kedjan på hackamore

vinkelina

Trådstartare
Bytt ut kedjan på mitt hackamore då den gamla började vara så nött. Och nu får jag den inte att sitta bra. Hur spänd skall den vara, som på en vanlig nosgrimma så att man får in två fingrar mellan eller ännu spändare? märker när jag rider att den sitter för löst då vi har lite dåliga bromsar ;)

Sv: kedjan på hackamore

Precis som med alla hävstångsbetslingar så går det inte att avgöra med hjälp av fingrar under remmar etc, utan man får gå efter hur kraftig utväxlingen blir vid en viss anspänning.

Även för hackamore brukar jag tycka att 45 graders vinkel mot "munlinjen" är lagom vid tygeltag i båda tyglarna. På vissa hästar betyder det att den sitter ganska löst runt nosen, på andra att den ligger an tightare.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka