Katthotell

escodobe

Trådstartare
Jag blir ibland sugen på att skaffa en katt eller två. (Antingen en vuxen som vill vara ensam eller kanske två små)

Men jag är ju borta några gånger om året, jag har högst troligt en kattvakt, men om Hen inte kan nån gång - hur brukar katter hantera katthotell?

Jag vill ju helst ha en ras/individ som gillar att vara med på saker, som inte får panik av att byta miljö eller åka bil och så, min förra katt hade inga problem alls med sådant, tyckte snarare att det var kul med äventyr och människor och han hade nog inte haft problem med ett katthotell om han hade fått vara där men jag kanske hade tur?

Folk omkring mig verkar ha så knepiga katter som tex gömmer sig för främmande, som väcker dom varje natt för att gosa eller få mat exat klockan 0500 till exempel?
 
Jag blir ibland sugen på att skaffa en katt eller två. (Antingen en vuxen som vill vara ensam eller kanske två små)

Men jag är ju borta några gånger om året, jag har högst troligt en kattvakt, men om Hen inte kan nån gång - hur brukar katter hantera katthotell?

Jag vill ju helst ha en ras/individ som gillar att vara med på saker, som inte får panik av att byta miljö eller åka bil och så, min förra katt hade inga problem alls med sådant, tyckte snarare att det var kul med äventyr och människor och han hade nog inte haft problem med ett katthotell om han hade fått vara där men jag kanske hade tur?

Folk omkring mig verkar ha så knepiga katter som tex gömmer sig för främmande, som väcker dom varje natt för att gosa eller få mat exat klockan 0500 till exempel?

Mammas två har varit på kattpensionat några gånger. Det har inte varit några problem alls, dock va vi runt på några olika och tittade innan vi lämnade iväg dom för att känna att vi tyckte stället va ok. Båda hennes är väldigt chill även om dom inte är med på andra saker.

Min katt hade jag aldrig lämnat iväg så, hon blir väldigt stressad av att åka bil eller va och veterinär tex.

Mammas vän har två katter från samma ras och uppfödare som mamma har, deras katter är med på båten hela sommaren!
 
Jag blir ibland sugen på att skaffa en katt eller två. (Antingen en vuxen som vill vara ensam eller kanske två små)

Men jag är ju borta några gånger om året, jag har högst troligt en kattvakt, men om Hen inte kan nån gång - hur brukar katter hantera katthotell?

Jag vill ju helst ha en ras/individ som gillar att vara med på saker, som inte får panik av att byta miljö eller åka bil och så, min förra katt hade inga problem alls med sådant, tyckte snarare att det var kul med äventyr och människor och han hade nog inte haft problem med ett katthotell om han hade fått vara där men jag kanske hade tur?

Folk omkring mig verkar ha så knepiga katter som tex gömmer sig för främmande, som väcker dom varje natt för att gosa eller få mat exat klockan 0500 till exempel?

Då skulle jag rekommendera att du skaffar två kattungar och vara noga med att välja individer som är trygga i sig själva och inte visar några skygga tendenser. Sen vänjer du dem från början att det inte är nåt konstigt att åka hemifrån. Bur, koppel och sel, bil, kollektivtrafik osv.
 
Jag har två katter som regelbundet lämnas på katthotell. Det går jättebra, har aldrig varit några problem.

Jag har en Sibirisk katt och en Norsk Skogkatt.

Även jag rekommenderar två kattungar. Behöver nödvändigtvis inte vara från samma kull, även om det underlättar. Mina är ju av olika raser och från olika uppfödare och introduktionen gick mycket bra.

Det viktigaste är att se hur mamma-katt och uppfödaren är. Seriösa uppfödare brukar i större utsträckning föda upp trygga kattungar.

Jag rekommenderar raskatter. Det är betydligt större sannolikhet att du får en frisk, trygg individ. Vissa raser är tyvärr sönderavlade, men det finns många trevliga raser att välja på.

I början behöver nästan alla kattungar fri tillgång på mat. Jag har gjort så att de alltid har torrfoder och sen ger jag blötmat morgon och kväll, men jag ger aldrig vid samma tid. Katterna får mat när jag stiger upp, oavsett om det är klockan sex eller nio och sen får de mat innan jag går och lägger mig.

De väcker mig aldrig och ropar aldrig efter mat.

Mina har fortfarande fri tillgång på torrfoder, men det kan inte alla katter ha. Ett bra tips med katter som inte kan ha fri tillgång är att använda olika aktivitetingsleksaker så att katterna får jobba för maten.

För mig är det tryggare att lämna in de på pensionat än att någon ska komma och passa de hemma hos mig. Besök gärna de pensionat som finns i närheten av var du bor, prata med ägaren och lämna katterna där det känns bäst.

Jag har aldrig dåligt samvete när jag lämnar iväg de ett par veckor. Det märks att de trivs på pensionatet och är alltid ”som vanligt” när jag hämtar de.

Ett annat tips är att kastrera så tidigt som möjligt. Fertila hanar är ingen höjdare att ha och en del pensionat tar inte emot fertila katter. Fertila honkatter är det bästa medlet för dålig sömn och dålig hörsel … löpande honkatter vet jag ingen människa som frivilligt har hemma…

Båda mina kastrerades vid 5 månaders ålder. Mycket okomplicerat.

Katter är överlag okomplicerade djur. Självklart kommer de uppfostra dig och självklart är det du som bor hemma hos dem. Men det finns inget bättre än en gosig hårboll i sängen och i soffan som sakta spinner dig till söms…
 
Var noga när du väljer kattunge och uppfödare. Koll hur föräldrarna är och eventuella äldre syskon.

Prada var väldigt försiktig som liten, nu är hon modig men hatar förändringar, skulle inte uppskatta katthotell. Paisley var en väldigt tuff kattunge med tusen egna åsikter, hon skulle säkert klara katthotell även om hon skulle sakna husse.
Kantarell var världens mest nöjda och glada kattunge och är det fortfarande, han skulle antagligen tycka katthotell var väldigt trevligt om han fick bo med Paisley och inte behöva vara ensam.
Ingen av våra väcker oss på nätterna eller på morgonen. På nätterna sover de, Kantarell är den enda som äter blötmat och väntar artigt tills någon är vaken 😊
 
Vår sibiriska katt, hane, har iofs från dag 1 varit stencool med det mesta. Det enda han reagerat på är vår grovdammsugare i garaget som låter som f-n.

Han har bott på katthotell två gånger, olika ställen båda gångerna, 1 vecka på båda. Litet rum med kattlucka till lika liten utegård. Han är ändå utekatt (inne på nätterna) hemma, men klarade det galant. Åt, drack och gick på lådan där fast han nästan aldrig går på lådan hemma utan utomhus. Dock har han bajsat i buren på vägen hem från katthotellen så nån stress finns ju där, men ändå trivts okej väl på plats.
 
Jag håller med om att det handlar om individ. Min förra katt hade separationsångest i grunden och den enda gången jag lämnade henne på hotell var ägaren tvungen att isolera henne eftersom hon blev aggressiv både mot sin kompis och mot människor.
De andra två är mycket tryggare i grunden och slappnar av efter någon dag på nya ställen.

Jag har siameser så där kan det ju högljutt krävas både det ena och det andra dygnet runt :angel:
 
Alla mina hade trivts bra på katthotell tror jag. De är glada och okomplicerade. De som flyttat hemifrån (både vuxna och ungar) uppfattar jag som att de snabbt bott in sig. Till och med lilla Kyra som var en ganska ängslig och mammig katt hittade hem direkt hos @Sonic76 där hon har blommat ut jättemycket!
 
Jag brukar rekommendera en vuxen omplacering om man vet att det finns vissa önskemål/behov. Min 'kravprofil' när jag skaffade både Nikita och Megara var att de kunde vara ensamkatter trots att de tillhör en mycket social ras. Att de var hundvana, och ffa (särskilt när det gällde Megara) att hon var trygg nog i sig själv att fixa att resa och komma till många nya miljöer. När jag bodde på annan ort så reste vi mycket, bil, tåg, buss osv. Vi bodde på många olika ställen, ibland med andra djur. Och där jag var borta på mer än heltid vissa dagar.

Hon var och är alltid lugn och trygg. Hon får inte mat, eller lite frukost när jag ska resa på dagen. Vilket gör att när vi kommer fram är hon hungrig och det blir något positivt eftersom hon då får mat. Hon äter, jag lyfter henne på lådan så hon vet var den finns och sedan utforskar hon med svansen rakt upp.

Jag vet inte hur glad Megara skulle vara på ett katthotell bara av den anledningen att hon är mycket social men med gos och lek skulle det nog inte vara några problem. Nikita hade jag varit mer tveksam eftersom hon hade ett absolut behov av närhet till människor.

PS. Det är alltid bra att ha en backup till den primära kattvakten och sedan en tredje eller fjärde backup. Min syster har ett helt supportsystem runt Bosse när hon åker bort, kan inte en så kan en annan. I värsta fall invaderas Bosses revir av en argsint, väsande brun hårboll som stjäl hans mat och låter som en mistlur. Och när han springer fram och slår henne med tassen i lekinvit blir en furie så han får springa åt andra hållet. Samt undertecknad.
 
Alla mina hade trivts bra på katthotell tror jag. De är glada och okomplicerade. De som flyttat hemifrån (både vuxna och ungar) uppfattar jag som att de snabbt bott in sig. Till och med lilla Kyra som var en ganska ängslig och mammig katt hittade hem direkt hos @Sonic76 där hon har blommat ut jättemycket!
Kan man lugnt säga. Så tuff så hahaha
Hon går direkt ut på balkongen och ska spana
 
Jag brukar rekommendera en vuxen omplacering om man vet att det finns vissa önskemål/behov. Min 'kravprofil' när jag skaffade både Nikita och Megara var att de kunde vara ensamkatter trots att de tillhör en mycket social ras. Att de var hundvana, och ffa (särskilt när det gällde Megara) att hon var trygg nog i sig själv att fixa att resa och komma till många nya miljöer. När jag bodde på annan ort så reste vi mycket, bil, tåg, buss osv. Vi bodde på många olika ställen, ibland med andra djur. Och där jag var borta på mer än heltid vissa dagar.

Hon var och är alltid lugn och trygg. Hon får inte mat, eller lite frukost när jag ska resa på dagen. Vilket gör att när vi kommer fram är hon hungrig och det blir något positivt eftersom hon då får mat. Hon äter, jag lyfter henne på lådan så hon vet var den finns och sedan utforskar hon med svansen rakt upp.

Jag vet inte hur glad Megara skulle vara på ett katthotell bara av den anledningen att hon är mycket social men med gos och lek skulle det nog inte vara några problem. Nikita hade jag varit mer tveksam eftersom hon hade ett absolut behov av närhet till människor.

PS. Det är alltid bra att ha en backup till den primära kattvakten och sedan en tredje eller fjärde backup. Min syster har ett helt supportsystem runt Bosse när hon åker bort, kan inte en så kan en annan. I värsta fall invaderas Bosses revir av en argsint, väsande brun hårboll som stjäl hans mat och låter som en mistlur. Och när han springer fram och slår henne med tassen i lekinvit blir en furie så han får springa åt andra hållet. Samt undertecknad.
Det låter som katter i min smak, och ungeför som min var. Han var inte många veckor när han talade om för vännens rottweiler att hålla sig väldigt långt ifrån hans köttbullar. Enda som var tråkigt med att åka nånstans var om jag var elak nog att låsa in honom i en bur, då kunde han sträcka ut armarna och försöka suga tag i skosnören och annat han kunde komma åt. Helst skulle han sitta på axeln...
 
Det låter som katter i min smak, och ungeför som min var. Han var inte många veckor när han talade om för vännens rottweiler att hålla sig väldigt långt ifrån hans köttbullar. Enda som var tråkigt med att åka nånstans var om jag var elak nog att låsa in honom i en bur, då kunde han sträcka ut armarna och försöka suga tag i skosnören och annat han kunde komma åt. Helst skulle han sitta på axeln...

Sådana har alla mina korater varit. :love:
(Dock skulle de inte trivas alls med att vara bortlämnade utan ett knä att sitta i. Högsociala katter kan bli rätt låga om de inte får tillräckligt med interaktion och närhet.)

Tant Maja talade vänligt men bestämt om att grannens hund kunde gå någon annanstans än på hennes gångväg, och då var hon 18 år, vägde 2 kg och hade bara några veckor kvar innan hon var helt slut...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp