Kejsarsnitt

En fråga till alla egentligen men haffar ditt inlägg. Hur brukar det vara med planerade snitt, brukar de gå iväg med bebisen och kontrollera andning/torka av innan man får den i famnen eller lyfter de den direkt från buken till famnen?
Akut här, de visade bebisen först så man fick gnugga näsa, sedan försvann de och kom tillbaka.
 
Emla där venkatetern ska sitta är ett tips. Det fick jag innan de satte min på igångsättningen. Funkar väldigt bra 👍

Bra tips, ska fråga dem när vi har mötet. Fick inget senast och ja, det gjorde ont. Men har de inte det som rutin men ändå kan säga var venkatetern ska sitta så kan jag ju köpa det i förväg själv och kleta på!
 
En fråga till alla egentligen men haffar ditt inlägg. Hur brukar det vara med planerade snitt, brukar de gå iväg med bebisen och kontrollera andning/torka av innan man får den i famnen eller lyfter de den direkt från buken till famnen?
För oss så fick jag ha henne en stund innan de tog henne för att göra testerna. Med sonen som var akut snitt så tog de honom direkt. Jag skulle tippa på att det beror på hur barnet mår helt enkelt.
 
Det är nog väldigt individuellt, för mig var det otroligt jobbigt att inte få dela första timmarna med min dotter - trots att jag var i så dåligt skick att jag knappt visste vad jag hette. Låg på centralt uppvak tillsammans med dementa Rune som opererat höften och låg och skrek hela tiden - det kan säkert ha påverkat upplevelsen till det negativa.



Skönt med ett möte! Jag fick se bebis direkt, hon var inte alls blodig och knappt något fosterfett för den delen heller - sen tog de henne till ett annat rum för att mäta/väga (tillsammans med hennes pappa) och efter några minuter kom de tillbaka.
Jag skulle tipsa att du vågar äga förlossningen även fast det är ett snitt. Var tydlig med vad som känns bra och inte bra för dig, precis som du hade gjort om du fött vaginalt. Jag tror att det är lätt att bli passiv och bara hänga med - så upplevde jag iaf det, att jag inte hade något att säga till om där i operationssalen.

Och kom ihåg att fota!! Önskar att vi hade fler foton men efter 72 h var varken jag eller min man människa nog att komma ihåg det..


Inte i Sthlm (Danderyd) förra våren, jag hade uttryckligen önskat sen avnavling men de sa att det inte var möjligt pga akut snitt. Nu hade de mkt att göra just den natten och tiden blev flyttad flera gånger och sen fick de skynda på slutet för att göra ett urakutsnitt.
Jo det är klart. Jag var ensam just då på uppvaket så blev bara otroligt ompysslad. När jag piggnade till fick jag massa hänt extra tidningar också 😄
 
Inte i Sthlm (Danderyd) förra våren, jag hade uttryckligen önskat sen avnavling men de sa att det inte var möjligt pga akut snitt. Nu hade de mkt att göra just den natten och tiden blev flyttad flera gånger och sen fick de skynda på slutet för att göra ett urakutsnitt.

Det är inte det faktum att det är ett akut snitt som inte gör sen avnavling möjlig. Däremot kan det ju finnas faktorer under just den operationen som inte gör det möjligt :)
 
Vid både mitt akuta och planerade snitt har jag direkt fått bebisen till mig. Båda barnen skrek när de plockade ut dem.
Bebis kom i en handduk för att hålla värmen och så fick pappa hålla dem vid mitt ansikte så jag kunde pussa lite på dem.
Inte alls blodiga, lite vita av fosterfett bara. Inte äckliga som jag trodde de skulle vara 🙈😅

Därefter togs de till ett rum intill för vägning, mätning osv
Jag kunde följa allt som hände i barnrummet via en skärm.

Det är jättevanligt att skaka mycket efter snittet så bli inte orolig om det händer.
 
Jag har haft en vaginal förlossning och ett akut kejsarsnitt. Efter den vaginala kände jag mig helt som vanligt rent fysiskt, samma kondition och styrka som innan graviditet. När jag gjorde snitt var det som att all kondition bara rann bort. Jag blev dessutom förkyld någon dag efter (kan kanske ha påverkat känslan av fysisk förmåga) och som någon annan skrev så är det rejält smärtsamt att hosta och nysa när man är nyopererad.

Jag hade inga problem alls att promenera och liknande aktiviteter från dagen efter. Att använda magmusklerna för att resa sig, lyfta etc var jobbigt ett antal månader efteråt.
 
Jag har gjort ett planerat snitt.

Sen avnavling var inte möjlig pga att min livmoder inte ville dra ihop sig, så jag blödde en hel del.
Däremot fick jag sonen till mig i princip direkt, och så fick han ligga mot mitt bröst och började redan då söka efter bröstvårtan. Där fick han vara kvar tills jag dippade lite i medvetandegrad, men när jag var med i matchen igen fick jag tillbaka honom.
Vikt och längd kollades först på uppvaket.

Det enda som gjorde ont för mig var venkatetern, där den ena misslyckades och fick sättas i armvecket istället för handryggen. Jag var rätt sönderstucken, haha.
Ryggbedövningen kändes knappt alls, och katetern sattes när jag var bedövad.

En helt suverän upplevelse.

Stort lycka till med ditt snitt!
 
Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på Buke som fått snitt så tänkte om vi kunde dela våra erfarenheter lite! Helst inga skräckhistorier just nu dock :angel:

Jag håller på att lyssna ingen kejsarsnittsguidens podcast och hörde där att man kan få värkarbete efter kejsarsnittet. Någon som fått det och hur var det?

Jag är orolig för stillasittandet första två månaderna. Jag mår inte alls bra när jag inte får röra på mig och känner redan hur huvudet börjar förpestas av karantän och att vara höggravid, jag blir låg och ledsen. Hur var återhämtningen för er? Vad har ni kunnat göra och inte? Jag förstår att jag inte kan träna och kommer givetvis inte att försöka mig på detta. Men hur var det med promenader? Vara utomhus? Hushållspyssel?
Jag har ett akut snitt och ett planerat. Det senaste som var planerat var helt fantastiskt. Jag hade inte speciellt ont efteråt och kunde stå upp samma dag utan större problem.
Första veckan efter ett snitt är man ju inte superatletisk, men inga problem att gå ut på små promenader när man kommit hem från BB. Snarare rekommenderar dom att man ska röra på sig för att få igång kroppen och minska risk för blodpropp. Jag va hos hästen och mockade redan första veckan.
Det enda man får tänka på är hur man ska resa sig ur soffa/säng för att inte använda magmusklerna.
 
Hur blir det om man har planerat snitt ett visst datum, och sen typ vattnet/värkar startar innan det planerade snittet. Blir det akutsnitt då? Eller blir det ändå som ett planerat snitt?
 
Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på Buke som fått snitt så tänkte om vi kunde dela våra erfarenheter lite! Helst inga skräckhistorier just nu dock :angel:

Jag håller på att lyssna ingen kejsarsnittsguidens podcast och hörde där att man kan få värkarbete efter kejsarsnittet. Någon som fått det och hur var det?

Jag är orolig för stillasittandet första två månaderna. Jag mår inte alls bra när jag inte får röra på mig och känner redan hur huvudet börjar förpestas av karantän och att vara höggravid, jag blir låg och ledsen. Hur var återhämtningen för er? Vad har ni kunnat göra och inte? Jag förstår att jag inte kan träna och kommer givetvis inte att försöka mig på detta. Men hur var det med promenader? Vara utomhus? Hushållspyssel?

Jag har gjort ett planerat kejsarsnitt för 2 år sedan.

Jag fick inget värkarbete efteråt, det är heller inget jag hört talas om (jag läste på väldigt mycket innan kejsarsnittet).

Inte alls kan jag tänka mig att du behöver vara stillasittande i två månader om det blir ett okomplicerat snitt utan komplikationer. Promenader rekommenderar de ju dessutom för läkningen skull, gärna så snart man orkar! Jag tyckte återhämtningskurvan gick oerhört brant uppåt i början, första dagarna kände jag mig svag, hade lite ont om jag låg på ena sidan, hade svårt att röra mig obehindrat etc. (var uppe på benen inom ett dygn), men varje dag märkte jag stor skillnad! Dag 5 tog jag första promenaden, kanske 500 meter i långsam mak. Det gjorde inte alls ont, men jag minns att kroppen blev OERHÖRT trött av det, kändes som att jag sprungit ett marathon. Det märktes att det tog mycket energi till att läka. Men sen dag 10 gick jag en promenad på 3-4 km i ganska normal takt, kanske lite försiktig bara och utan tröttheten efteråt. Så det gick liksom snabbt tills det blev betydligt bättre! Jag bodde tre trappor upp utan hiss och det var heller inga problem, fick ta det lite lugnt bara. Det enda jag var supernoga med i 6-8 månader var tunga lyft! Jag är mån om min kropp. Så alla typer av lyft (förutom bebis) tog min sambo hand om. Matkassar, barnvagn in i bil, babyskydd, ryggsäckar, flytta möbler inomhus - ja, allt sånt.

Jag har idag inga som helst nedsättningar pga kejsarsnittet, inte ens känselbortfall vid (det knappt synliga) ärret.

Lycka till! Jag hade en fantastisk förlossning och återhämtning, men minns att jag var lite chockad just över hur "svag" jag kände mig första dagarna när jag inte alls kunde använda magmusklerna. Det var en märklig upplevelse och jag upptäckte då hur ofta man behöver dem.
 
Senast ändrad:
@Voeux, jag kom på en sak efter att ha svarat i en annan tråd gällande försäkring. Eftersom ditt snitt nu blev akut borde du ju ha rätt till ersättning från ditt försäkringsbolag om du har en betalversion av gravidförsäkring. Bara en påminnelse då det kan vara lätt att glömma av tänker jag, särskilt när ditt snitt var planerat från början 😊
(vet dock inte exakt hur det funkar, just eftersom det var planerat 🤷)
 
För oss så fick jag ha henne en stund innan de tog henne för att göra testerna. Med sonen som var akut snitt så tog de honom direkt. Jag skulle tippa på att det beror på hur barnet mår helt enkelt.
Det beror mycket på sjukhusets PM. Kan tipsa alla som har planerat kejsarsnitt att googla på familjevänligt kejsarsnitt och ha en stödperson med som kan tala för dem. Jag kommer hjälpa en mamma/vän med detta i maj och jag är utbildad doula. Finns även ett superbra klipp om att ta makten över sitt kejsarsnitt. Om någon är intresserad av länkar så PM:a mig.

Det är lätt att en magfödsel blir så klinisk fastän den kan bli lika fin som en vaginal. ❤️
 
Tittar in här..
Jag har gjort en vaginal födsel och ett planerat kejsarsnitt. Jag upplevde kejsarsnitt som häftigt. Ingen smärta efter förutom att jag fick ont i axeln på BB nån dag efter snittet.(det kan bildas luftbubblor som lägger sig just där fick jag förklarat för mig) Ja faktiskt väldigt ont på en liten punkt. Ringde på klockan och fick morfin direkt och det gick över.
Men annars inte ont nånstans ett dugg. Var lite rädd att röra mig första dagarna men sen efter nån vecka var jag och barna i lekparken (jag var inte delaktig i leken dock) jag gick korta promenader och kunde klara allt som vanligt i stort sett.
Lycka till. Kommer säkert gå jättebra ⚘⚘
 
Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på Buke som fått snitt så tänkte om vi kunde dela våra erfarenheter lite! Helst inga skräckhistorier just nu dock :angel:

Jag håller på att lyssna ingen kejsarsnittsguidens podcast och hörde där att man kan få värkarbete efter kejsarsnittet. Någon som fått det och hur var det?

Jag är orolig för stillasittandet första två månaderna. Jag mår inte alls bra när jag inte får röra på mig och känner redan hur huvudet börjar förpestas av karantän och att vara höggravid, jag blir låg och ledsen. Hur var återhämtningen för er? Vad har ni kunnat göra och inte? Jag förstår att jag inte kan träna och kommer givetvis inte att försöka mig på detta. Men hur var det med promenader? Vara utomhus? Hushållspyssel?

Jag gjorde ett planerat snitt 2013 pga sätesbjudning.

Jag minns alltihop med värme, det var en fin upplevelse! Jag minns att det var svårt att resa sig från liggande första dagarna, och att det stramade i såret när man gick. Men jag var uppe och promenerade och grejade på ganska snabbt iallafall 🤷‍♀️ Typ efter ett par dagar bara.

En grej som jag däremot kanske inte räknat med var att man blev illamående efteråt, pga narkosmedlen och/eller ryggbedövningen (vaket snitt). Det hade varit skönt att veta i förväg. Jag var inte heller beredd på att ha avslag efteråt, trodde väl man skulle slippa sånt vid snitt 😅

Overall en trevlig upplevelse. Första barnet föddes vaginalt och får jag välja så gör jag hellre ett snitt ✌️ Betydligt mer lindrigt på alla vis.

Eftervärkar får man nog oavsett om man väljer snitt eller vaginalt. Det gjorde ont, både efter den vaginala och efter snittet.
 
Tittar in här..
Jag har gjort en vaginal födsel och ett planerat kejsarsnitt. Jag upplevde kejsarsnitt som häftigt. Ingen smärta efter förutom att jag fick ont i axeln på BB nån dag efter snittet.(det kan bildas luftbubblor som lägger sig just där fick jag förklarat för mig) Ja faktiskt väldigt ont på en liten punkt. Ringde på klockan och fick morfin direkt och det gick över.
Men annars inte ont nånstans ett dugg. Var lite rädd att röra mig första dagarna men sen efter nån vecka var jag och barna i lekparken (jag var inte delaktig i leken dock) jag gick korta promenader och kunde klara allt som vanligt i stort sett.
Lycka till. Kommer säkert gå jättebra ⚘⚘
Ja just det!! Man fick ont i axeln och ena armen! Det hade jag glömt. Sjukt tyckte jag 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp