Kavajens vara eller inte vara

Sv: Kavajens vara eller inte vara

Jag skrev inte att det inte skulle vara ett krav att ALLTID använda hjälm vid ridning..? Lika lite som det är okej att åka skidskor utan hjälm, köra bil utan bälte eller skjuta utan hörselskydd...
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Fast det är valfritt om jag fattat det rätt.

Det finns (fanns? vet inte om personen fortfarande är aktiv här) som red fram med hjälm i medelsvåra klasser men tog på sig hatt på banan.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

vet att det är valfritt i msv men är det det i gp också?

gummipappa; vem ska kontrollera det då? ska man skapa en egen hjälmpolismyndighet som åker runt till alla ryttare?:p man kan inte tvinga vuxna människor att ha hjälm, det får vara upp till var enkelt..
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

och vart händer det flest olyckor tror du? har aldrig hört om någon dressyrryttare som skadat sig pga h*n hade hatt.

Jag vet dressyrryttare som dött pga olycka under dressyrträning i ridhus. Nu tror jag inte att dödsorsaken var "hjälmrelaterad", men att säga att dressyr inte är farligt är fel - hästar är stora djur som inte alltid gör som man har tänkt sig.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

just det dressyrTRÄNING. här pratar vi väl om tävling??

sen spelar det ingen roll om det är farligt eller ej. även om det utan tvekan är mindre farligt att rida dressyr än att hoppa utan hjälm.

jag reagerar på att man vill försöka förbjuda folk att rida utan hjälm pga det finns ingen som helst chans att kontrollera det. och det är knappast något som staten har med att göra!

visst det kan bli skador som stater får betala, men om man ska dra fram det argumentet så får man först förbjuda alkohol och rökning, det skapar mkt mkt mer sjukhusbesök än vad ridning gör. med hjälm eller utan.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Staten skulle väl iofs kunna skapa en lag som förbjöd ridning utan hjälm, på samma sätt som det finns en lag emot proffsboxning (även den utan hjälm).

Dock tror jag mer på att Ridsportförbundet borde arbeta mycket hårdare för hjälmanvändning. Det handlar om att skapa ett klimat där de som inte använder hjälm ifrågasätts. Se på ishockeyn, den spelare som kommer ut på isen utan hjälm blir inte långvarig på träningen/matchen.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

1. De som rider i de högre klasserna tjänar som förebilder och idoler för många andra. Ser de unga att deras idol inte använder hjälm så lär dom inte heller göra det.
Vem har sagt att unga inte använder hjälm för att tävlingsryttarna rider med hatt?:grin: Problemet är att många inte använder hjälm hemma sen för när man rider många hästar så blir det varmt och obekvämt med hjälm. Fler använder ju dessa ventlilations hjälmar i takt med att de kommer just för att kunna rida med hjälm utan att hålla på dö i värmeslag...

2. Även om du själv helst skulle vilja rida i hjälm så finns det ett visst mått av grupptryck. Jag skulle inte svära på att t ex en domare skulle döma en ryttare i hjälm lägre än en som red i hög hatt. Detta just av den anledningen som den här tråden handlar om, dvs stelheten och traditionsbundenheten inom dressyren

Skitsnack rätt ut sagt! Hatt är väldigt, väldigt mkt snyggare än hjälm men att en domare skulle dömma ner pga av det är ju bara påhitt. ( har själv tävlat med hjälm i hattklasser med placeringar....)

3. Hästsporten måste ta ett större ansvar för att faktiskt visa övriga samhället att man tar olyckorna och olycksrisken på allvar. Ett krav på hjälm hade varit ett givet steg i rätt riktning

Än så länge har jag aldrig hört om någon olycka när det gäller tävling för att man inte hade hjälm.

Men jag skulle absolut köpa hjälmtvång på all ridning inom tävlingsområdet förutom själva framridningen och tävlingen.

Rider själv alltid med hjälm då jag genom egna erfarenheter vet hur snabbt olyckan händer. Även på häst utbildad till st:george.... Förutom på framridning och inne på banan då.

Gör bättre hjälmar så kommer fler att använda dem!
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Men jag skulle absolut köpa hjälmtvång på all ridning inom tävlingsområdet förutom själva framridningen och tävlingen.

Rider själv alltid med hjälm då jag genom egna erfarenheter vet hur snabbt olyckan händer. Även på häst utbildad till st:george.... Förutom på framridning och inne på banan då.

Gör bättre hjälmar så kommer fler att använda dem!

Vad är det som gör framridningen och tävlingsbanan så unika att en olycka inte skulle kunna inträffa där?

Det handlar inte om huruvida en olycka har inträffat eller ej, det handlar om att undvika att de händer... har du t e x hört om någon förare i formel 1 som har flugit ur bilen för denne inte hade bälte? Nej... varför? Jo för alla använder bälte... Har du hört om någon bob-åkare som krossat skallen mellan sin bob och iskanten? Nej... Varför? Jo för alla använder hjälm, annars får de inte ens starta...

Jag kan inte fatta denna motvilja till hjälmar och skydd inom ridsporten.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Vad är det som gör framridningen och tävlingsbanan så unika att en olycka inte skulle kunna inträffa där?

Det handlar inte om huruvida en olycka har inträffat eller ej, det handlar om att undvika att de händer... har du t e x hört om någon förare i formel 1 som har flugit ur bilen för denne inte hade bälte? Nej... varför? Jo för alla använder bälte... Har du hört om någon bob-åkare som krossat skallen mellan sin bob och iskanten? Nej... Varför? Jo för alla använder hjälm, annars får de inte ens starta...

Jag kan inte fatta denna motvilja till hjälmar och skydd inom ridsporten.

Problemet ligger ju på två olika nivåer skulle jag säja. Det är inte många sporter du kan utöva ensam hemma på bakgården som enda träning. Du får hem din tränare kanske, du har egen paddock. Ska tränaren då anmäla sin ryttare för att rida utan hjälm? Formel 1 kör du på en för ändamålet specialbyggd bana. Där gäller banreglerna. Bob är lite svårt att åka i grönsakslandet hemma. Du åker på en för ändamålet specialbyggd bana. Där gäller banreglerna. Ishockey spelas oftast på en för ändamålet specialbyggd rink. I lag. Där gäller "banreglerna". Men en av spelarna kanske tränar lite på egen hand ute på den frusna sjön bakom huset. Då kanske han väljer att ha en mössa på sig istället när han skottränar. Ingen hoppar på honom för det. Rider du på en för ändamålet specialbyggd anläggning (ridskola tex) så gäller "banreglerna". Tror inte det finns många ridskolor i Sverige idag som inte har hjälmtvång.

När det gäller tävling så kommer den andra nivån in. Svenska regler v. internationella regler. Visst skulle svenska ridsportförbundet kunna införa hjälmtvång upp tom Grand Prix. Men så länge det tillåts att rida med hatt internationellt så blir det lite av ett löjets skimmer över det hela då vi inte har så många tävlingar i Sverige på GP nivå utan dessa ryttare tävlar ofta internationellt också. Så faktum kvarstår. De duktigaste ryttarna rider med hatt, det ser ungarna på TV. Ska hjälmtvång införas på tävling hela vägen upp till GP måste det införas globalt.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Bra Degree.. vad väntar vi på?!? :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Som de flesta nog gör packar jag mina saker i Ikea-kassar när jag ska åka och tävla. Brukar ha en för mina saker som stövlar...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: LenaH
·
M
Islandshäst Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar. Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?)...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: _Erica
·
M
Islandshäst Jag är ganska ny inom islandshästvärden och snart kanske min första tävling sker. Men finst det någon regel på vad för kläder man ska...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Boj
·
Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp