kaxig valp..

Vad bra. Blev lite fundersam när du skrev att det kunde vara för att lugna ner den som läser paragrafer. Som att paragrafläsaren tog i för hårt. Men nu förstår jag hur du menade. :)
 
Håller med dig!

Vi gjorde det högst tre gånger då våran hund var valp och han lärde sig otroligt snabbt. Precis som du säger är det naturligt.

Paragrafer däremot tycker inte jag personligen låter som något bra. I med att man då ger hunden olika signaler.

/Niggi

-----------

"Iny weeny teeny weeny Shriveled little short dick man. Don't want no short dick man!"
 
Har läst paragrafer med min hund två gånger, den ena var när hon var 5 mån. och stal ett märgben från diskbänken. Den andra gången var för ca 3 mån. sedan då hon var på väg efter en hund på klubben. Hon trodde det var henns bästis, men hon hade fel och skulle inte gått dit från början.

Däremellan behövs inga korrigeringar. Kör även paragrafer på dagiset om det behövs. Det räcker oftast med ett fåtal gånger. Finns självklart undantag, men då får man gå in med andra korrigeringar.

Det svåraste med att skriva om korrigeringsmetoder på internet är att allt handlar om hundens personlighet, ägarens förmåga att läsa hund och timing.

Det som fungerar på en fungerar oftast inte på en annan.

Helst skulle jag vilja korrigera min hund via klicker. Alltså klick = aja dig!
Då får jag en mekansik korrigering istället och slipper gå in i det sociala. Problemet är att alla har klicker som belöning.

Hur bra klickern än är i inlärning så tycker jag att tanken är lite fel.
Man belönar hunden med en mekanisk sak och bestraffar med det sociala. Borde var tvärtom!


Som du skriver att kasta redskap som korrigering helt saknar sociala inslag stämmer inte helt, då allt du kastar på/vid hunden stinker matte/husse. Så helt utan är det inte. Hunden vet att redskapet kommer från ägaren.


Aggressionsnivån är dessutom låg inom flocken om man bara blir riktigt förbannad en gång. Allt är frid och fröjd tills hunden gör något förbjudet och då blixtrar det till rejält

Håller inte med riktigt. Blir du riktigt förbannad så ligger nivån just där. Om vi har en skala på 0-10 och där "riktigt förbannad" är en 10 så har nivån i flocken hamnat på en 10:a.

Så inte tappar hunden respekten för en bara för att den får en smäll eller en nyckelknippa slängd på sig. Den lär sig bara att gör man inte vad man ska så blir det obehagligt. Himmel och helvete, varför krångla till det mer?

Inte efter en gång, men efter ett par gånger. Himmel och helvete låter för mig som slav eller ledare. Man kan begära himmel eller helvete, men då måste man var väldigt duktig på hund, tycker jag. Allt för många hundägare har för luddiga regler för hundarn, och det är hundarna som straffas för det.
 
Hundar hatar att inte få uppmärksamhet så när han börjar så titta inte på han lr skäll på han utan bara låtsas som ingenting, om han då går till nån annan så be dom göra samma sak.
Men tyvärr gör min hund tvärtom, om hon inte får uppmärksamhet så skäller hon hysteriskt, men det bryrs på vilket humör hon är på annars funkar det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en 15 veckor gammal hane av rasen lhasa apso som är av ett helt annat kaliber än damerna och farbrorn av samma ras här hemma...
Svar
12
· Visningar
1 752
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 046
Senast: Sel
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 960
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp