sthu

Trådstartare
Jag sitter och funderar på att skaffa en ny kattlåda. Den vi har är lite för liten för Tuva (en maine coon).
Kikat lite på varianter där katterna går in uppifrån. Borde inte vara så svårt att göra en själv? Bara en plastback med lock som man skär ut ett hål i. Eller?
Hur stor behöver man egentligen?
Tips på andra stora kattlådor som hjälper till att hindra sanden från att ta över hela huset?
 
Jag har köpt stora plastbackar på IKEA och Biltema. Ska lådan ha tak behöver katten kunna stå upp ordentligt i den och i övrigt ska katten ha lite space så att den kan vända på sig och krafsa runt. Mät katten på höjden och längden så får du

Jag är väldigt nöjd med mina stora plastbackar. Ströet håller sig på plats och de är bra mycket billigare än "riktiga" kattlådor.
 
Jag sitter och funderar på att skaffa en ny kattlåda. Den vi har är lite för liten för Tuva (en maine coon).
Kikat lite på varianter där katterna går in uppifrån. Borde inte vara så svårt att göra en själv? Bara en plastback med lock som man skär ut ett hål i. Eller?
Hur stor behöver man egentligen?
Tips på andra stora kattlådor som hjälper till att hindra sanden från att ta över hela huset?
Jag har gjort sådana lådor av plastback med lock. Fungerade bra för mig. Skar av halva taket och tejpade kanten bara så de kunde hoppa ned.
 
Jag sitter och funderar på att skaffa en ny kattlåda. Den vi har är lite för liten för Tuva (en maine coon).
Kikat lite på varianter där katterna går in uppifrån. Borde inte vara så svårt att göra en själv? Bara en plastback med lock som man skär ut ett hål i. Eller?
Hur stor behöver man egentligen?
Tips på andra stora kattlådor som hjälper till att hindra sanden från att ta över hela huset?

Det viktigaste är att katten kan stå, vända och förflytta sig i lådan utan att kliva i tidigare resultat vilket kan vara lite svårt med täckt låda och maine coon. (har med mco så vet att dom behöver så väl höjd som längd och bredd)
Jag gillar personligen inte stängda lådor för kattens skull, jag skulle inte vilja ha lukten så instängd och behöva gå in, så en öppen låda men i ett skåp istället? hade jag föredragit som kompromiss men det är ju smaksak.
Nu har jag öppen låda/balja men är hemma heltid så kan rensa ofta så lukt här är sällan bekymmer.
Ikeas samla använder en del som har mco och gör hål i taket, jag hade nog filat kanterna så det inte blir vasst.
Litet tips för att bromsa sanden från halva hemmet:
Toftbo badrumsmatta från Ikea rekommenderar många, jag kör på mattor från Rusta som är korta i luggen och fungerar sådär, har nu köpt Toftbo och ska testa annars blir det nog någon ryamatta.
 
Det viktigaste är att katten kan stå, vända och förflytta sig i lådan utan att kliva i tidigare resultat vilket kan vara lite svårt med täckt låda och maine coon. (har med mco så vet att dom behöver så väl höjd som längd och bredd)
Jag gillar personligen inte stängda lådor för kattens skull, jag skulle inte vilja ha lukten så instängd och behöva gå in, så en öppen låda men i ett skåp istället? hade jag föredragit som kompromiss men det är ju smaksak.
Nu har jag öppen låda/balja men är hemma heltid så kan rensa ofta så lukt här är sällan bekymmer.
Ikeas samla använder en del som har mco och gör hål i taket, jag hade nog filat kanterna så det inte blir vasst.
Litet tips för att bromsa sanden från halva hemmet:
Toftbo badrumsmatta från Ikea rekommenderar många, jag kör på mattor från Rusta som är korta i luggen och fungerar sådär, har nu köpt Toftbo och ska testa annars blir det nog någon ryamatta.

Tillägg: jag använder Ikeas badbalja lättsam
Längd: 71 cm
Bredd: 43 cm
Höjd: 20 cm

Hade dock gärna sett att den är djupare men jag gillar att den har rundade kanter och är skapligt lång.
 
Jag har en matta utanför lådan men tycker ändå att sanden far runt massor!

Ska kolla på plastbackar på Jula och se om jag hittar något som verkar bra. Har lite långt till närmsta Ikea..

Så ni tycker inte jag ska ha lock på?
 
Problemet med lådor med takingång är att dom ofta är ganska trånga.

Jag använder Cat It Jumbo till mina (huskatter av normal storlek + en liten oriental). Den har huv, men man kan vika upp luckan + en bit av taket och lägga ovanpå (eller ta bort dom helt). Då kan katterna inte fara ut åt vilket håll som helst, men det blir ändå inte så instängt som med en vanlig huv. Den ska vara gjord för större raser, då den är 11 cm bredare än den vanliga varianten.
Utanför lådan har jag en stor dörrmatta från Mio (79 kr st när jag köpte), som är dubbelt så stor som djuraffärens motsvarande. Den kombinationen ger väldigt lite sand på golvet :)

264633_catit_jumbo_katzentoilette_08_2012_4.jpg


Mattan ser ut såhär när man tittar nära, men utan tassmönster:
sam-2379.jpg
 
Jag har tre stycken såna lådor som de hoppar in i uppifrån, även min ragdollhane som är ganska stor använder lådan utan problem. Jag tycker dom är guds gåva till de kattägda.

Jag har Topbox, största modellen
 
Nu har jag kollat på backar på Jula. Hittade inget som kändes bra.
Jakten går vidare!
 
Det blev en gammal kontorshurts från second hand (40 kr :up:) som lådan får stå i. Förhoppningsvis tycker katterna att det är okej. Jag är nöjd i varje fall! Nu borde mängden sand på hallgolvet minska och det ser lite trevligt ut.
 
Jag sitter och funderar på att skaffa en ny kattlåda. Den vi har är lite för liten för Tuva (en maine coon).
Kikat lite på varianter där katterna går in uppifrån. Borde inte vara så svårt att göra en själv? Bara en plastback med lock som man skär ut ett hål i. Eller?
Hur stor behöver man egentligen?
Tips på andra stora kattlådor som hjälper till att hindra sanden från att ta över hela huset?

Jag har en savic nestor XXL. Tycker den är smidig, lätt att rengöra, etc. Men den är gränsfall till för liten för mina britter. Har en vanlig dörrmatta från Ö&B vid öppningen (19 kronors matta som är lätt att tvätta/byta ut vid behov).

2_490817_kb_rapunzel_darkgray_fk_01_8_1.jpg



Skulle jag skaffa en större ras, eller ytterligare låda, så skulle jag köpa plastback och ställa lite undangömt någonstans. Kattlådor är dyra, och med speciallådorna kan du ju komma upp i över tusenlappen.
 

Snyggt! Hur ser den ut på insidan?

Jag hade en liknande variant när grabbarna var små, klädde insidan med snygg vaxduk så det var både snyggt och enkelt att torka av ev utanför-skvätt. Sen blev dom stora och fick inte plats med en större modell på vettigt ställe så numer har de en djup back i ett inplastat trådstativ i duschen. Himla smidigt, men inte så mysigt när C tycker att han ska bajsa samtidigt som jag duschar :D
 
Läser denna tråd med många superintressanta tips.
Lite funderingar jag vill bolla :

Jag har två nya ungkatter 4 och 5 mån gamla, som precis landat i mitt (deras) nya hem. De har bott här en vecka nu men snabbt kommit tillrätta.

Jag har två vanliga kattlådor dvs bara vanliga öppna med stänkkant till dem. De går på lådan utan blyghet eller problem och har vanlig lerbaserad kattsand som de är vana vid från stödhemmet de varit i innan. (Everclean).

Jag hatar stänket och spillet från sådan sand.... det är fruktansvärt!

Mina tidigare katter hade jag kristaller till senare åren (de blev 14 resp 18 år så hade dem länge). Kristaller är guld tycker jag för mig själv, och de katterna hade inga restriktioner mot att gå på det.

Jag är dock orolig att byta till kristaller till de nya småkissarna iallafall såhär i början så jag kör på den för mig hatade lersanden. 😎

Ang att försöka byta till en mer spill/stänkhindrande typ av låda - hur tänker ni runt det? Det fanns några tips här på lådor med huvor som ändå går att ”öppna upp” lite.

Hade ni väntat helt eller skaffat en och samtidigt erbjudit dem den andra ”vanliga” lådan brevid för att se hur de ställer sig?

Tacksam för synpunkter !
 
Läser denna tråd med många superintressanta tips.
Lite funderingar jag vill bolla :

Jag har två nya ungkatter 4 och 5 mån gamla, som precis landat i mitt (deras) nya hem. De har bott här en vecka nu men snabbt kommit tillrätta.

Jag har två vanliga kattlådor dvs bara vanliga öppna med stänkkant till dem. De går på lådan utan blyghet eller problem och har vanlig lerbaserad kattsand som de är vana vid från stödhemmet de varit i innan. (Everclean).

Jag hatar stänket och spillet från sådan sand.... det är fruktansvärt!

Mina tidigare katter hade jag kristaller till senare åren (de blev 14 resp 18 år så hade dem länge). Kristaller är guld tycker jag för mig själv, och de katterna hade inga restriktioner mot att gå på det.

Jag är dock orolig att byta till kristaller till de nya småkissarna iallafall såhär i början så jag kör på den för mig hatade lersanden. 😎

Ang att försöka byta till en mer spill/stänkhindrande typ av låda - hur tänker ni runt det? Det fanns några tips här på lådor med huvor som ändå går att ”öppna upp” lite.

Hade ni väntat helt eller skaffat en och samtidigt erbjudit dem den andra ”vanliga” lådan brevid för att se hur de ställer sig?

Tacksam för synpunkter !
Jag hade ställt lådan med den sand du föredrar bredvid. Dvs. haft dubbla lådor (helst av samma typ öppen vs stängd) så de kan välja själva. Det är ju inte alltid katterna tycker som vi utan ibland får vi böja oss för deras smak. Har du dubbla så ser du snart vad katterna tycker är okej. Lådor med huv går helt bort här. Ingen av de jag har haft har gillat dem så numera försöker jag inte ens.

Jag köper "kattlådor" på ÖB. Köper deras stora balja https://www.öob.se/heminredning/smaforvaring/lador-korgar/plastbalja-3101591 och den är så perfekt. Jag köpte den första gången när jag tröttnade på både spill och svindyra lådor som det stänkte över ifrån efter tips här på buke och har sedan dess inte köpt några andra. Den är tillräckligt stor och djup för att kunna ha tillräckligt med kattsand i utan att det stänker över överallt när de gräver.
 
Ett litet extra tips.
Jag köpte en jättestor plastlåda på öb. Sen tog jag en stor flyttkartong, ställde på högkant och sköt in kortsidan på plastlådan i den. Andra kortsidan sticker fram, den är lätt att hoppa in i, man kan ha mycket sand och katten kan ändå stå upp obehindrat. Man begränsar dammet uppåt, bakåt och åt sidorna.
Katten får också ett litet skyddat, privat område, om den nu är beroende av det. Är lite osäker på vilket de föredrar egentligen.
 
Läser denna tråd med många superintressanta tips.
Lite funderingar jag vill bolla :

Jag har två nya ungkatter 4 och 5 mån gamla, som precis landat i mitt (deras) nya hem. De har bott här en vecka nu men snabbt kommit tillrätta.

Jag har två vanliga kattlådor dvs bara vanliga öppna med stänkkant till dem. De går på lådan utan blyghet eller problem och har vanlig lerbaserad kattsand som de är vana vid från stödhemmet de varit i innan. (Everclean).

Jag hatar stänket och spillet från sådan sand.... det är fruktansvärt!

Mina tidigare katter hade jag kristaller till senare åren (de blev 14 resp 18 år så hade dem länge). Kristaller är guld tycker jag för mig själv, och de katterna hade inga restriktioner mot att gå på det.

Jag är dock orolig att byta till kristaller till de nya småkissarna iallafall såhär i början så jag kör på den för mig hatade lersanden. 😎

Ang att försöka byta till en mer spill/stänkhindrande typ av låda - hur tänker ni runt det? Det fanns några tips här på lådor med huvor som ändå går att ”öppna upp” lite.

Hade ni väntat helt eller skaffat en och samtidigt erbjudit dem den andra ”vanliga” lådan brevid för att se hur de ställer sig?

Tacksam för synpunkter !

Jag upplever inte att själva krafsmaterialet egentligen spelar någon roll för katterna. Jag var dum nog att köpa på mig en mängd lersandpåsar och det ångrar jag bittert nu, jag vill mycket hellre ha bara sånt som blir till spän - Öko Plus tror jag det heter. VÄger absolut ingenting och luktar nästan gott.

Alla mina katter har direkt fattat vitsen med en låda man hoppar ner i uppifrån, även de kattungar jag har sålt har fattat direkt. Så även här tror jag det inte är så mycket att fundera på
 
@TinyWiny @cirkus
Tack så mycket för input .
Synd bara att era svar kontrasterar varandra helt 😅

@TinyWiny vad är det för ca mått på den baljan (på en höft) ? Stänker det nästan inget när de gräver däri?

@cirkus jag har hört och läst hur mycket som helst om hur viktigt det är med ett strö katterna verkligen gillar och hur onaturligt kristaller, pellets osv är under tassarna på dem, samt att de inte erbjuder så mycket ”grävande” för katterna osv .

Men som sagt, själv hatar jag lersanden 😎 älskade kristallerna och har även kollat på de spånpellets du nämner men inte provat dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp