Kattunge & vuxen katt

Rioochpablo

Trådstartare
Jag har en vuxen katt hemma och fick hem en liten på 12 veckor idag. Min stora katt och den lilla är inte aggressiva mot varandra men den lilla kan verka lite rädd för den stora när de leker. Pablo min stora katt jagar rio och nafsar i han eller slår han med tassen, inga klor ute och han bits inte hårt. Den lilla kan fräsa till lite ibland. De är fortfarande intresserade av varandra, de vill leka men det känns som min stora är lite för hårdhänt. Är de något som kommer gå över med tiden eller kan man försöka få den stora att förstå att rio bara är en liten bebis?
 
Jag har en vuxen katt hemma och fick hem en liten på 12 veckor idag. Min stora katt och den lilla är inte aggressiva mot varandra men den lilla kan verka lite rädd för den stora när de leker. Pablo min stora katt jagar rio och nafsar i han eller slår han med tassen, inga klor ute och han bits inte hårt. Den lilla kan fräsa till lite ibland. De är fortfarande intresserade av varandra, de vill leka men det känns som min stora är lite för hårdhänt. Är de något som kommer gå över med tiden eller kan man försöka få den stora att förstå att rio bara är en liten bebis?
Att tillägga, min stora pratar jättemycket när han närmar sig Rio. Han gnyr och han är en snackig katt annars men betyder det något speciellt haha?
 
Eftersom inga klor används, skulle jag säga att det går över med tiden. Troligen ganska snart. Den stora ska ju uppfostra den lilla lite och visa vem som bestämmer.
Blir den stora för på den lilla, kan du behöva sära på dom i perioder så den lilla får vara ifred.

Men annars tycker jag det låter bra för att vara så tidigt!
 
Jag har en lite annan sits men kan komma med input.

Jag har en kull på 8 veckor och en ung hane som är 8 månader och mycket lekfull - hanen har längtat efter någon att leka med och nu börjar han leka med småttingarna men enbart med övervakning. Han är lite hårdhänt utan att ta i med klor eller tänder men liksom stor och bänglig. Kattungarna har flera ställen där de har pass där ungkatten inte kommer åt dom.

När det gäller dina så hade jag inte lämnat dom utan uppsikt men låtit dom vara ihop så mycket det går.
 
Jag har en lite annan sits men kan komma med input.

Jag har en kull på 8 veckor och en ung hane som är 8 månader och mycket lekfull - hanen har längtat efter någon att leka med och nu börjar han leka med småttingarna men enbart med övervakning. Han är lite hårdhänt utan att ta i med klor eller tänder men liksom stor och bänglig. Kattungarna har flera ställen där de har pass där ungkatten inte kommer åt dom.

När det gäller dina så hade jag inte lämnat dom utan uppsikt men låtit dom vara ihop så mycket det går.

ok tack för svar. Våran stora börjar bli helt besatt av den lille nu. Han stalkar honom och flyger på honom och hugger honom i nacken och håller fast honom tills den lilla skriker. Han släpper inte honom om inte jag eller min sambo går emellan. Den lilla blir inte rädd, han viftar på svansen och springer därifrån och sen börjar dom om igen. Är detta lek eller skadar våran stora den lilla?
 
ok tack för svar. Våran stora börjar bli helt besatt av den lille nu. Han stalkar honom och flyger på honom och hugger honom i nacken och håller fast honom tills den lilla skriker. Han släpper inte honom om inte jag eller min sambo går emellan. Den lilla blir inte rädd, han viftar på svansen och springer därifrån och sen börjar dom om igen. Är detta lek eller skadar våran stora den lilla?

Jag vet faktiskt inte. Det låter som om den store kanske är lite väl hårdhänt just iom att han inte släpper förrän ni går emellan. Så mina två cent är att ni inte ska lämna dom ensamma ävn om det är lek
 
ok tack för svar. Våran stora börjar bli helt besatt av den lille nu. Han stalkar honom och flyger på honom och hugger honom i nacken och håller fast honom tills den lilla skriker. Han släpper inte honom om inte jag eller min sambo går emellan. Den lilla blir inte rädd, han viftar på svansen och springer därifrån och sen börjar dom om igen. Är detta lek eller skadar våran stora den lilla?

Håller med ovan. Om den stora verkligen går efter, så får man nog gå in och bryta och kanske dela på dom. Dock ska man veta att kattungar generellt kan ta ganska mycket skit, de är inte som våra ungar som blir kränkta för allt ;) Men det är så klart individuellt och ser ni att ungen börjar bli rädd/undvika den stora/gömma sig så är det definitivt dags att dela upp dom i perioder.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp