Kattlucka!

Grana

Trådstartare
Blir det bra när man sätter in en sån? Eller blir det dragit och kallt på vintern?
 
Jag kan inte svara på om det blir dragit och kallt, eftersom jag hade ett utsågat katthål i garagedörren när vi flyttade in. Vi satte dit en kattlucka och utekatterna har fortfarande inte riktigt blivit "kompis" med den. Jag har haft luckan mer upptejpad än så den ska vara. Mitt råd är: Innan du sågar hål i nåt, försök försäkra dej om att katterna kommer använda den.

Malo
 
Det fungerar kanon att ha kattlucka tycker jag.

Vi har flera Staywell 4-vägs, både in till huset, ridhuset och i stallet bla. Vi har satt in så många så jag slipper gå och leta efter kissarna i tron att de blivit instängda nånstans när de inte kommer in på kvällen. I ridhuset var dom fena på att smita in utan att vi såg det och jag har knallat ut åtskilliga kalla sena kvällar för att kolla om nån katt var instängd där.

Till bostadshuset rekommenderar jag att sätta luckan någonstans där det är vindskyddat. Eller bygga en skyddande låda el dyl. framför luckan.
Luckan är oisolerad och visst drar det lite från den när det blåser, men inte speciellt mycket. Själva hade vi ett litet förråd, med öppen gavel, mot väggen till vår glasaltan. Där inne gjorde vi luckan in till vårt hus. Då kunde vi också lägga en "tass"dörrmatta utanför (har en innanför också) så slipper man grus och leriga små tassavtryck i huset.

Eftersom luckan inte är isolerad valde vi att leda in kattorna på altanen där vi inte värmer riktigt lika mycket som resten av huset på vintern. Kattorna trivs där ändå, om de inte får komma in i resten av huset av någon anledning. De har ett skönt katthus att kura i och mjuka varma vetapadfällar i några av trädgårdsstolarna att ligga på.

Det var plättlätt att vänja kissarna vid luckan. Jag puffade dem milt genom hålet några gånger fram och tillbaks (medan jag höll upp själva luckan). Sen ställde jag en skål med godis en liten bit innanför som lockmat. Luckan är genomskinlig så dom ser godiset. Det tog inte mer än två dár så for kissarna fram och tillbaks genom luckan många gånger om dagen, bara för att det var så kul att kunna komma och gå när de ville. De använder lika gärna luckan istället för att gå ut genom altandörren trots att den står öppen.

En nackdel - våt katt som kommer framåt gryningen och hoppar upp i sängen med en "present" :crazy:. Det är alltså en fördel om luckan mynnar in i ett utrymme/rum där man kan stänga igen om katten kommer in nångång på natten.

Jag som är hönsmamma och gärna vill ha kissarna i sängen på natten :love: men i varje fall vill "räkna in" dem en gång om dán, tycker det är praktiskt med 4-vägsfunktionen. Ställer jag den på endast IN kan katter som kommit in under natten inte gå ut förränn jag släpper ut dem.
4-vägs kan man ju välja endast ut eller in, helt stängd eller helt öppen. Jättepraktiskt.

Hade tidigare ett annat fabrikat med små skjutreglar för att reglera ut/in, men dom kärvade så småningom och gick även sönder. Tycker att Staywells rejäla vred har fungerat mycket bra de tre år vi haft luckorna.
 
Tack för en jättebra förklaring.
Har varit och kikat på en sån där 4-vägsfunktion idag, och den verkar väldigt bra.
Men jag bävar för det där med eventuella "presenter" i sängen. Men innanför den ena utedörren finns en hall, kanske man skulle ha luckan där så slipper man presenter. Nackdelen är att dörren till hallen alltid är stängd och då kommer ju inte katterna in i huset iallafall.
Nja, jag får fundera vart lyckan ska vara, kanske kan hoppas jag slipper "presenter" :crazy: :D
 
Det är bara om kissarna inte kommit in på kvällen som de automatiskt blir inlåsta på altanen (för att slippa "presenter" i sängen ;)). Oftast kommer de in någon gång på kvällskvisten och då har man ju lite mer koll på presenterna och kan hiva ut dem.

Vi tänker sätta en kattlucka till, mellan vår altan och resten av huset. För även vi har den dörren stängd, i alla fall på vintern då där inte värms upp fullt lika mycket som övriga huset. Det kan kanske du också ha :idea:, en kattlucka i stängda dörren, så kommer kissarna in i huset och låser du den luckan stannar de i hallen (med lite mat och nånting att ligga på) om de kommer in under natten=inga presenter i sängen :D
 
Hej jag såg ditt medelande på ett inlägg.
Vet du att det finns lucklor som öppnar sig när katten kommer i närheten av den för det sittwer en grej på katten som gör att den öpnnar sig när kden kommer annrs så är den stängd
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fungerar det? Kattlucka som läser av kattens chip i nacken? Vi måste göra nåt åt grannens katt som vägrar bo hos dem och kommer in till...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
730
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
529
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp