Bukefalos 28 år!

M

missPetra

Jo nu är det såhär:)
Min syster har precis skaffat sin första katt. Jag har haft katt innan i två år, men det var ett tag sen nu.
Har hjälpt henne en massa och utbildat henne lite;) Men nu behöver jag vända mej till kloka bukefalister!
Jag kommer ihåg att jag läste på mycket om olika kattmat när jag hade katt, och jag vet att det är en djungel.. Det finns såklart svindyr "veterinärmat" som man kan använda, en del av det är säkert bra men en del är nog inte så bra som man tror att man betalar för.
Vad jag vill veta är vad det finns för budgetmat som funkar helt okej? Och är det bra att blanda ut med ex. några småbitar av kycklingfilé som hon tycker mycket om?
tackitack på förhand!
 
Sv: Kattmat

Det är bara att prova sej fram. Många ger sina katter den maten dom själv äter andra ger dom burkmat.
Det är helt ok att blanda kycklingfile'bitar i kissens mat. Kissar brukar älska kyckling. :love:
 
Sv: Kattmat

I stor utsträckning så får man ju vad man betalar för. Billigt kattfoder på ICA innehåller väldigt mycket spannmål och katter är ju inte skapta för att äta det.

Personligen vill jag ha en hög kötthalt i mitt foder och tittar således efter det i innehållsförteckningen innan jag köper. Av de man handlar i matvarubutik är Mjau's torrfoder bland de med högst köttinnehåll. Mjaus blötmat innehåller: Kött, Biprodukter av kött och mineraler och är relativt billigt.

Personligen lägger jag gärna mer pengar på ett bra foder, jag upplever att det räcker längre än vad ekonomi-foder gör och dessutom tycker jag att avföringen är bättre.


Det går jättebra att ge sin katt färskt kött, jag ger gärna kycklinghalsar, hjärta, vingar och färs av olika slag. Lever har jag lärt mig att man ska vara "försiktig" med och hur mycket som helst av.
 
Sv: Kattmat

Tack för era svar! Ska rekommendera Mjau till henne och så får hon skära ner lite kyckling i maten:)
 
Sv: Kattmat

Om det är mat i mataffären som avses så är PurinaONE och Perfect Fit hyfsade alternativ till torrfoder. I princip all burkmat går bra att ge. Billigare att ge torrfoder från mataffären brukar det dock inte bli.

Det går alldeles utmärkt att komplettera med lite rått kött, så länge det är lite. Ger man mer kan det behöva tillsättas kalcium.
 
Sv: Kattmat

Jag har testat olika foder i olika prisklasser. Mest bland de dyra fodrena. Men allra bäst har faktiskt varit Mjau. Är nog ganska billigt, men framför allt så funkar det toppen på mina 3 kissemissar :D
 
Sv: Kattmat

Jag har testat olika sorters foder, från Royal Canin och neråt i budgeten, men det mina 3 missar trivs bäst med, (blir fort mätta, avföringen fin och pälsen blank och fin) är Mjau. Köper både Mjaus torrfoder och blötmat :).
Mjaus blötmat innehåller mest kött än något annat blötfoder.
Och så stödjer man kattfonden genom att köpa deras foder ;)
 
Sv: Kattmat

vavava? rått kött, ska hon inte steka kycklingen?
mjau har jag hört mycket om nu att det ska vara bra. men att det är högt köttinnehåll, vad innebär det liksom? typ 7%? :crazy:
 
Sv: Kattmat

vavava? rått kött, ska hon inte steka kycklingen?
mjau har jag hört mycket om nu att det ska vara bra. men att det är högt köttinnehåll, vad innebär det liksom? typ 7%? :crazy:

Hon behöver inte steka kycklingen. Katter brukar inte grilla sin mat innan de äter den.;)

Jag har ingen aning om hur mycket kött MJAUs torrfoder innehåller, men blötmaten består till nästan 100% av kött och köttbiprodukter (njure, lunga, hjärta, lever, maskinurbenat kött och liknande).
 
Sv: Kattmat

vavava? rått kött, ska hon inte steka kycklingen?
mjau har jag hört mycket om nu att det ska vara bra. men att det är högt köttinnehåll, vad innebär det liksom? typ 7%? :crazy:

Mina katter får rått kött emellanåt, likaså hundarna :)

På innehållsförteckningen (på MJAU Kalaskyckling) står det:

Kött och köttbiprodukter (varav minst 4% färskt, svenskt kycklingkött), spannmål, vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, melassjäst, mineraler vitaminer

Men inte om HUR mkt av varje, förutom näringsvärdena som visar:

Protein 32% (därav taurin 0,15%), fett 14%, kolhydrater (NFE) 38%, växttråd 1%, mineraler (aska) 6% (varav kalcium 1,0%, fosfor 0,9%, magnesium 0,09%), vatten 9%. Omsättbar energi 1520 kJ/100g.
 
Sv: Kattmat

Jag har ingen aning om hur mycket kött MJAUs torrfoder innehåller, men blötmaten består till nästan 100% av kött och köttbiprodukter (njure, lunga, hjärta, lever, maskinurbenat kött och liknande).

Det stämmer nog, för detta var den totala innehållsförteckningen på MJAUs blötmat, kycklingsmak:

Kött och köttbiprodukter, (kyckling minst 4%)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 491
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp