Kattungefrågor.

Minta

Trådstartare
Nu har vi fått hem en hemlös katt igen. Eller nästan i alla fall. En bekant var här med en kattunge eftersom deras barn var allergiska. Och vi kunde ju inte låta bli att behålla den lilla sötnosen. :love:

Kattungen är 10 veckor gammal.
Jag vet att det är 2 veckor för tidigt att hämta hem en kattunge. Är det något speciellt man ska tänka på när de är så här små?
Kullen är tydligen flaskuppfödd. Är det något man ska tänka på?

Katten är annars frisk och pigg och bra i hull och springer här och busar.
Och har redan satt hunden på plats. Fast de två springer och busar en hel del. :D

Och så några generella frågor. :)

När ska kattungar vaccineras?

Hur fungerar det med försäkring när man inte vet födelsedatum på katten?

Och hur dumt är det att den knaprar i sig hundens torrfoder? :o
 
Sv: Kattungefrågor.

Det är väl ingenting särskilt du behöver tänka på när kattungen är 10 veckor. Eftersom den lämnat sin mamma och sina syskon lite för tidigt är det bra om det finns en annan, äldre katt den kan "lära sig bli katt av" så om ni har en annan katt är det bra. Om ni inte har det men kan tänka er att skaffa er en lite äldre katt som sällskap är det bra.

Vaccinera bör ni göra så fort som möjligt, i synnerhet eftersom kattungen är flaskuppfödd. Är den flaskuppfödd har den inte de antikroppar kattungar annars får via mammans mjölk.

När ni försäkrar anger du ungefärligt födelsedatum, det är inte värre än så. Försäkra idag så att kattungen skyddas av försäkringen så fort som möjligt (det brukar vara 20 dagars karens).

Det är inte helt bra att den äter av hundens torrfoder. Det är helt felbalanserat för en katt så försök servera hunden mat någonstans kattungen inte kommer åt och så ger du kattungen kattmat.
 
Sv: Kattungefrågor.

Får prata med maken om att skaffa en vuxen katt. Får man plats med 2 vuxna, 2 barn, 2 katter och en hund i en trea? :D

Det får bli ett besök hos veterinären snarast möjligt och så ska jag kontakta försäkringsbolaget idag. Kan vara skönt att få en hälsokontroll också. :)

Han har ju kattmat ståendes, men han var tydligen tvungen att smaka på hundmaten också. Han fick i sig en bit eller två innan jag hann fram och stoppa honom.
Idag passade jag när hunden fick frukost. Hunden flyttar ju på sig om katten kommer fram när hon äter.

En matfråga till: Kan man ge blötfoder som är för vuxna katter? Fick med en burk, men vet inte om jag vågar ge av den.
 
Sv: Kattungefrågor.

En katt mer eller mindre gör inte så mycket till eller från.;) Jag tycker att två katter märks mindre än en faktiskt.

Blötmat för vuxna katter kan du ge. Förhoppningsvis har du fått med mat kattungen är van vid så ge den maten du.
 
Sv: Kattungefrågor.

Jag får kika lite på omplaceringsannonser och se om man hittar någon mer katt. Det är den ena hemlösa- eller omplaceringskatten efter den andra i det här hushållet nu. :D

Jodå, vi fick med mat till den. Jag tyckte dock inte det torrfodret verkade så bra, så jag skall vänja in han på ett annat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 195
Katthälsa Anonymt nick, detta är otroligt jobbigt 😩 Bakgrund En ytlig bekant till mig spontanköpte en kattunge på Blocket (jag har talat om för...
Svar
7
· Visningar
1 359
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 072
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp