Kejsarsnitt

Jag utelämnar vissa detaljer så om det är svårt att hänga med så är det därför. Jag tror att jag är en av få här inne som gjort 4 planerade kejsarsnitt. Hade dock gärna fött vaginalt istället då alla kejsarsnitt varit traumatiska på olika sätt.

Kejsarsnitt 1. Stod på benen med stöd redan på kvällen. Sonen är född på eftermiddagen då hans tid sköts upp hela tiden pga akut fall. Hade inte speciellt ont och gick runt på sjukhuset hela tiden pga rastlöshet tills vi blev utskrivna. Gick långpromenad efter 4 dagar, då bodde vi på tredje våningen utan hiss.

2. Stod på benen på natten med stöd. Sonen hamnade sen på neonatalen, och jag låg på BB. Jag gick fram och tillbaka för tidigt efter så det kostade på återhämtningen och jag åt värktabletter länge efter. Det var samtidigt en enormt stor bebis på ca 5,3 kg vid födseln och 12 kg vid 6 månaders ålder. Promenerade 6-8 km flera dagar i veckan så fort det blev bra väglag. Sonen är född i december.

3. Komplicerat snitt som gav mycket smärta så jag hade svårt att ta mig upp dagen efter. Fick stanna ofta på väg till duschen då det gjorde så ont. Mycket värktabletter länge men samtidigt så körde jag barn flera gånger om dagen från att sonen var 3 veckor. Även han en tungviktare som precis som ovanstående bror vägde drygt 12 kg vid 6 månader.

4. Komplicerat snitt som fick smärtfritt men fick stora komplikationer på uppvaket. Detta snitt var i Göteborg där de har uppvak ihop med bebis, ovanstående tre syskonen som är födda på annat sjukhus så vistades man på förlossningen efter snitt. Det tog tid att ens kunna sätta mig på sängkanten trots en aktiv eda (inget man normalt får vid snitt). Åkte rullstol mellan BB och IVA-neonatalen där bebis låg från födseln (immuniseringsbarn). Hade det smärtsamt länge men läkarna var eniga om att det berodde på omständigheterna för det komplicerade snittet. Dvs en föreliggande previa, tre tidigare snitt och en stor bukplastik med sydda magmuskler. De tog katetern nästan 2 dygn efter då jag inte var rörlig nog att ta mig till toaletten samt duschade inte förrän dottern var 2 dagar av samma anledning. Tog första promenaden när hon var 1,5 vecka då det var först då som hon fick lov av sjukhuset att följa med ut. Vi låg på neonatalen i 2 veckor. Började sen träna försiktig när dottern var 3 veckor. Nu är hon 3,5 mån och jag styrketränar hyfsat lätta pass flera dagar i veckan. För mig är det lätta pass men för en ovan är det säkert tuffa pass.
Jag funderar på immuniseringsbarn, är det att du är negativ och barnet är positivt? Alltså blodgrupp?
 
Stillasittande i två månader? Har de kommit med nya rön om det?
Jag kan inte påstå att jag var särskilt stilla efter mina snitt, Fick inte lyfta tungt (tyngre än barnet, var gränsen) men i övrigt kunde jag göra allt som kändes bra att göra.
Sen kanske det inte var lämpligt att visa upp en ponnyhingst på hingstvisning knappt 3 veckor efter ett av snitten, men det funkade (med gördel runt magen som höll den stilla)....

Jag har också gjort 4 planerade kejsarsnitt... :) (utan trauma)
Det tror jag inte dem gjort. Jag snittades 2019 och utan riskfaktorer behövde jag ändå ta blodförtunnande sprutor i två veckor (tror jag), jag tror inte man rekommenderar stillasittande 3 år senare.
Det har nog ingen nämnt men @Voeux, eventuellt behöver du spruta dig själv ett tag, kan vara bra att vara inställd på.
 
Det tror jag inte dem gjort. Jag snittades 2019 och utan riskfaktorer behövde jag ändå ta blodförtunnande sprutor i två veckor (tror jag), jag tror inte man rekommenderar stillasittande 3 år senare.
Det har nog ingen nämnt men @Voeux, eventuellt behöver du spruta dig själv ett tag, kan vara bra att vara inställd på.
Jag fick bara blodförtunnande under tiden på sjukhuset. Behövde inte sticka mig själv. Men det borde jag kanske egentligen gjort, var ju 2015 så kan ju ha ändrats.
 
Det tror jag inte dem gjort. Jag snittades 2019 och utan riskfaktorer behövde jag ändå ta blodförtunnande sprutor i två veckor (tror jag), jag tror inte man rekommenderar stillasittande 3 år senare.
Det har nog ingen nämnt men @Voeux, eventuellt behöver du spruta dig själv ett tag, kan vara bra att vara inställd på.
Jo blodförtunnande får man nog alltid efter operation, det är en säkerhetsåtgärd. Jag har gjort lite andra operationer också och har fått det varje gång.
 
Jo blodförtunnande får man nog alltid efter operation, det är en säkerhetsåtgärd. Jag har gjort lite andra operationer också och har fått det varje gång.
Jag har plastikopererat mig 4 gånger och fick bara blodförtunnande efteråt en av gångerna så det verkar va lite sisådär med det.
 
Det har nog ingen nämnt men @Voeux, eventuellt behöver du spruta dig själv ett tag, kan vara bra att vara inställd på.

Det är inte säkert att jag klarar av 😅 Vad händer då? Har nålrädsla, tyckte venkatetern var betydligt värre än vändningsförsöket och gissar att jag kommer tycka detsamma under själva snittet sen.
 
Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på Buke som fått snitt så tänkte om vi kunde dela våra erfarenheter lite! Helst inga skräckhistorier just nu dock :angel:

Jag håller på att lyssna ingen kejsarsnittsguidens podcast och hörde där att man kan få värkarbete efter kejsarsnittet. Någon som fått det och hur var det?

Jag är orolig för stillasittandet första två månaderna. Jag mår inte alls bra när jag inte får röra på mig och känner redan hur huvudet börjar förpestas av karantän och att vara höggravid, jag blir låg och ledsen. Hur var återhämtningen för er? Vad har ni kunnat göra och inte? Jag förstår att jag inte kan träna och kommer givetvis inte att försöka mig på detta. Men hur var det med promenader? Vara utomhus? Hushållspyssel?
Jag har gjort 2 snitt. Ett akut och ett planerat. Det är verkligen 2 helt skilda saker och jag är oerhört nöjd med mitt planerade snitt.

Vi fick reda på att vi skulle vara nr. 2 i ordningen den dagen. Det kan ju ändå dra ut på tiden om det kommer ett akut snitt som självklart måste gå före.

Fick duscha med sådan svamp kvällen innan och total fasta från midnatt. Vi skulle vara inne klockan 8 tror jag.

Det kändes oerhört surrealistiskt att åka in helt lugnt och bara veta att om några timmar är hon här. 😁

Väl inne så tog de tempen på mig. Där blev det lite problem då jag har väldigt låg temp normalt sett. De lyssnade inte på vad jag sade utan tyckte det var illa med 35,9. 2 barnmorskor och 3 termometrar senare var den uppe i 36 så då var de nöjda iaf 😅

Fick satt urinkateter vilket gjorde att jag tyckte det kändes som om jag kissade på mig hela tiden. Det var det jobbigaste på hela biten.

Tror vi gick ner till op vid typ 10, då var jag hungrig som en varg. Fick prata med narkosläkaren om planen då lokalbedövning funkar sådär för mig då hon gav mig något i hästväg för säkerhets skull. 👍

En barnmorska frågade om vi ville att hon fotade när de tog ut dottern. Det ville vi gärna så hon stod beredd. Kände ingenting av själva snittet. Var typ som att jag blev lite buffad på magen när de skulle ta ut henne men inte mer än så.

Nu ville inte vår dotter ut utan hon kramade krampaktigt om navelsträngen och skrek ilsket så barnmorskan fick lägga undan mobilen för att bända upp hennes fingrar. Det är vår dotter det 🤣 dottern är född 10:45 så det gick fort

Var på uppvak en dryg timme tror jag, skittråkigt.

Var uppe och duschade morgonen efter, åkte hem sen på kvällen.

Jag lyfte inte dottern första veckan men annars gjorde jag saker som vanligt. Gick första promenaden när hon var 3 dagar. Inga problem med träning, undvek hopp och tunga saker i början bara.

Jag har inte heller haft några eftervärkar.
 
Stillasittande i två månader? Har de kommit med nya rön om det?

Nej inga nya rön, men det blir ju lätt så i praktiken. Vi bor på 38 kvm och har inte helt enkelt att komma ut med liten gallerhiss och ramper. Så det blir inte mycket rörelse i hemmet och svårt utanför också eftersom vi får barn i början av februari, jag tänker på kylan och risken för snövallar/halt osv. Hade definitivt varit enklare att röra på sig om vi bott i hus, med tomt, och fått barn på sommarhalvåret.

Har som ni andra fått instruktioner om att inte lyfta tungt (inte tyngre än bebis) och "ta det lugnt", men att promenader går bra.
 
Jag funderar på immuniseringsbarn, är det att du är negativ och barnet är positivt? Alltså blodgrupp?

Ja, det är immuniseringsbarn. Dock är mitt fall lite udda, då vi båda är positiva men en felaktig blodtransfusion från BB 2013 ställde till det. Det gjorde att det inte fanns en färdig planering för oss utan mitt sjukhus samrådde hela tiden med Östra sjukhuset i Göteborg som har stor kunskap kring immunisering. Därför fick jag även mitt snitt i Göteborg då en kontroll under graviditeten visade försämrade blodvärden hos bebisen och hon låg därmed i riskgrupp för blodbyte. Närmast för oss är Göteborg, då mitt sjukhus "bara" ger blodtransfusion till bebisar.

När vi hade förflyttats till "mitt" sjukhus för neonatalvård så kopplades en överläkare med stor kunskap kring immunisering in som stöd för neontalens barnläkare. Detta då vår dotters fall visade sig bli mer omfattande än vad de trodde från början.
 
Jo blodförtunnande får man nog alltid efter operation, det är en säkerhetsåtgärd. Jag har gjort lite andra operationer också och har fått det varje gång.

Jag har aldrig fått blodförtunnande och gjort 2 snitt och en annan bukoperation. Var prat om det efter första snittet men då jag inte hade riskfaktorer, traumatisk förlossning och spruträdd så avstod man. På de andra ingreppen har det inte ens kommit på tal så är nog inte standard överallt.
 
Nej inga nya rön, men det blir ju lätt så i praktiken. Vi bor på 38 kvm och har inte helt enkelt att komma ut med liten gallerhiss och ramper. Så det blir inte mycket rörelse i hemmet och svårt utanför också eftersom vi får barn i början av februari, jag tänker på kylan och risken för snövallar/halt osv. Hade definitivt varit enklare att röra på sig om vi bott i hus, med tomt, och fått barn på sommarhalvåret.

Har som ni andra fått instruktioner om att inte lyfta tungt (inte tyngre än bebis) och "ta det lugnt", men att promenader går bra.
Bärsele! Förutsatt att bebis accepterar det så är det ett bra sätt att ta sig ut. Det finns bärselar med insats så en kan bära bebis redan som nyfödd.
 
Jo blodförtunnande får man nog alltid efter operation, det är en säkerhetsåtgärd. Jag har gjort lite andra operationer också och har fått det varje gång.

Gjort 4 kejsarsnitt och en stor bukplastik med sydda magmuskler. Har bara fått blodförtunnande en gång, och det var från Östra sjukhuset i samband med 4e snittet.
 
Nu ville inte vår dotter ut utan hon kramade krampaktigt om navelsträngen och skrek ilsket så barnmorskan fick lägga undan mobilen för att bända upp hennes fingrar. Det är vår dotter det 🤣 dottern är född 10:45 så det gick fort

Haha vad roligt, mitt tredje barn ville inte heller ut så de fick dra ut honom med kiwiklocka. Så de var en som höll kiwiklockan, en som tryckte på magen för att tvinga ut honom samt en som försökte töja öppningen så gott det gick för att få ut honom. Japp, han är lika envis än :rofl:
 
Bärsele! Förutsatt att bebis accepterar det så är det ett bra sätt att ta sig ut. Det finns bärselar med insats så en kan bära bebis redan som nyfödd.

Ja, håller på att kika runt efter nåt just nu faktiskt! Försöker hitta nåt som inte har spänne runt midjan så man inte har grejer så nära snittet.

Är ju visserligen väldigt läskigt om det är halt, men det tar ju bort problemet med snövallarna i varje fall!
 
Det är inte säkert att jag klarar av 😅 Vad händer då? Har nålrädsla, tyckte venkatetern var betydligt värre än vändningsförsöket och gissar att jag kommer tycka detsamma under själva snittet sen.
Då kanske din partner kan spruta? Men det verkar vara lite olika, här (östra) verkar det vara standard för alla men inte säkert att det är det där du ska snittas!
 
Då kanske din partner kan spruta? Men det verkar vara lite olika, här (östra) verkar det vara standard för alla men inte säkert att det är det där du ska snittas!

Jag får fråga dem! Lämnar inget hopp till maken, han blir svimfärdig av ett vanligt BM-besök :rofl: Kommer definitivt svimma under kejsarsnittet.
 
Jag får fråga dem! Lämnar inget hopp till maken, han blir svimfärdig av ett vanligt BM-besök :rofl: Kommer definitivt svimma under kejsarsnittet.

Min man gjorde det första gången med stöd av barnmorska. Jag litade inte riktigt på honom men han löste det fint 😁
 
Jag får fråga dem! Lämnar inget hopp till maken, han blir svimfärdig av ett vanligt BM-besök :rofl: Kommer definitivt svimma under kejsarsnittet.
Jag trodde inte det om min sambo heller för han är livrädd för saker i kroppen osv men han gav mig sprutor i två veckor på ett superproffsig sätt (jag snittades inte men behövde sprutorna ändå). Jag hade aldrig klarat att göra det själv men är ju många som gör det.
 
Jag fick blodförtunnande sprutor efter andra snittet men inte första. Tror det berodde på vilken läkare jag hade för medicinskt var det två helt lika förlossningar, jag vägde lika mycket, ingen skillnad i blodtryck osv
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp