

Nja, jag känner mig kluven i elhalsbandets vara eller icke vara. Dock är jag helt säker på att OM det ska användas så är det inte medel-svensson som ska hålla i spakarna i alla fall.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Lustigt nog så är det just den metod som jag rekommenderade ungefär den samma som när man gör jakthundar rådjursrena, dvs man släpper in dom till en tam men aggresiv råbock som spöar upp hunden.

Anses vara effektivt bland jägare. Vet dock inte om man får lov att använda sig av denna metod i Sverige nuförtiden.

Själv har jag varit med om att hundar som blivit uppspöade av katter eller hackade i ansiktet av arga höns haft mycket stor respekt för dessa djur i fortsättningen och detta i många år efter incidenten.

/Kung Tulle
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Nu ar beslutet fattat. Det gick inte alls med Harley. Jag maste ge en eloge till min granne som gick med pa att lata honom komma speciellt med tanke pa att kalven mina hundar forsokte riva igar ar sparlost forsvunnen. Ikvall aker Penny och Harley till LAWS for att omplaceras och jag blir hundlos.

Som om inte det rackte sa fann jag en av mina katter livlos vid sidan av vagen alldeles nyss. Han hade blivit pakord. Jag orkar inte skriva me nu men vill anda tacka for alla goda rad.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Jag repekterar ditt beslut, men var det verkligen en sa panikartad situation att du behovde omplacera hundarna??
Hur ofta hander det att de kommer losa pa det viset? Hur ofta gar det djur i den hagen som ligger brevid erat hus?

Synd att behova ge bort hundarna pga en handelse.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Håller med, har sett detta på nära håll i US, nergrävd kabel runt tomten, halsband, hundarna tog inte ett steg för långt, där var staket oxå, som de kunde hoppa om de velat. De lär sig fort.

Vanligt häststaket borde funka, sätta ett par trådar runt staketet. Skulle jag mycket väl kunna tänka mig göra
 
Sv: Akut, allvarligt problem

KungTulle skrev:
Lustigt nog så är det just den metod som jag rekommenderade ungefär den samma som när man gör jakthundar rådjursrena, dvs man släpper in dom till en tam men aggresiv råbock som spöar upp hunden.

Anses vara effektivt bland jägare. Vet dock inte om man får lov att använda sig av denna metod i Sverige nuförtiden.
/Kung Tulle

Finns mig veterligen Ingen som tränar sin hund till rådjursren på det sättet... Det är ren nötning och träning som gäller.. ( ex sätt hunden på ett rådjursspår och ge en markering + ett Nej/Fy visa tydligt att det är "fel" spår att följa.. gå sen därifrån och sätt hunden på "rätt" viltspår..)
Gäller allt "icke önskvärt" vilt för de olika jakthundsraserna..
Dessutom, får man Inte (vad jag vet)ha rådjur inhägnade, förutom
på djurpark och jag tvivlar på att dessa låter jägare komma in till djuren med sina jakthundar......
 
Sv: Akut, allvarligt problem

men usch då.....men en sak som du kanske inte tänkt på är att när dom är två så kan dom gärna hitta på utflykter, ensamhund brukar inte vilja eller tordas dra iväg på såna övningar
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Jillybean skrev:
Tyvarr sa ligger Kanada ratt sa langt efter Sverige nar det galler djurskyddsratt. Har ar det t.ex. fullt lagligt med halsband som ger hunden en stot da den skaller. Det ar ocksa vanligt med s.k. "de-barking", alltsa att hundens stamband opereras bort sa den inte kan skalla. Manga kattagare later sina katters klor pa framtassarna opereras bort sa de inte kan klosa sonder moblemanget.

Jag anmalde t.ex. min ex-granne for vanvard, han hade kor och 3 ston som gick i samma hage som min andre grannes kor nu gar i. Stona var vanvardade till max, de gick ute aret runt utan vindskydd, enda vattnet var en back som mestadels torkade sommartid, de fick aldrig kraftfoder, det fanns inte tillrackligt bete och hoet de fick var ofta mogligt och komplett undermaligt, de hade hur mkt mask som helst, hovarna var uppatbojda som persiska sandaler, de hade varande sar, en av dem folade i november efter ett oplanerat besok fran en grannhingst, folet fick ga ute hela vintern, fortfarande inget vindskydd eller nagon som helst vet koll. Allt som hande var att gubb :devil: tog ut en skomakare och fixade hovarna. Vad gallde utfodringen som ar lagen sadan att hastagaren behover endast bevisa att han har foder tillgangligt, sedan huruvida hastarna far fodret eller inte ar ovasentligt. Antagligen sa tar lagstadgarna for givet att man fodrar sina hastar om man har foder. Sedan att det da finns de som kanner till lagen och koper hem en sack kraftfoder och har den liggande for att kunna peka pa om de blir undersokta, det har de visst inte tankt pa. :mad:

Heder åt dig som anmälde! :bow: Tyvärr händer i många fall inte mycket eftersom sådana människor ofta gör det medvetet och vet hur man kan kringgå saker.

Angående lagstiftning så känns det bra att bo i Sverige. Jag är glad att mycket som är tillåtet i tex USA inte är tillåtet här.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Enya skrev:
Så om jag tex sätter eltråd i mitt staket som är runt tomten ( det är ännu inte helt färdigt, men säg att det är det), byggt med endast två slanor så tycker du att det är ok? Alltså att mellan bräderna ha en eltråd och att ha en mellan marken och understa brädan? Jag sa till min man att det hade varit det bästa, men att det nog var väldigt olagligt. Jag vet att hundarna hade i ala lfall inte försökt ta sig ut.

Fast problemet vara väl egentligen typen av staket - staket fanns ju. Det räcker ju att det är tillräckligt högt. Problemet var väl att grinden glöms bort ibland så det står öppet.
Om det skulle vara olagligt att sätta upp elstaket för att hålla hundarna inne borde det väl vara olagligt till hästar också? Vad gör man då i så fall om man har elstängsel till hästar och kor hemma och hundarna springer i n i hagen och får sig en stöt? Har ju hänt min klantiga hund... Är det olagligt då...?
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Nej, du har rätt i att medel-Svensson inte skall använda elhalsband. Det är ett kraftfullt hjälpmedel som kan missbrukas fruktansvärt och jag tycker att det är bra att det är förbjudet i Sverige. Vet man hur man skall använda det och inte missbrukar kan det också vara ett mycket bra hjälpmedel. Det är väl som med många saker inom djurhållning! En del skulle inte ens få använda en vanlig strypkedja!
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Heder åt dig som tar ditt ansvar som hundägare!
Jag tycker att det var väldigt osjälviskt gjort av dig; andra ska inte behöva lida för att du ska ha hund.
Det är alltför många som tänker "en gång ingen gång". Och när det sedan händer IGEN så verkar dom bara vänta in NÄSTA gång och nästa igen innan dom agerar, om dom överhuvudtaget agerar.
Ta vår hund tex, som liten valp blev han attackerad och otäckt biten av en stor schäfer. Det slutade med operation på djursjukhus.
Senare visade det sig att hunden hade bitit förr och inte "bara" andra hundar utan även människor, däribland barn. Men det var attacken mot vår valp som fick dom att till slut inse att hunden inte var frisk.

Än en gång: Heder åt dig, Jilly bean! :bow: :bow:
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Ja vi far val se ;) Det blev namligen sa att nar det val kom till kritan sa kunde maken inte lamna Harley. Nar de anlande till LAWS sa hoppade namligen Penny glatt ur pickupen och sniffade omkring medans Harley satt som fastrotad pa satet :D Maken tog det som ett tecken att vi skulle behalla Harley (alla ursakter ar bra utom de trakiga :angel: ) Dessutom sa var det bevisligen endast Penny som gjort regelratta utfall mot kalven.

Sa nu har jag lagt upp ett traningsschema. Nar jag tog Harley till grannen igar sa gick det som sagt inget vidare. Han visade inget direkt aggressivt beteende mot korna (visserligen med staket emellan) men blev otroligt upphetsad, skallde och drog som en galning i kopplet. Sa nu tanker jag ta honom sa ofta jag kan (forhoppningsvis varannan dag) pa promenad (med traningskopplet) och ga forbi grannarnas gard. Tanken ar att da trana lydnad vid kohagen (pa ratt sida av staketet). Jag har ocksa pratat med min narmsta granne om att gora samma sak hos hennes hastar.

Eftersom Harley i grund och botten ar en vallningshund sa hoppas jag att detta ska funka. Han ska nu hallas inomhus ett tag och endast rastas kopplad. Ska bli skoj idag eftersom Katrina nu kommit hit och vi haft stadigt sporegn sedan midnatt :smirk: Vi var dock ute pa garden emd honom igarkvall i drygt en halvtimme och han visade inga som helst tecken pa att vilja sticka aven fast grindarna var oppna.

Ramona: Allt gick ju bra med kalven den har gangen. (De hittade honom sent pa em igar) Nasta gang da? Tank om det ar grannens fol da? Eller hans 50 000 dollars avelshingst? jag har inget emot att ta chanser pa lotteri men det har galler liv och dod. Det vore inte rattvist mot nagon av de inblandade att vara sjalvisk i ett sadant har lage.

Yamaha: En gang ar en gang for mycket. Sa enkelt ar det. Mina hundar ar familjemedlemmar lika mycket som mina barn och om en av mina ungar t.ex. pangade ett fonster hos grannen sa skulle jag ju knappast saga at grannen att "asch, om det hander igen sa projsar jag rutan"
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Eftersom anmalan inte hade sa stor effekt sa kopte jag nagra sackar havrekross och utfodrade stona sa gott jag kunde over vintern. Jag lade ocksa ut ett mineralblock i hagen men det gick at direkt eftersom korna kunde komma at det ocksa. Tva av stona var sa pass tillgivna att jag kunde komma at dem men den tredje var sa nervig att hon aldrig kom narmare an typ 10 meter.

De flyttade i varas sa jag har ingen aning om hur de har de nu, vet inte ens var de ar, men jag tanker ofta pa dem och hoppas att de har det nagorlunda dragligt. Varfor man overhuvudtaget bryr sig om att skaffa hastar nar de anda bara gar och skrotar i en hage begriper jag helt enkelt inte. Tva av stona hade sakert kunna vara utmarkta ridhastar, palominon daremot tveksamt, hon hade nagon sorts defekt pa vanster has, emellanat sa fick hon en rejal svullnad dar som satt i nagon vecka och da var hon rejalt halt. Hingstfolet var en riktig goding, jakligt snygg och himla fina rorelser. Hade jag haft mojlighet (pengar :smirk: ) sa hade jag tvingat gubben att salja honom at mig aven om det sakert hade blivit vansinnigt jobbigt att hantera en unghingst som aldrig fatt tillstymmelse till markarbete.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Moheed skrev:
Fast problemet vara väl egentligen typen av staket - staket fanns ju. Det räcker ju att det är tillräckligt högt. Problemet var väl att grinden glöms bort ibland så det står öppet.
Om det skulle vara olagligt att sätta upp elstaket för att hålla hundarna inne borde det väl vara olagligt till hästar också? Vad gör man då i så fall om man har elstängsel till hästar och kor hemma och hundarna springer i n i hagen och får sig en stöt? Har ju hänt min klantiga hund... Är det olagligt då...?
Jo jag vet att det fanns staket, det var inte det jag undrade över. Jag frågade tippan om hon tyckte att det varok att sätta eltråd i MITT staket och jag frågade för jag blev så förvånad att man kunde göra så.Det finns så många olika regler för hästhållning och hundhållning så varför skulel det inte vara olaglit att ha elstängsel till hundarna?

Jag märkte doclk i går att det nog inte är en bra idé med elstängsel så att hudnarna itne kryper igenom staketet...Enya hoppade över det för första gången i sitt liv......
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Jag vet inte hur du ska få hundarna att få respekt för kon. Men försök korrigera dom rejält när dom sticker.

Min hund drog också gärna iväg titt som tätt. Jag fick tips om att ha en liten plstburk (typ medicinburk) i fick jämt. Så när han stack icäg kastade jag den efter/på honom och ömkade honom jättemycket. "Ojojoj, kom till mamma så får hon se vad som hände." Hunden ska inte se att du kastar. Då blir det oftast (iaf för min hund och många andras) mycket obehaligt att springa iväg från mamma utan lov.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Vore det inte trevligare med en hund som ville hålla sig hos matte frivilligt, inte för att det är obehagligt att springa iväg?
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Hunden stannar ju hos dig frivilligt? Det är fortfarande inte så att hunden ser burken som ett hot ifrån dig. Och hunden lär sig fort att hos mamma är det mysigt och bra.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Om den stannat hos dig frivilligt hade du ju inte behövt ta till burkmetoden.... Det innebär ju inte att det är mysigt hos matte, bara mindre otrevligt än om man drar därifrån. Jag tycker det är fel ände att börja i, och det finns betydligt trevligare sätt att träna sitt ledarskap på.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Absolut, det håller jag helt med om. Man får väl känna av vilken hund man har. Min hane har alltid varit väldigt dominant och självständig och har varit på håret att bli avlivad. Fick höra tränares åsikter om min hemska hund osv. Hittade till slut en tränare som förstår sig på min hane. Samt min väns pudelhane.

Jag har försökt med allt när han drar iväg. Han skiter fullständigt i om matte gömmer sig, leker med en boll osv. Och han har alltid varit sån.
 
Sv: Akut, allvarligt problem

Gnist skrev:
Finns mig veterligen Ingen som tränar sin hund till rådjursren på det sättet... Det är ren nötning och träning som gäller.. ( ex sätt hunden på ett rådjursspår och ge en markering + ett Nej/Fy visa tydligt att det är "fel" spår att följa.. gå sen därifrån och sätt hunden på "rätt" viltspår..)
Gäller allt "icke önskvärt" vilt för de olika jakthundsraserna..
Dessutom, får man Inte (vad jag vet)ha rådjur inhägnade, förutom
på djurpark och jag tvivlar på att dessa låter jägare komma in till djuren med sina jakthundar......

Jasså? På 1980-talet umgicks jag med en hel del jägare och det var i alla fall så som dom gjorde med hundar som var svåra att få rådjursrena. Dessutom har jag läst om det i äldre jakttidningar.

Nu har jag iofs inte jagat med hund själv så jag har ju bara dessa personers utsago på hur effektivt det hela var.

Men med tanke på att hundar som blivit skrämda ordentligt av andra saker oftast har respekt för detta resten av livet så...

( I Holland tex slänger man ner kalvar och lamm som väldigt unga i mindre dijks så att dom blir rädda för vatten, detta eftersom man ofta har beten som endast är inhägnade av en liten kanal ingefär 1 - 2 meter bred och inte särdeles djupa.. )

Förr fick man i alla fall ha rådjur etc inhägnade. Och troligen får man det i dag också eftersom det finns många större gårdar som även har hjortar, visenter etc i vilthägn. Man det finns förmodligen regler om hur stora hägnen ska vara etc.

/KT
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 649
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 448
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 147
Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
4 055
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp