Bukefalos 28 år!

Kattunge äter dåligt

Megs

Trådstartare
Har en liten hemma som äter lite dåligt tycker jag. De andra åt mycket mer när de var i hans ålder….
Han är 13 veckor, vi har haft honom sen han var 6 veckor (varför han skildes från sin mamma o bror så tidigt är redan diskuterat i annan tråd…)
När han kom till oss var han väldigt glupsk, åt allt som kom i hans väg.

Numera äter han och dricker men inte vad jag tycker är tillräckligt, ofta får man ”vaka över” honom också när han äter annars slutar han och går där ifrån.
Han får Felix (den som jag tror heter Pussi i sverige, blå förpackning?) eller Whiskas kattungemat (samma sen vi fick honom) och ibland kattmjölk, jag har även sett att han äter av de vuxna katternas torrfoder. Kattungetorrfoder är provat men det ratades.
Prova annan mat? Det finns inte så mycket olika sorter här bara, finns i stort sett bara Felix, Whiskas och GoCat (tror det är Friskies i sverige, gul burk) om du ska ha blötmat såvida du inte köper ”ful-mat” dvs motsvarigehten till ICA/Blåvitt/LIDLs egna produkter eller Royal Canin torrfoder.

Lillen äter alltså – bara inte tillräckligt mycket! Han är inte direkt tunn men jag hade gärna sett honom lite rundare.
Han har god aptit annars, vankas det en skinkbit, lite kyckling eller tonfisk så blir han så till sig att han inte vet var han ska bli av…
 
Sv: Kattunge äter dåligt

Mitt förslag är att försöka hålla honom på blötmat så mycket det går om du inte funderar på att gå över på barf.

Rå äggula, osaltat smör, grädde (laktosfri om han inte tål vanlig) kan du blanda i den vanliga blötmaten eller i köttfärs. Ni har inte Mjau´s blötmat? Den är annars den bästa. Eller Bozita.
 
Sv: Kattunge äter dåligt

Kom på en sak till....

Mina hittekattungar som var ca 4 veckor gamla när jag hittade dem fick mjölkersättning tills de var ca 6 månader gamla, just för att jag tyckte de var lite klena.

Finns KMR på Apoteket eller RC har oxå som duger.
 
Sv: Kattunge äter dåligt

Tack,

de vuxna får äggula och smör ibland, ska ge till den lilla med. rå köttfärs får de alltid lite av om vi har det till middag.
grädde ska provas
 
Sv: Kattunge äter dåligt

Mitt lilla monster atre fortfarande ganksa daligt och ater nu enbart Whiskas Kitten...:grin:

Ville bara visa lite bilder pa krypet
2837_78094022117_670587117_17219-2.jpg

Nytt kattrad
IMG_3319.jpg

Flyger????
IMG_2550.jpg

IMG_2935.jpg

IMG_3268.jpg

IMG_2233.jpg

IMG_3270.jpg
 
Sv: Kattunge äter dåligt

Yupp, jag vet. :grin:
Ska ladda upp fler bilder pa den lilla :devil: ikvall o lagga ut. :):love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 234
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 235
Senast: mackan
·
Katthälsa Mina tre katter är dåliga (mycket lösa) i magen till och från. De är nio månader gamla nu och bor ute för det mesta, äter allt möjligt...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp