Katterna sätter sig utanför lådan

Sasse

Trådstartare
Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten startade det när han i en period var dålig i magen, och då hellre satte sig på valfri matta. Han slutade dock med det efter att jag såg honom och tog in honom i närmsta låda, varför jag tror det handlar om missnöje. Den yngre katten har tagit efter beteendet dock.

Det som ändrats är att jag har flyttat lådorna. De kan inte längre stå i samma rum som tidigare, och jag gjorde nog ett gravt misstag när jag satte in ena lådan i tvättstugan. Jag tror det blev för rörig miljö för båda katterna. Det blev lite bättre när jag flyttade den lådan igen till en lugnare plats.

Trots det har den yngre katten två gånger på kort tid satt sig utanför lådan. Ena gången när han ville in i ett rum vars dörr var stängd, då satte han sig utanför dörren. Andra gången grävde han runt i lådan, men gick sedan bakom dörren till tvättstugan, där han satt sig tidigare.

Jag har bytt strö till ett de gillar, och jag rensar lådorna så fort jag sett att någon varit där. Men jag kan inte rensa lådorna på natten, och det är oftast då olyckan är framme sas.

Just nu har jag två lådor, stora. Funderar på att sätta ut en tredje och se om det blir någon skillnad.

Vad mer kan jag göra för att det här ska bli bättre?

Kan det vara en veterinärfråga? Jag tänker då främst på den äldre katten (9 år), eftersom han väljer att sätta sig på något mjukt? Kissar gör båda i lådorna dock.

Det känns inte alls bra om katterna inte är nöjda med tillvaron. :(
 
Nej, det går inte längre.

Visst kan du Vet.kolla den äldre katten, just in case. Men även exempelvis;
- stänga in dem i ett mindre utrymme på natten för att minska risken för felkissning,
- gör ordentligt rent (såklart ;)) om de sätter sig någonstans utanför lådan så att det inte luktar toa där,
- testa feliway som kan lugna ned dem lite om det varit förändringar,
- fler lådor.

Hoppas det går bra och ni slipper fler kissningar utanför lådan!
 
Jag har en katt som gärna sätter sig utanför lådan. Det som funkat bäst för oss är många, stora lådor på platser han själv föredrar. Jag har två katter och 5 lådor, varav två är STORA plastbackar och de andra stora vanliga lådor. Sen är jag noga med att skura golvet där lådorna står ofta, det hjälper mycket!
 
Visst kan du Vet.kolla den äldre katten, just in case. Men även exempelvis;
- stänga in dem i ett mindre utrymme på natten för att minska risken för felkissning,
- gör ordentligt rent (såklart ;)) om de sätter sig någonstans utanför lådan så att det inte luktar toa där,
- testa feliway som kan lugna ned dem lite om det varit förändringar,
- fler lådor.

Hoppas det går bra och ni slipper fler kissningar utanför lådan!
Om de hade kissat utanför lådan hade jag funderat på urinvägsinfektion, men nu bajsar de. Men, äldre katten har alltid varit lös i magen när han satt sig utanför så det kanske har berott delvis på det. Den yngre tror jag "bara" har tagit efter beteendet.
stänga in dem i ett mindre utrymme på natten för att minska risken för felkissning,
Resultat: Två styck kränkta katter :D Men iofs kanske det går att stänga ute dem på balkongen :angel:
Jag har en katt som gärna sätter sig utanför lådan. Det som funkat bäst för oss är många, stora lådor på platser han själv föredrar. Jag har två katter och 5 lådor, varav två är STORA plastbackar och de andra stora vanliga lådor. Sen är jag noga med att skura golvet där lådorna står ofta, det hjälper mycket!
Jag har inte plats med så många lådor :p Peppar peppar verkar det ha blivit lite bättre sedan jag haft dörren till tvättstugan stängd. Jag vet inte om han tycker det är för stökigt därinne eller vad han reagerar på. Han sätter sig åtminstone på golvet och inte på klädhögar. Alltid något!

Får väl se om det kan bli bättre med tiden. Tack för tips :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
967
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp