Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nog kommit fram till att jag behöver omplacera Kingen :(
I det stora hela trivs han här med oss men han skulle antagligen behöva en lekkompis och det är inget jag har möjlighet att ge honom.

Det händer inte ofta längre men han kan ju komma springande efter en och hugga (hårt!) i vaden. Förra veckan låg jag i sängen och han gosade med min hand som jag endast höll upp för att sedan nafsa till mig i armen tillräckligt hårt för att göra märken med huggtänderna.
Mina föräldrar var barnvakt för en dryg månad sedan, jag var inte hemma. Då kliver han upp i min pappas knä, lägger sig och sedan slickar han bak öronen och morrar åt pappa.
Han har ju huggit mig flera gånger helt oprovocerat i armarna (jag sitter i soffan och varken tittar på honom eller rör mig inte ens) och även min pappa en gång i handen.
Det händer ju att jag tar med honom till en lägenhet i Stockholm de veckor jag inte har barnen och förra veckan var han väldigt obehaglig och satt och stirrade mot ffa mina händer och gjorde även utfall i luften mot mig.

Jag tror iaf en omplacering till kattkompisar vore det bästa för det känns lite drastiskt att ta bort honom som man kanske hade gjort med en bitande hund? Jag tänker nog mer att hans beteende hemma är pga tristess och hans stirrande i lägenheten är stressrelaterat.

Vad säger ni? Vad hade ni gjort i min situation, omplacera eller det värsta; låta honom somna in? Han är ju bara strax under 2,5 år. En till katt är helt uteslutet.
Jag älskar den här katten men hans lynnighet går inte så bra ihop med barn men äldsta barnet kommer bryta ihop helt över beslutet så det gör verkligen ont i hjärtat.
 
Jag har nog kommit fram till att jag behöver omplacera Kingen :(
I det stora hela trivs han här med oss men han skulle antagligen behöva en lekkompis och det är inget jag har möjlighet att ge honom.

Det händer inte ofta längre men han kan ju komma springande efter en och hugga (hårt!) i vaden. Förra veckan låg jag i sängen och han gosade med min hand som jag endast höll upp för att sedan nafsa till mig i armen tillräckligt hårt för att göra märken med huggtänderna.
Mina föräldrar var barnvakt för en dryg månad sedan, jag var inte hemma. Då kliver han upp i min pappas knä, lägger sig och sedan slickar han bak öronen och morrar åt pappa.
Han har ju huggit mig flera gånger helt oprovocerat i armarna (jag sitter i soffan och varken tittar på honom eller rör mig inte ens) och även min pappa en gång i handen.
Det händer ju att jag tar med honom till en lägenhet i Stockholm de veckor jag inte har barnen och förra veckan var han väldigt obehaglig och satt och stirrade mot ffa mina händer och gjorde även utfall i luften mot mig.

Jag tror iaf en omplacering till kattkompisar vore det bästa för det känns lite drastiskt att ta bort honom som man kanske hade gjort med en bitande hund? Jag tänker nog mer att hans beteende hemma är pga tristess och hans stirrande i lägenheten är stressrelaterat.

Vad säger ni? Vad hade ni gjort i min situation, omplacera eller det värsta; låta honom somna in? Han är ju bara strax under 2,5 år. En till katt är helt uteslutet.
Jag älskar den här katten men hans lynnighet går inte så bra ihop med barn men äldsta barnet kommer bryta ihop helt över beslutet så det gör verkligen ont i hjärtat.
Varför är en till katt uteslutet?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Eftersom han ligger på filten så sitter jag fast å kan inte städa... :angel:
16677543853233324875766946293147.jpg
 
Såg annonsen. Jag tycker du gör rätt som testar med omplacering, jag har själv erfarenhet av katt som betett sig lika och blev som en helt annan katt med en kompis.
Du har en bra uppfödare bakom dig med, så jag tror du kommer få all hjälp du behöver.
Tack för ditt svar ❤️ det känns väldigt fint att höra.
En kvinna har redan hört av sig men hon hade ingen kattkompis så jag har tackat nej till hennes erbjudande.
 
Kantarell har varit utan metacam en vecka nu och mår fortfarande prima 😍
Pigg och glad, alltid med oss, leker och visar inga tecken på smärta eller obehag från sina ögon. Vi ger ögondroppar några gånger per dag fram till återbesöket om två veckor.
Han har lite ärrvävnad i ögat efter såret men det verkar inte störa honom 😊

Livsnjutare 😻
IMG_20221107_113145.jpg
 
Megara har blivit lite galen och springer omkring och klagar över mat, mer än vanligt ska tilläggas. Nu har hon dessutom börjat att väcka mig halv sex genom att slicka mig i ansiktet och bita på håret. När jag rullar in mig i täcket så ställer hon sig precis bredvid sängen och smaskar.

Jag skulle undra om hon fått mask, om det inte är så att hon är innerstadskatt på heltid. Funderar på om det är för att hon möjligtvis byter päls? Men hon har ingen underull (iaf enligt rasbeskrivningen) men jag tycker hon är ovanligt fluffig. Är det någon mer vars katt äter mer och blir fluffigare den här årstiden?
 
Det kom in en mus i huset i morse. Katterna gjorde sitt jobb. Musen blev uppäten av Toni som förrätt innan frukost :yuck: .
 
Megara har blivit lite galen och springer omkring och klagar över mat, mer än vanligt ska tilläggas. Nu har hon dessutom börjat att väcka mig halv sex genom att slicka mig i ansiktet och bita på håret. När jag rullar in mig i täcket så ställer hon sig precis bredvid sängen och smaskar.

Jag skulle undra om hon fått mask, om det inte är så att hon är innerstadskatt på heltid. Funderar på om det är för att hon möjligtvis byter päls? Men hon har ingen underull (iaf enligt rasbeskrivningen) men jag tycker hon är ovanligt fluffig. Är det någon mer vars katt äter mer och blir fluffigare den här årstiden?
Kimchi är ju alltid extremt hungrig, men han är också jättelurvig och gör verkligen skäl för namnet "longhaired shorthair" just nu. Det är vår första vuxna vinter tillsammans så jag vet inte om det är vanligt, men jag vet att det är en såpass stor förändring att jag nämnde det för mor i ett telefonsamtal bara förra veckan. :)
 
Nu har veterinären ringt med provsvar också. Frejas blodtryck låg bra, ena njuren trodde veterinären, baserat på UL, i princip helt lagt av men den andra såg bra ut, och krea var på bara 140 (högt, men lägsta Freja haft på nästan 2 år). Alla andra prover bra, men bakterier i urinen, så dom ska resistensbestämma så vi kan behandla bort dom innan det blir en aktiv infektion, med tanke på njurproblemen och hur himla sjuk hon blivit i UVI förr.

Loke är äntligen stabil i sin medicin, efter 2 år är han både anfallsfri och okej värden på blodprovet. Dock hade han gått ner 1 kg på 6 månader, så dom tog allmänstatus som inte visade något, men hon skulle lägga till B12 för att se om det kunde vara ett problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
514
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 413
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 012
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 338
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp