kattungar med kattsnuva

Sv: kattungar med kattsnuva

Det är ingen ökad risk att vaccinera kattungarna när de blivit fria från sina symptom jämfört med att vaccinera kattungar som inte varit sjuka. Däremot hjälper det inte om katterna redan har t ex herpes som en latent smitta, vaccinet tar så att säga inte bort det. Jag tycker ändå att du ska vaccinera för att få skydd mot övriga komponenter i kattsnuvekomplexet, det verkar ju inte som att ni vet vilken/vilka som orsakat symptomen?

Herpes är ju inte vacciner heller ett skydd mot, får katten viruset så får den, men är den vaccinerad så blir den förhoppningsvis inte lika påverkad som den skulle blivit ovaccinerad.

Jag tycker också absolut att trådskaparen ska vaccinera. :)
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Hahaha! Så sant, så sant! Nu skäms jag! Jag tycker också att ts ska vaccinera, hoppas det framgick trots utsvävningen om herpes! :o:p
 
Sv: kattungar med kattsnuva

jag förstår. Då skall jag boka tid för vacc av de små:)

Veterinären sa att det kan ju vara så att det är hankatten som hon blivit parad med som ev kan haft med sig smittan. Hon har ju haft kattungar tidigare och då har de inte funnits någon snuva med i bilden.

men kattungarna borde inte drabbas av snuva igen?
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Vill bara upplysa om att påståendet om att jag skulle vara någon djurplågare är fullständigt felaktigt.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Jag har inte påstått att du är djurplågare. Men det är SÅ enkelt idag att motverka t.ex kattsnuva, en ynka liten spruta varje år som du inte vill kosta på dina katter. DET tycker jag borde falla under djurplågeri. Eller medveten vanvård eller nått. Men nu ska du ju vaccinera dina små så då är ju allt frid och fröjd och jag tar tillbaka det jag skrivit.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

jag förstår. Då skall jag boka tid för vacc av de små:)

Veterinären sa att det kan ju vara så att det är hankatten som hon blivit parad med som ev kan haft med sig smittan. Hon har ju haft kattungar tidigare och då har de inte funnits någon snuva med i bilden.

men kattungarna borde inte drabbas av snuva igen?

De kan återsmittas (iaf av herpes) så länge det finns bärare som fäller virus i miljön så visst kan de drabbas igen om du har otur.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

okej men om övriga katter i framtida hemmet är vacc mot kattsnuva/kattpest så borde dom väll inte kunna bli smittade av herpes?

Eller vad är då själva poängen att vaccinera om de inte hjälper?
 
Sv: kattungar med kattsnuva

okej men om övriga katter i framtida hemmet är vacc mot kattsnuva/kattpest så borde dom väll inte kunna bli smittade av herpes?

Eller vad är då själva poängen att vaccinera om de inte hjälper?

Det hjälper mot utbrott men inte mot smitta. Ett utbrott av kattsnuva kan bli riktigt illa för ovaccinerade katter. Vaccinerade katter kan också smittas, men får inte särskilt allvarliga symptom.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

okej men om övriga katter i framtida hemmet är vacc mot kattsnuva/kattpest så borde dom väll inte kunna bli smittade av herpes?

Eller vad är då själva poängen att vaccinera om de inte hjälper?

Man vaccinerar för att symptomen vid en eventuell infektion inte ska bli lika allvarliga som annars. I värsta fall kan kattungar dö av en herpesinfektion. Inte lika illa, men fortfarande illa kan vara permanent skada på hornhinnan. Mildare fall kan handla om bara rinnande ögon. Hur allvarligt sjuk en katt blir av snuva beror på väldigt mycket och skalan är bred. Vaccinerar man katten tar man förhoppningsvis bort risken för att katten ska bli allvarligt sjuk. Det handlar alltså om att begränsa skada vid eventuell infektion, inte om att hindra infektion.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej alla kloka kattmänniskor! När vi hämtade hem vår (nu 18-veckors) kattunge vid 13 veckor hade han ett ”klart nosflöde” som han även...
Svar
6
· Visningar
1 526
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 192
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp