Bukefalos 28 år!

Kattunge utan svans...

speddy

Trådstartare
Hej, min katt fick ungar i går, fyra stycken som allt verkar väl med dem alla. Idag upptäckte jag att en av ungarna saknar sin svans?!! Är detta vanligt? Vad tror ni om detta?
Har ingen aning om vem som är far till ungarna men har aldrig sett någon svanslös katt i byn där jag bor. På mammans sida finns vad jag vet ingen svanslös gen, å andra sidan har jag inte full koll på dessa katter men ägaren till mormor katt hade aldrig hört talas om detta i alla fall.
Har googlat och sett att det finns en ras utan svans som heter Manx, men detta är ju en vanlig bonnakatt skulle jag tro. De övriga tre har långa fina svansar.
 
Vanligt och vanligt, det händer väl någon gång i bland. Blir lite fel i generna ibland, inte mycket att göra åt. =)
 
Hej, min katt fick ungar i går, fyra stycken som allt verkar väl med dem alla. Idag upptäckte jag att en av ungarna saknar sin svans?!! Är detta vanligt? Vad tror ni om detta?
Har ingen aning om vem som är far till ungarna men har aldrig sett någon svanslös katt i byn där jag bor. På mammans sida finns vad jag vet ingen svanslös gen, å andra sidan har jag inte full koll på dessa katter men ägaren till mormor katt hade aldrig hört talas om detta i alla fall.
Har googlat och sett att det finns en ras utan svans som heter Manx, men detta är ju en vanlig bonnakatt skulle jag tro. De övriga tre har långa fina svansar.
Sånt som händer, men du kanske ska se till att kastrera din hona nu?
 
Hej, min katt fick ungar i går, fyra stycken som allt verkar väl med dem alla. Idag upptäckte jag att en av ungarna saknar sin svans?!! Är detta vanligt? Vad tror ni om detta?
Har ingen aning om vem som är far till ungarna men har aldrig sett någon svanslös katt i byn där jag bor. På mammans sida finns vad jag vet ingen svanslös gen, å andra sidan har jag inte full koll på dessa katter men ägaren till mormor katt hade aldrig hört talas om detta i alla fall.
Har googlat och sett att det finns en ras utan svans som heter Manx, men detta är ju en vanlig bonnakatt skulle jag tro. De övriga tre har långa fina svansar.
Kattungar kan tappa sin svans om de har inkompatibel blodgrupp med mamman, men tror de tar längre tid än någon dag och det lär synas att den trillat av....
 
Jo hon ska kastreras så fort det är möjligt. Jag är ganska övertygad om att den föddes utan svans, det ser ut som en liten kaninsvans där bak.
 
Ja,
de röda blodkropparna blir förstörda av mammans antikroppar (de kommer till ungarna genom mjölken) och gör att katttungarna blir anemiska oh på grund av syrebristen i svansen (där kroppen minst prioriterar att skicka det lilla blod som finns) så dör svansen helt enkelt. Dock är ju kattungarna då väldigt sjuka under flera dagar, o har fler symptom än så, det är i slutskedett om man säger så detta sker.
Tror dock itne detta är vvad som händer med ts kattunge, den saknar nog helt enkelt svans av någon annan anledning.
 

Jepp, örontipparna kan också drabbas av nekros och falla av. Därför är det väldigt viktigt att man blodgrupperar sina katter innan avel. Tyvärr så dör kattungarna oftare än de tappar svans och örontippar så blodgrupper är superviktigt att hålla koll på när man föder upp katter.

Kattungar som drabbas av neonatal isoerytrolys får även gulsot så det är ganska enkelt att ställa diagnos.
 

Liknande trådar

Småbarn Det är inte ritande av bilar eller könspromonen som styr hur barn beter sig. Över 50% av beteendet sitter i generna och man måste också...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 754
Senast: trofé
·
Avel Hoppas jag lagt detta på rätt ställe, annars får den flyttas... Jag har en undran om någon vet om ifall ni vet en häst som har en färg...
Svar
13
· Visningar
2 002
Senast: palle
·
Katthälsa Jag har gått förbi ett hus i byn där det finns katter och kattungar. Det bor en äldre man i huset, han matar dem varje kväll men ser...
2
Svar
26
· Visningar
3 035
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp