Kattungar :)

attempt

Trådstartare
Min lilla prinsessa ska snart ha kattungar! Vi hade ingen aning, magen bara växte och grannen sa: - Men herregud, hon ska ju ha kattungar!
Det är första gången vi har katt som ska få ungar, så jag skulle bli tacksam för en del tips och råd. Vad ska man förbereda, vad ska man göra vid födseln mm?
 
Sv: Kattungar :)

För det första tycker jag att du ska höra av dig till folk i din omgivning och höra dig för om någon är intresserad av att köpa en kattunge så att du kan fixa hem åt allihopa.
Visserligen vet du ju inte hur många dem kommer att bli men det kan vara bra att börja kolla upp hem redan nu iaf.


Kattor brukar vilja föda sina ungar på ett undangömt ställe. Håll henne inomhus de sista dagarna och bädda gärna i en låda med höga kanter på ett undanskymt ställe åt henne.
Du behöver inte göra så mycket mer vid förlossningen än att låta henne sköta arbetet och kasta ett öga då och då för att se så att inget går fel.
Varför har ni inte kastrerat henne förresten?
 
Sv: Kattungar :)

Att ha hemma inför/vid förlossningen:

-En bolåda, bäddad med tex lakan (ej frotté, kattungarna kan lätt fastna i "öglorna" med klorna). Denna kan man ställa fram ca 1 vecka före beräknad förlossning, så att honan hinner "boa in sig".

-En hushållsvåg, så att man kan väga kattungarna vid födseln, samt dagligen upp till ca 5 veckor. Genom att väga dagligen kan se att de får i sig mjölk som de ska och ingen trappar av.

-Mjölkersättning, om någon unge behöver stödmatas, eller, i värsta fall, om mamman skulle omkomma vid förlossningen eller kanske inte vill ta hand om ungarna. Finns att köpa på apoteket, KMR heter den.

-En ren sax att klippa av navelsträngarna med. Detta sköts normalt av mamma katt, men ibland kan man behöva hjälpa till lite.

-Telefonnummer till jourveterinär ifall något går fel. Katter föder oftast på jourtider... ;)

Du bör kontakta veternär om:
-Honan har haft värkar som går tillbaka utan att det kommer några kattungar.
-Honan verkar bli trött och värksvag.
-Om du av någon annan anledning misstänker att något inte står rätt till.

Normalt så tar det ca 15 min - 1 timme mellan kattungarna att födas, men vissa honor kan ta långa pauser, upp till ett dygn, mellan ungarna. Så länge honan verkar pigg och mår bra så kan man avvakta, men verkar hon orolig eller utmattad så är det bäst att kontakta veterinär.
 
Sv: Kattungar :)

Så perfekt, jag skulle precis starta en sådan här tråd :). Min snutta ska också få ungar (inte planerat, hon skulle kastreras men nu känner jag att det är för sent och hon får gärna en kull då).
 
Sv: Kattungar :)

Glömde en sak som också är viktigt att ha:

-Pengar. Ett akut kejsarsnitt på jourtid kan gå på flera tusen, så det är bäst att ha lite undanstoppat. Minst 6 000 skulle jag rekommendera, men det beror ju också på om katten är försäkrad. Om inte så behöver man ha mer pengar i beredskap.
 
Sv: Kattungar :)

Hur är det med avmaskning? Min katt behöver avmaskas men på paketet står det att man ej ska ge dräktiga honor :confused:. Det måste ju ändå vara bättre om hon är maskfri?
 
Sv: Kattungar :)

Det var ett synnerligen BRA svar Loveponnies, min honas snitt gick på dryga 6500:- och GIVETVIS som du skriver på jourtid! Tack och lov var/är hon upp till tänderna (och lite till) försäkrad :D
 
Sv: Kattungar :)

Avmaska henne när ungarna är födda. Om hon är väldigt maskangripen så tycker jag att du ska rådgöra med en veterinär.
 
Sv: Kattungar :)

Smart är att försäkra kissen redan nu, så är du garderad om det blir komplikationer. Ett kejsarsnitt brukar ingå, men kolla så att det inte är någon karenstid innan det börjar gälla.
 
Sv: Kattungar :)

Åh, vi hittar ingen som vill ha en kattunge. :(
I värsta fall får vi avliva dem :crazy:
 
Sv: Kattungar :)

Om du ger kissungarna bästa möjliga start i livet, med vaccinering, avmaskning, veterinärbesiktning och massa gos och mys så de blir sociala, ska du se det inte blir svårt hitta nya hem till dem. :)

Lägg ut annons på Blocket och andra stälen på internet, i lokaltidningen och sätt upp lappar, så ska du se det hör av sig många intresserade. Se till att ta bra bilder och lägga in i annonsen, gör en iögonenfallande rubrik och skriv lite om kissarnas personlighet. Sedan tar du betalt för dina utlägg plus kanske lite till. :)

Vet dem som fått hem åt en kull på fem på bara två dagar via internet, och ändå valde de bort några knäppgökar. Finns stor efterfrågan på huskatter där man fixat allt åt nya ägaren. :)
 
Sv: Kattungar :)

Har man en okastrerad hona ska man ha en aning om att den får ungar. Det är inte ok att föda upp kullar helt planlöst. Jävla slarv.
 
Sv: Kattungar :)

Varför är inte det okej om man tar sitt anvar och tar hand om ungarna, hittar nya hem osv?
 
Sv: Kattungar :)

Varför skulle det vara okej att ha lösspringande katter som förökar sig oplanerat när det inte är det med några andra djur? Jag är hjärtligt trött på kattungar för 25 spänn bland radannonserna.

Jag tycker man har vissa skyldigheter som djurägare, dit hör att se till att de inte blir oönskat dräktiga. Ligger det planering bakom och man redan har köpare som man vet är seriösa - fine. Men i det här fallet pratas det redan om avlivning.
 
Sv: Kattungar :)

Om ens katt äter p-piller så kan det hända att hon tex spyr upp tabletten och då kanske hon blir dräktig. Man kanske blir tvungen att avliva några ungar, men isf tar man ju ansvar om sin katt och vad som händer med den och hennes ungar.
 
Sv: Kattungar :)

Katter som springer ute ska kastreras.

Det finns massor av katthem i Sverige med katter som söker nya hem, det ska inte behöva vara så. Katters status behöver höjas, det gör man inte på det här sättet.
 
Sv: Kattungar :)

Ja, det enda jag menar är att om man väljer att inte kastrera sin hona så är det upp till ägaren, bara man tar hand om ungarna och inte låter dom sedan bli hemlösa. Självklart ska man inte släppa ut dom eller något sånt.
 
Sv: Kattungar :)

Lägger till lite, vi visste inte heller när vi hade våran första honkatt att hon skulle få ungar. Alla andra har gett jätte bra råd men jag vill ta upp egna erfarenheter från min sida när våran fick kattungar.
För jag har oxå hört att katter vill föda ifred å man ska bara hålla lite koll på dom, dock gällde inte detta för våran. Hon skulle prångt ha med mig, jag fick inte gå därifrån och hon födde dom små rackarna i min säng dessutom. Dock var mina rum privat område för henne för där var enbart jag + kompisar när dom var här. hunden gick aldrig in i mina rum heller så det var hennes ifred område även om hon å hunden kom riktigt bra överens (dom busade tillochmed ihop). Så att du är förbered på att hon eventulet vill ha sälskap för det kan hända ibland det oxå.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 475
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp