Bukefalos 28 år!

Katters små egenheter

Sv: Katters små egenheter

Hon älskar att apportera leksaksmöss!

Stjäler gärna grejer ur handväskor och har dille på att springa iväg med mina vantar :p
 
Sv: Katters små egenheter

Min Mira ska vara med på det mesta. Varje kväll när vi ska sova så kommer hon upp i sängen för att gosa med mig & min sambo. Hon lägger sig oftast utsträckt tätt intill mig så jag får lov att hålla en lätt arm över. Oftast ligger jag & gosar med hennes tassar & det älskar hon. Sen vaknar jag alltid av att hon ligger på samma huvudkudde som jag, inte på men mycket nära mitt huvud. Aldrig gillar när katter ska ligga på en hela tiden, så detta passar mig utmärkt då hon är nära hela tiden men inte på mig.

När man pratar med henne så svara hon alltid, kommer alltid & möter mig i dörren när jag kommer hem & säger hejdå när jag går.

När jag duschar & badar så sitter hon frenetiskt på kanten för att leka med vattnet med tassarna.
När jag sitter med den bärbara datorn i knät så kommer hon alltid & lägger en tass på min arm... typ som att " ska du inte ta & ge mig lite tid istället matte?" Gör jag inget på ett tag så kryper hon långsamt upp på mitt bröst som att " du märker inte att jag är här va?, jag är ju så liten"

Hon är helt :love: / från en som egentligen trodde hon var "hundmänniska"

csc_0728_72514235.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Katters små egenheter

Izor har väl massor med små egenheter för sig, den roligaste/knäppaste är väl att han MÅSTE få dricka upp vätskan som mina engångslinser ligger i :D (det är saltlösning, så oroa er inte)
Det skummaste är väl att BARA vätskan till mina linser duger (alltså märket) testade en gång en annan sort men då vart han sur, gick INTE att dricka :rofl::rofl:

:rofl: :bow:
 
Sv: Katters små egenheter

Hela katten är en enda stor egenhet!

05:30 Klockan ringer. Swish så är han i husses hår och puffar på honom med nosen (dunk, dunk, dunk) - detta håller han på med frekvent tills husse går upp.

06:30 Husse har åkt till jobbet och matte ligger kvar i sängen och försöker somna om. Laban (katten) tycker matte har tagit ett mycket dåligt beslut och bestämmer sig härmed för att med alla möjliga medel få matte att ändra inställning.

07:30 Matte ger upp efter att ha fått diverse kattleksaker utspottade i ansiktet samt fått en katapult-katt nedstörtandes från garderoben rätt i fejjan (detta upprepas minst fem gånger).

07:40 Ger katten mat. Innan måltiden påbörjas måste Laban visa matte hur otroooligt tacksam han är över att ha fått mat.

08:00 Maten uppäten. Efterrätt - krukväxter! Dessa ska helst ryckas upp med rötterna för att sedan malas ned till små slemmiga partiklar. Att sprida växten över hela lägenheten är en självklarhet!

08:30 Följande 8 timmar ägnas åt att klösa på alla föremål förutom klösbrädan, ta diverse jättesprång för att attackera matte under tiden hon filar på sitt CV, äta upp prydnadskuddarna, slakta ett eller två gosedjur, jaga föremål i tv-rutan, jaga muspekaren på datorn (och lägga till icke-relaterade bokstavskombinationer i mitt CV), tugga på alla kablar och slangar han kan hitta. Hittills har han knaprat i sig en duschslang (fick en trevlig överraskning när jag skulle ta mig en dusch då hela slangen förvandlats till en sprinkler) och två slangar till tvättmaskinen vilker båda gångerna resulterade i översvämning och en mer eller mindre panikslagen Micks.

16:30 Husse kommer hem och har handlat på vägen. Så fort varorna är urplockade ska Laban ha påsen. Inget snack om saken. När påsen är hans tar han sats från ena änden av köket för att sedan störtdyka rätt in i påsen. Extra roligt är det när påsen står nära en vägg. Efter att ha tagit herravällde över påsen ligger han där inne och lurpassar. Tills matte lägger upp mer mat!
Det spelar för övrigt ingen som helst roll vilken typ av påse det handlar om, bara man kan störta in i den!

17:00 Matte bäddar rent i sängen och då ska givetvis Laban vara med. Allra helst vill han bli grundligt inpackad under lakanet (som är ett sånt där resorlakan). Där under kan han ligga som en liten lurpassande böld ett bra tag, tills han inser att han inte vill gå miste om chansen att krypa in ett ett och annat örngott också!

17:30 Matte går på toaletten. Laban kräver att få följa med in och hålla matte sällskap och sätter sig prydligt mittemot och stirrar matte rakt i ögonen. Kommer på att han behöver skita och rusar till sin låda. Att han skiter ser man tydligt då morrhåren går som trummpinnar! (Ja, jag finner det mycket roande)
Krafsar på golvet, väggen, tvättmaskinen och kanten på lådan i sisådär 5 minuter. Missar helt att krafsa över "kvarlämnorna".

17:40 - 20:00 Kör ännu ett race genom lägenheten i syfte att demolera den. Han kryper gärna in i på tog för små utrymmen och fastnar således. I skrivande stund fastnade han emellan tv-bänken och högtalaren vilket innebar att han stod uppochner på framtassarna. Detta för att få fram sin älskade pingisboll...
Öppnar man en garderob, soputtrymmet, skafferiet eller drar ut en låda får man hålla ögonen öppna så han inte hinner smita in. Han är snabb som en skållad råtta och det är inte alltför sällan matte letat igenom hela lägenheten efter monstret. Han kan utan problem ligga gömd och instängd i en låda från 08:00 till 16:00 och sova. Inga ljudliga klagomål alls och när matte väl hittar honom ligger han där och flinar.

20:00 - 05:00 Ett konstant krafsande på köksluckor, dörrar, lådor och allt annat som ska gå att öppna. Går matte upp lägger Laban sig genast på rygg och flinar. Matte vet att han gör det för att jävlas...

Utöver detta ska han gärna klättra upp på alla hyllor och riva ner allt som inte är fastlimmat.
När husse kommer hem från jobbet hälsar katten enbart på matte (som, om han har glömt det, varit hemma hela dagen).

Katten borrar gärna in huvudet i husses nacke och luktar på dennes hår, högljudt suckande samt trampar med tassar (och klor). Detta kombineras gärna med dreglande.

Han sover på rygg med tassarna upp i vädret. Enbart...
img_0172_72627455.jpg


Han fastnar ofta med tungan utanför munnen.

Mattes systrar (2 resp. 4 år) älskar Laban. Laban älskar inte mattes systrar.

Det här blev ganska mycket, men jag lovar att jag kan hålla på och skriva hela natten.
Men jag kommer ha fullt upp med att jaga kattskrället inatt så ni får nöja er med det jag har skrivit!



/Micks som fått sitt psyke förstört...
 
Senast ändrad:
Sv: Katters små egenheter

kl*

Har ju nyligen skapat en tråd om lilla Mollsans (7 månader) egendomliga naglar.
Sen kör hon ju med att "hälsa" på leksaker genom att sätta sig på dem.
"Bytesdjur" (leksaker, strumpor, toffsar) ska grävas ner i soffan.
Är hon lite pruttig vill hon ha tröst, och ingen katt kan fisa som hon.:crazy:
Och hon skriker hysteriskt om jag råkar stänga badrumsdörren med henne på utsidan.
Hon tjatar väldigt på mig också och har fått smeknamnet "Gnällibell"

Mimsan är ovanligt gammal för sin ålder (2år), hon tycker inte speciellt om att leka eller att hitta på nå äventyr.
Hon älskar att pussas, hon har lärt sig komandot "puss".
Hon känner också igen mina fotsteg, vi bor i ett trapphus och hon hör att det är jag som kommer så fort jag nuddar trappan, så sitter hon så fint och väntar på att jag ska komma fram.:love:
 
Sv: Katters små egenheter

Inte för att vara en "party pooper", men det där låter inte som en katt med egenheter utan som en sjukt understimulerad och uttråkad katt.

Vad gäller mina damer kan man nog sammanfatta dem så här:

Isola

Väldigt pratglad och kelsjuk, med allt, alla och alltid. Hon är dessutom en väldigt trygg katt som utan problem kan bo över hos kompisar eller följa med hem till pappa utan att så mycket som ett morrhår darrar. Och så kommer hon alltid när man lockar, och lockar gör man genom att klappa händerna. Hur hon lärt sig det vet jag inte riktigt.

Dock är hon inte särskilt smart... Det är mer regel än undantag att hon tjongar rakt in i fönstret när hon ska in från balkongen och fönstret är stängt eftersom dörren ändå är öppen...

Dimma

Hennes största "egenhet" är att hon är så otroligt snäll. Hon ställer upp på och står ut med allt, vad det än är (se duschtråden här på Katt-forumet). Hon sover alltid i min säng numer och på sista tiden har hon börjat sova med huvudet i min hand. :love: Jag somnar alltid i samma ställning och när jag intagit den får jag ett katthuvud i handen och ofta en tass på armen också.

En annan söt sak hon gör är att när hon vill ha uppmärksamhet så sätter hon sig bredvid en och lägger tassen på armen eller benet. Om man inte reagerar så kommer lite klor fram, och lite mer klor, och lite mer... Man lär sig väldigt snabbt att lyda direkt tassen kommer! Som jämförelse kan vi ta Isola, som helt sonika klättrar upp i knät och lägger sig över datorn/boken/tallriken/eller vad man nu än sysslar med när hon vill ha uppmärksamhet.
 
Sv: Katters små egenheter

KOLLA! En nästan likadan kisse som min lilla tjej :laugh: Hon sover också nästan alltid med benen upp!
 
Sv: Katters små egenheter

Inte för att vara en "party pooper", men det där låter inte som en katt med egenheter utan som en sjukt understimulerad och uttråkad katt.

Ja - han är understimulerad. Det är därför jag väntar på en möjlighet att skaffa en kamrat till honom, vilket tyvärr får vänta ett tag till.
Men - självklart förstorade jag upp det hela en aning.
 
Senast ändrad:
Sv: Katters små egenheter

Ja - han är understimulerad. Det är därför jag väntar på en möjlighet att skaffa en kamrat till honom, vilket tyvärr får vänta ett tag till.
Men - självklart förstorade jag upp det hela en aning.

Kan tillägga att han inte ens är året gammal ännu. Alltså är det mycket lek och stoj på schemat.
 
Sv: Katters små egenheter

En annan söt sak hon gör är att när hon vill ha uppmärksamhet så sätter hon sig bredvid en och lägger tassen på armen eller benet. Om man inte reagerar så kommer lite klor fram, och lite mer klor, och lite mer... Man lär sig väldigt snabbt att lyda direkt tassen kommer! Som jämförelse kan vi ta Isola, som helt sonika klättrar upp i knät och lägger sig över datorn/boken/tallriken/eller vad man nu än sysslar med när hon vill ha uppmärksamhet.

haha det där gör Mims också. Men innan klorna kommer så duttar hon på mig med tassen samtidigt som hon tittar storögt på mig :love:
Men Mollsan kör med "skriker jag så högt jag kan så lär någon höra" versionen. Och hon skriker och jollrar tills hon får svar och helst att man gör som hon vill.:grin:
 
Sv: Katters små egenheter

kl

Min kisse tigger "fint" vid bordet. Hon börjar med att sätta sig på en ledig stol vid bordet när det vankas lunch/middag/kvällsmat. Så sitter hon en stund och tittar först läänge på mig när jag äter, händer då inget går hon vidare till min storebror och tittar läänge på när han stoppar mat i munnen, händer inget då heller går hon vidare till mamma och gör likadant. Får hon inget lägger hon upp ena tassen på bordet och tittar snett på maten och följer bestickrörelserna, detta gör hon bordet runt igen. Händer inget då heller lägger hon upp båda tassarna och tittar urgulligt och bedjande på oss och maten i tur och ordning...och tillslut kan matte bara inte motstå:p hehe. Skulle jag inte ge henne då heller för att jag dumt nog glömt bort att hon vill ha, och ätit upp allt, går hon efter en stund. Sen går hon nästan alltid på lådan när vi ska äta vad nu det ska vara bra för:grin:

Sen tror hon heller inte att hons syns när hon går riiiktigt riiiiktigt låångsamt och smyger. Om jag tex hindrar henne från att sitta i knät börjar hon tillslut låångsamt krypa mot mig och sen puffar hon sig lååångsamt in under armen och kryper låångsamt upp i knät. Helt i tron om att jag inte märker nått:p:love: haha

Sen har hon en tendens att alltid vara på fel sida av dörren, men det gäller kanske alla katter;)
 
Sv: Katters små egenheter

Ingen täckt låda, då hittar hon någon annanstans att slå ner röven på. Inte för grov sand, det ska vara strand varianten annars väljer hon ett annat ställe.
Lägger jag ifrån mig stalltröjan, så vips är katten där och bäddar, trampar och ser helt salig ut, dessutom älskar hon att ligga i trappan precis i utblåset från varmluftspumpen.
 
Sv: Katters små egenheter

Vilken underbar tråd! :)

KL

min 10 åring, main coon mix, 6 kg, som jag haft sen han var 1 år:

dricker från tassen. dvs han ska doppa tassen och sen slurka i sig vattnet från den. detta gör han när man hällt upp nytt vatten, och ska godkänna att det är bra. sen dricker han som vanligt.

älskar när man spolar i toaletten, och ska ställa sig på bakbenen och kikar ner i toan på det forsande vattnet.

fascinerad av vatten rent allmänt, ska gärna in i duschen och spankulera i vattnet på golvet.

sitter vackert så fort det vankas ngt gott.

Väldigt pratig, har otroligt många olika ljud som alla betyder olika saker.

är väldigt kräsen med mat, inget annat än torrfoder, finfördelad salladstonfisk i vatten, samt rökt skinka av ett särskilt märke (utan kanter, man måste ta bort kanterna), duger. som hittekatt åt han ALLT, men sen fasades allt ut. :angel: Älskar dock ostbågar.

Lillan, bondkatt med lite siames inslag i sig, 5 år:
3, 3 kg. Mycket territorisk. Om ngn går i trappuppgången rusar hon fram till dörren och morrar.

Väldigt pratig. Purrar, mullrar, kvittrar, muttrar, jamar. allt beroende på hur man pratar med henne tillbaks, och vad hon vill och är på för humör.

Älskar snö. Så fort det är snö ska man öppna balkong dörren och kasta snö. då hoppar hon som en liten räv i snön, och skäller små skällljud. gärna ska man rulla små snöbollar också och kasta upp i soffan/fotöljen. då blir hon galen och hoppar efter och gräver som en galning tills man tagit snöbollen och kastat igen. Kan hålla på hur länge som helst. Skäller också när hon ser flugor eller småkryp, kommer och hämtar en och skäller och "pekar" så att man ska smälla flugan så hon kan ta den sen.

Är jätte osocial mot andra människor, går och gömmer sig eller viker undan när de vill klappa, och förstår inte deras värde eller mening alls. Med mig så sover hon mot min mage under täcket varje natt och ligger på magen hela kvällen på soffan när man tittar på tv. om man behöver gå upp och göra ngt nån minut sitter hon kvar och väntar :D


Kräsen med mat, trots att jag haft henne sen 12 veckor, och vant henne med varierande mat. Hon har också fasat ner menyn oavsett, äter:
torrfoder
tonfisk
en viss sorts gourmet burkmat med oxkött i sås.
päron och persika
Älskar också ostbågar.

De är underbara!
 
Senast ändrad:
Sv: Katters små egenheter

Intressant, vår katt äter i princip inget annat än torrfoder samt tonfisk och oxkött i sås. Ostbågar har jag faktiskt inte provat men dock annars väldigt mycket, godis älskar hon och Whiskas temptations dem sitter man gärna vackert för. Dessutom är hon en väldigt bra vaktkatt, bättre än schäfern vi hade för många år sedan.
 
Sv: Katters små egenheter

Min katt Lukas slänger sig på rygg så fort man klappar honom, något bättre än att bli kliad på magen finns inte, enligt honom :D "Pratar" mycket och gärna, och är man inne på toaletten sitter han alltid på byrån utanför dörren så att man absolut inte missar honom på vägen ut :D
 
Sv: Katters små egenheter

Ja nu ska vi se; Katie och Wendy - två nästan helt identiska systrar till utseendet men helt olika till sättet :D Snart 4 år gammla.

Katie: VÄLDIGT snackig. Svarar så fort man pratar med henne, vi kan sitta och konversera hur länge som helst. Hon lägger huvudet på sne och svara en. Väldigt lättroad, leker gärna själv och går å "gurrar" samtidigt som hon leker. Sover alltid på rygg med kroppen i ett C och benen i vädret. tungan hänger lite utanför :p
Jag får ALDRiG stänga toadörren, inte någon annan heller för den delen, då blir hon jätte orolig. Hon vill vara med när man sitter på toa. Badar jag sitter hon på toastolen och pratar med mig. Såfort jag öppnar städskåpet sticker hon under soffan...dammsugaren e JÄTTE farlig...:angel: den låter konstigt...
Skulle kunna bo i ostbåge påse om hon fått...

Wendy: ÄLSKAR å sova, sova och sova. Gärna på en fleecefilt eller på mattan i hallen. Dörrmattan duger oxå bra. Kan både vara väldigt egen och väldigt kelig. Gillar inte främlingar.
Kan inte jama, eller hon försöker men det kommer inga ljud (fel på stämmbanden). Sitter hon framför en och försöker pocka på ens uppmärksamhet med hennes "jamande" och man inte uppmärksammar henne slår hon till en med tassen på benet några gånger. ÄLSKAR att sova på mig. Det bästa som finns är att ligga på mitt bröst :love: Älsakar ost. inte ostbågar som Katie men hyvlad ost.

Båda katterna känner igen min väckarklockssignal...då sitter båda utanför sovrumsdörren och väntar på att jag ska stiga upp. :D
Är vi ute och går, går de på varsin sida om mig och följer mig som hundar.

Älskar mina små kisar :love: mina bästa vänner!
 
Sv: Katters små egenheter

Myran: För det första är hon otroligt fet, inga bantningskurer biter på henne... Hon har fastnat i kattluckan 2 ggr, så att hon släpat in den som ett skärp kring midjan och skrammlat omkring... Sen så är hon tung nog at välta pappas högtalare, som jag tycker är svåra och tunga att flytta, om hon springer in i dem

Hon jamar extremt mycket, helahele tiden om det finns någon i närheten som lyssnar. Hon vill väl vara som en människa och prata...

Hon är rädd för getingar, humlor och bin- ser hon en är hon i andra änden av huset inom 10 sekunder (duns, duns, duns braaak låter det när hon springer iväg)

hon älskar att pusselmattor för småbarn, sånadär i mjuk, frgad skummgummiaktig plast, som hon sedan rensar bort fårn klorna och sväljer- jag brukar säga att det är där för hon är så tjock, det är silikonmage...

hon är rädd för främlingar och ligger och kurar under en fotölj tills gästerna har gått

Tussie betyder enligt min kusin som bor i tyskland bitch på tyska, vilket passar väldigt bra ibland. Hon är mamma till Myran, men ibland när Myran kommer för att hälsa fräser hon, river, bits och går ilsket därifrån. Myran sitter kvar med ledsna ögon och verkar tänka "vad har jag gjort för fel nu då, mamma??"

hon släpar in levande möss hela tiden, och går sedan ut igen (egenhet är det kanske inte, men irriterande)

Hon hatar bråk och olydiga ungar. När man står och bråkar och skriker på någon kan hon komma fram och bita en i benet för att man ska sluta (inte hårt, men väldigt obehagligt). En gång när min lillasyster var liten och skulle bada sprang hon omkring naken och skrek i hallen. Då kom Tussie och hoppade upp och bet henne rakt i rumpan :D :rofl:
 
Sv: Katters små egenheter

Intressant, vår katt äter i princip inget annat än torrfoder samt tonfisk och oxkött i sås. Ostbågar har jag faktiskt inte provat men dock annars väldigt mycket, godis älskar hon och Whiskas temptations dem sitter man gärna vackert för. Dessutom är hon en väldigt bra vaktkatt, bättre än schäfern vi hade för många år sedan.


oj det var många likheter.
du får prova ostbågarna : )
 
Sv: Katters små egenheter

Detta blir väl inte lika långt som alla andras kanske men i alla fall

Min katt Selma då. Hon pratar (jamar) hela tiden. Så fort någon går någon stans så går hon efter och jamar och sen kommer hon till någon annan och jamar och om man lyfter upp henne så spinner hon och små jamar hela tiden. Till och med i smönen kan hon jama lite då och då.
Sen vill hon alltid vara i badrummet när man är på toa. :p Och så går hon runt i badrummet och jamar, kikar in i dushen och lite så och jamar hela tiden.
Och hon sover nästan hela tiden då våran grannkatt är för jobbig mot henne för att hon ska gå ut och hon sover alltid på oliga roliga sätt. T.ex. en gång så låg hon på mammas säng upp i fönstret och tittade ut och helt plötsligt somnade hon med huvudet upp tryckt mot fönstret.
Men det nästan roligaste är att om hon behöver bajsa så springer hon först runt och är HELT galen och attackerar sina små leksaksmöss och hoppar upp och ner i möblerna och när hon har hållit på så i ca 5-10 mionuter så går hon in i badrummet, går på lådan och sen är hon som vanligt igen.

Hon är lite knäpp och det finns massa mer konstiga grejer som hon gör som jag inte kommer på nu men vi älskar henne mest. :heart Och jag kallar henne för Lillasyster. Det är väl min lilla "egenhet". :angel:

:rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 494
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 380
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp