Omplacera eller inte.... Varning - långt

Beslutsångest

Trådstartare
Anonymt nick, detta är otroligt jobbigt 😩

Bakgrund
En ytlig bekant till mig spontanköpte en kattunge på Blocket (jag har talat om för vederbörande vad jag anser om det, så det kan vi lämna). Lillkissen visade sig så klart vara dålig i magen... Efter mkt ”om och men” så erbjöd jag mig att ta hand om den då min bekant inte var så intresserad av veterinärbesök och extrajobb med allt vad magsjuk katt innebär.
Min tanke var att hjälpa kisse att bli frisk och sen omplacera den till ett seriöst hem. Jag ska plugga på annan ort och bo inneboende i 3 månader i vår så behålla den själv var väl inte tanken från början.

Nu visade det sig tyvärr att kisses mage var mer komplicerad än jag kunnat ana..... Vi är nu mitt i veterinärutredning som jag tror kommer bli en långdragen historia och jag börjar känna att detta är mig övermäktigt. Jag har sedan innan en 8 månaders katt (som är frisk) och att flytta och bo inneboende med två katter varav den ena kräver passning, städning och medicinering känns inte optimalt för ngn.

Nu har jag fått kontakt med en fantastisk människa som har vigt sitt liv åt att ta hand om, rehabilitera och omplacera katter. Hon har erbjudit sig att ta hand om kissen och jag är helt övertygad om att hon då skulle få bästa möjliga vård och förutsättningar. Men samtidigt så älskar jag ju denna lilla varelse.... Hon är fantastiskt mysig, social och pigg som en lärka. Dessutom är hon och min äldre katt som syskon och har så kul ihop. Jag är rädd att min stora skulle bli deppig och sakna sin lillasyster?

Behöver nog lite hjälp att se ”nyktert” på saken. Ngn som har erfarenhet av att sära på katter som blivit så tighta? Mina egna känslor kan jag ju lägga åt sidan men katterna förstår ju inte vad som händer.😢

Om jag bestämmer mig för att behålla henne kommer jag så klart göra allt jag kan för att hjälpa henne men det kommer ju det ev nya hemmet också göra. Är jag ego som ens tänker tanken att behålla?
 
Om du kan lösa det på ett vettigt sätt ser jag inte alls varför det skulle vara fel att behålla. Om katterna leker med och tycker om varandra det ju också ett plus att behålla.
Det känns ganska svårt att hitta ett bra hem till en sjuk huskatt.
 
Om du kan lösa det på ett vettigt sätt ser jag inte alls varför det skulle vara fel att behålla. Om katterna leker med och tycker om varandra det ju också ett plus att behålla.
Det känns ganska svårt att hitta ett bra hem till en sjuk huskatt.
Tack för svar. Jag kan ju lösa det på ett ok sätt men jag tror att det ev nya hemmet kommer göra det ännu bättre. Lillkissen kommer få bästa möjliga förutsättningar där. Men det är eg mest att sära på dom som gör att jag tvekar.....
 
Tyvärr, omplacera. Förstår att det känns otroligt jobbigt, men mtp din situation så får man tänka på vad som är bäst för lillkissen och det vore bäst för hen att hamna hos kvinnan. Om din andra katten blir ledsen så skulle jag köpa en ny så fort din bostadssituation blir mer stabil. Förstår hur du känner dig, men det måste vara det som är bäst för katten som beslutar.
 
Tack för svar. Jag kan ju lösa det på ett ok sätt men jag tror att det ev nya hemmet kommer göra det ännu bättre. Lillkissen kommer få bästa möjliga förutsättningar där. Men det är eg mest att sära på dom som gör att jag tvekar.....
Kommer katten påverkas märkbart åt det sämre hållet om du har kvar den istället? Det verkar även som att det är en kort stund som det blir svårt men lättare sen?
 
Kommer katten påverkas märkbart åt det sämre hållet om du har kvar den istället? Det verkar även som att det är en kort stund som det blir svårt men lättare sen?
Allt är ju relativt. Det känns ju lite osäkert när jag inte vet riktigt hur min boendesituation etc ser ut. Det kommer bli mkt ”flängande” vilket såklart inte är optimalt för en liten kattunge med känslig mage
 
Tyvärr, omplacera. Förstår att det känns otroligt jobbigt, men mtp din situation så får man tänka på vad som är bäst för lillkissen och det vore bäst för hen att hamna hos kvinnan. Om din andra katten blir ledsen så skulle jag köpa en ny så fort din bostadssituation blir mer stabil. Förstår hur du känner dig, men det måste vara det som är bäst för katten som beslutar.
Jag är på ditt spår också. Men har ångest för hur den stora katten ska ta det..... Hon är väldigt social och uppskattar verkligen en kompis.
Men det är ju bara en kortare period iofs. Så fort min examen är avklarad så flyttar jag hem och kan skaffa en ny liten kamrat till henne
 
Jag tycker det låter som att det är ett bra ställe att omplacera till, så jag hade nog omplacerat.
Jag tror inte att den stora katten tar någon skada av det direkt, speciellt eftersom du säger att du kan skaffa en ny kamrat om ett tag när allt löst sig.

Hade det varit så att det inte fanns något bra ställe att omplacera till hade jag nog tänkt annorlunda, men nu låter ju det stället som ett riktigt bra ställe.:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 129
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 353
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 988
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 596
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp