Kattunge med kattsnuva

Rio

Trådstartare
Hej alla kloka kattmänniskor!

När vi hämtade hem vår (nu 18-veckors) kattunge vid 13 veckor hade han ett ”klart nosflöde” som han även fick anmärkning för vid veterinärsbesiktningen som uppfödaren tog honom till.

Han har haft samma symptom - alltså enbart ett klart nosflöde med nysningar där det stänker snor - i 6 veckor nu. Enligt veterinär är detta klassisk kattsnuva och att det kan ta många veckor innan symptomen går över då han är så pass liten och inte har ett fullt utvecklat immunförsvar ännu.

Är det någon här med erfarenhet av detta, hur lång tid kan detta ta?

Vi ser varken förbättring eller försämring från att han flyttade hem till oss - det bara fortsätter att rinna och han nyser för fullt.

Inga andra symptom, pigg och glad samt äter massor. Vaccinerad med 2 doser, symptomen kom mellan dos 1 och 2.

Tack på förhand! 🙏🏼
 

Bifogade filer

  • C04DB2D7-C7DB-448A-A691-C4A39C1780FA.jpeg
    C04DB2D7-C7DB-448A-A691-C4A39C1780FA.jpeg
    225,5 KB · Visningar: 58
Jag tycker också det låter anmärkningsvärt att uppfödaren säljer en katt med infektion!

Jag har lite funderingar! Det finns många virus och bakterier, samt även andra läskigheter som tex. mycoplasma som kan ge kattsnuvesymptom. Att symptomen dök upp efter första vaccinationen kan betyda att katten reagerat extra mycket på vaccinet och istället för bara immunitet fått en full infektion. Det är inget jag har upplevt på någon katt under mina 20+ år som uppfödare, men jag tänker att det kan vara en indikator på kattens allmänna hälsa. Kanske är katten nedsatt av en annan infektion, parasiter eller annat, kanske finns någon annan faktor som gör katten extra känslig, missbildningar, sämre utformade luftvägar etc.

En annan sak att verkligen titta närmare på är att inte kissen har något främmande föremål i nos/svalg/luftstrupe. Små grässtrån och andra grejer kan ligga och irritera och ge nosflöde och nysningar och det är inte lätt att se på små kattungar, och veterinären kanske inte heller tänker på en sån sak. Jag hade en kattunge som hade en plastremsa från en teförpackning i svalget, mycket svår att se för att inte tala om att fiska upp! Symptomen hade garanterat gått att avfärda som kattsnuva.

Jag skulle börja med att kolla upp så kissemiss är ordentligt avmaskad. Kattungar blir väldigt nedsatta av mask, och alla uppfödare avmaskar inte med bredspektrumpreparat. Sen skulle jag försöka titta själv i nos och svalg för att se om det finns nåt främmande objekt som går att se med blotta ögat. Om besvären fortsätter tycker jag att du ska ta ny kontakt med veterinär och be att få kolla katten mer grundligt, checka njurar, hjärta och allmän status och kika in i snok&svalg så det inte ligger nåt där och irriterar.

Annars är kattsnuva tyvärr långdraget ibland, det finns djur som aldrig blir symptomfria. Om din kisse är frisk i övrigt kommer han dock med allra största sannolikhet bli helt frisk med tiden!
 
Jag tycker också det låter anmärkningsvärt att uppfödaren säljer en katt med infektion!

Jag har lite funderingar! Det finns många virus och bakterier, samt även andra läskigheter som tex. mycoplasma som kan ge kattsnuvesymptom. Att symptomen dök upp efter första vaccinationen kan betyda att katten reagerat extra mycket på vaccinet och istället för bara immunitet fått en full infektion. Det är inget jag har upplevt på någon katt under mina 20+ år som uppfödare, men jag tänker att det kan vara en indikator på kattens allmänna hälsa. Kanske är katten nedsatt av en annan infektion, parasiter eller annat, kanske finns någon annan faktor som gör katten extra känslig, missbildningar, sämre utformade luftvägar etc.

En annan sak att verkligen titta närmare på är att inte kissen har något främmande föremål i nos/svalg/luftstrupe. Små grässtrån och andra grejer kan ligga och irritera och ge nosflöde och nysningar och det är inte lätt att se på små kattungar, och veterinären kanske inte heller tänker på en sån sak. Jag hade en kattunge som hade en plastremsa från en teförpackning i svalget, mycket svår att se för att inte tala om att fiska upp! Symptomen hade garanterat gått att avfärda som kattsnuva.

Jag skulle börja med att kolla upp så kissemiss är ordentligt avmaskad. Kattungar blir väldigt nedsatta av mask, och alla uppfödare avmaskar inte med bredspektrumpreparat. Sen skulle jag försöka titta själv i nos och svalg för att se om det finns nåt främmande objekt som går att se med blotta ögat. Om besvären fortsätter tycker jag att du ska ta ny kontakt med veterinär och be att få kolla katten mer grundligt, checka njurar, hjärta och allmän status och kika in i snok&svalg så det inte ligger nåt där och irriterar.

Annars är kattsnuva tyvärr långdraget ibland, det finns djur som aldrig blir symptomfria. Om din kisse är frisk i övrigt kommer han dock med allra största sannolikhet bli helt frisk med tiden!

De flesta uppfödare avmaskar inte alls, skulle jag säga.
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Låter ungefär som vår kisse. Inget på besiktningen men efter några dagar hos oss började han nysa rätt mycket. Inget nosflöde så men lite stänk vid nysning. Fick tips av min kompis som är veterinär att ge Lysin-pulver för katt för att hjälpa immunförsvaret, vilket vi gav i säkert 6 månader. Nysningarna klingade sakta av men han var säkert runt halvåret innan det slutade helt.
 
Men vaccinerade dem verkligen kattungen med dos två om den hade kattsnuva? :confused:
Har själv haft kattsnuva på mina vuxna och där vägrade veterinären vaccinera på grund av infektionen i kroppen.

Men mina vuxna hade kattsnuva i ca 1 månad men dem fick ögoninflammation på köpet. Så fick hemskrivet ögonsalva av veterinären efter besök. Jag köpte också Lysinpulver som jag gav över burkmat. Annars är det bara att hålla koll på kattens allmän tillstånd och vänta på att det ska gå över.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi tog in en rejält sjuk kattunge. Symptom som kvarstår nu (till och från) är snorig/nyser. Detta försvinner några timmar efter en...
Svar
5
· Visningar
1 246
Katthälsa Sedan två dagar tillbaka har vår 18-veckors kattunge varit loj. Hon har inte lekt, mest sovit och då dragit sig undan, ätit och druckit...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 834
Senast: cambodia
·
Katthälsa Fick hem en 12-veckors kattunge för några veckor sedan som hostade lite försiktigt emellanåt. Den var ej vaccinerad eller avmaskad, så...
Svar
7
· Visningar
5 902
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Mina kattungar är tre veckor och för ca en vecka sedan drabbades dom av kattsnuva. Dom är 5 st sammanlagt och alla har haft klibbiga...
2
Svar
28
· Visningar
8 458
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp