Kejsarsnitt

Om jag hade fått önska något kring mitt snitt (som var akut efter långt värkarbete och att jag blev sjuk) så hade det varit att vi inte hade blivit separerade under uppvaket, så tips är att kolla upp dom möjligheterna. Har en kompis som födde sitt första barn med snitt pga sätesläge, och sen födde andra barnet vaginalt relativt okomplicerat. Det får mig, som hade en tydlig önskan om vaginal födsel, att få lite hopp inför vårt nästa barn.
Samtidigt jag blir superwoozy av ryggbedövning och hade inte kunnat hålla i bebin eller något sådant utan den hade ju då fått ligga bredvid i en korg eller ngt, jag hade inte kunnat vrida mig eller lyfta upp eller så och nog inte klarat att hålla i famnen i fem timmar i den sängen utan att riskera tappa, och personalkontakt var minimal och lätt underbemannad så ingen annan hade kunnat göra det heller (jag förlorade iofs mycket blod så det kan vara därför, å andra sidan var jag lika borta när jag fick ett ben ihopskruvat under ryggbedövning, å tredje sidan gav de mig kanske lugnande innan medan alla inte får det? Eller att jag blir mer påverkad av mediciner o ryggbedövning än normalt, eller att jag fick andra värktabletter än Ipren-Alvedon (som jag tål dåligt) och bara Ipren Alvedon och inget annat är det normala.) . Nu fick han vara i famnen hos pappa och mormor.

Gissar dock att om de sjukhus som låter en ha barnet under uppvaket har de någon där som kan ta hand om det eller ser till att ge mediciner innan som gör att man inte riskerar tappa det utan har full styrka i armar och huvud helt klart direkt.
 
Senast ändrad:
Jag fick bara blodförtunnande under tiden på sjukhuset. Behövde inte sticka mig själv. Men det borde jag kanske egentligen gjort, var ju 2015 så kan ju ha ändrats.
Jag fick inget blodförtunnande alls, som jag känner till. Men de kan ha hällt i det utan att säga det.
 
Nej inga nya rön, men det blir ju lätt så i praktiken. Vi bor på 38 kvm och har inte helt enkelt att komma ut med liten gallerhiss och ramper. Så det blir inte mycket rörelse i hemmet och svårt utanför också eftersom vi får barn i början av februari, jag tänker på kylan och risken för snövallar/halt osv. Hade definitivt varit enklare att röra på sig om vi bott i hus, med tomt, och fått barn på sommarhalvåret.

Har som ni andra fått instruktioner om att inte lyfta tungt (inte tyngre än bebis) och "ta det lugnt", men att promenader går bra.
Ikea noterade vi hade ganska stor yta och ingen is, när jag var jättegravid och ville promenera. 😁 kanske inte att rekommendera mitt i Corona dock, men om det inte hade varit det.
 
Gällande uppvaket så var jag ju vaken under operationen (planerat snitt) och fick bebisen på bröstet medan de sydde ihop mig. Då jag fick blodtrycksfall så fick sen min partner ha bebisen, men sedan fick vi alla tre komma till vårt rum, och hon fick ligga i min famn hela tiden. Partner fick dock sköta blöjpåtagning och första blöjbytet.
 
Ja, håller på att kika runt efter nåt just nu faktiskt! Försöker hitta nåt som inte har spänne runt midjan så man inte har grejer så nära snittet.

Är ju visserligen väldigt läskigt om det är halt, men det tar ju bort problemet med snövallarna i varje fall!
Rekommenderar i så fall att kolla på sjal också! Kan verka komplicerat men för mig var det överlägset sele! Gick fort att lära sig knyta
 
Gällande uppvaket så var jag ju vaken under operationen (planerat snitt) och fick bebisen på bröstet medan de sydde ihop mig. Då jag fick blodtrycksfall så fick sen min partner ha bebisen, men sedan fick vi alla tre komma till vårt rum, och hon fick ligga i min famn hela tiden. Partner fick dock sköta blöjpåtagning och första blöjbytet.
Mmm jag var vaken under operationen och fick babyn en kortis innan jag åkte till uppvak. Uppvak var en stor sal med all operationsuppvak från alla operationer på samma ställe och en sjuksköterska för alla. Först när ryggbedövning hade gått ur åkte jag till rummet där pappan och bebisen var.
 
Jag får fråga dem! Lämnar inget hopp till maken, han blir svimfärdig av ett vanligt BM-besök :rofl: Kommer definitivt svimma under kejsarsnittet.
Jag kan ju tänka mig att man kan avstå oxå. Jag hade inga större problem med det (min sambo hade inte heller fixat det) så diskussionen om varför eller riskerna med att inte göra det kom ju aldrig upp. Jag har stuckit mig själv (och andra) många, många gånger innan men jag blev nästan nålrädd i slutet 🙄. Insåg då hur otroligt skickliga sjuksköterskor är på att sticka och spruta, jag lyckades aldrig få till den där hastigheten som inte känns..
 
Ja, håller på att kika runt efter nåt just nu faktiskt! Försöker hitta nåt som inte har spänne runt midjan så man inte har grejer så nära snittet.

Är ju visserligen väldigt läskigt om det är halt, men det tar ju bort problemet med snövallarna i varje fall!
De selar jag använt (Ergobaby, Tula och nu Didyklick knytsele) har jag haft väldigt högt upp med nyfödd bebis, dvs "midjebältet" har suttit direkt under brösten så jag tror inte du behöver avskräckas av midjebältet när du ska välja 😊 Men andra som snittats och burit vet kanske bättre.
 
Mmm jag var vaken under operationen och fick babyn en kortis innan jag åkte till uppvak. Uppvak var en stor sal med all operationsuppvak från alla operationer på samma ställe och en sjuksköterska för alla. Först när ryggbedövning hade gått ur åkte jag till rummet där pappan och bebisen var.

Väldigt annorlunda mot min upplevelse (2016) men det kan säkert variera över landet.
 
Ja, håller på att kika runt efter nåt just nu faktiskt! Försöker hitta nåt som inte har spänne runt midjan så man inte har grejer så nära snittet.

Är ju visserligen väldigt läskigt om det är halt, men det tar ju bort problemet med snövallarna i varje fall!
Jag säger bara Manducca 🙌
Bästa bärselen som finns både för bebis och bärare
 
Har gjort två akuta snitt, 2017 och 2021.

Båda gångerna har det gått bra och jag har återhämtat mig fint efter snittet. Andra gången hade jag dock havandeskapsförgiftning så det är ju inte riktigt jämförbart. Låg tex 20 h på uppvaket med ekg och massa blodprover mm. Men själva snittet var problemfritt och hade jag inte haft hf hade jag säkert varit uppe och gått kort efter. Det gjorde jag 2017.

Båda gångerna fick jag ta blodförtunnande sprutor. Första snittet var utan riskfaktorer.

Angående uppvaket så kan det säkert variera massor över landet. På ”mitt” sjukhus har kvinnokliniken ett eget uppvak där planerade snitt och akuta snitt dagtid hamnar. Där får partner och bebis också vara (kanske andra covidrestriktioner nu dock). När bedövningen släppt kommer man till bb. Kvinnoklinikens uppvak är bara öppet dagtid så gör man akutsnitt på natten hamnar man på ”stora” uppvaket för alla operationer. Då beror det på förutsättningar om bebis får komma dit.
 
Ganska intressant gällande uppvak eller inte efter kejsarsnitt.

Mina tre första snitt gjorde jag på grannkommunens sjukhus. Efter snittet så rullades vi in på samma rum som vi haft före operationen, och där fick vi vara några timmar allihop i väntan på plats på BB. Efter kejsarsnitt hade jag börjat få tillbaka lite känsel innan vi åkte upp till BB, men inte med de andra två. Mitt fjärde snitt gjordes på Östra, och där hade vi enskilt rum på uppvaket där min man och bebis hade fått vara med. Eller ja, min bebis hann följa med till rummet innan IVA-neo bestämdes att hon skulle läggas in där. Min man gick sedan mellan mitt uppvak och IVA-neo utan bekymmer (han hade testat sig för covid vid ankomsten till sjukhuset). När de fått smärtan under kontroll (ej pga själva snittet) så fick jag mellanlanda på vanliga BB tills jag kunde stå upp med stöd samt intagit lite mat. Eller nja mat och mat, jag äter bara yoghurt och nyponsoppa till deras frustration. Sen rullade jag vidare till mitt rum på specBB som jag haft under veckan jag låg inne i väntan på snitt.

Jag själv kräks alltid under och efter mina kejsarsnitt så jag har hållit bebisarna tidigast dagen därpå. Med tredje barnet fick inte mannen stanna då BB var överfullt så bebis fick ligga i en plastbalja/rullbar säng på mitt rum eftersom jag kräktes.
 
Ja, det är immuniseringsbarn. Dock är mitt fall lite udda, då vi båda är positiva men en felaktig blodtransfusion från BB 2013 ställde till det. Det gjorde att det inte fanns en färdig planering för oss utan mitt sjukhus samrådde hela tiden med Östra sjukhuset i Göteborg som har stor kunskap kring immunisering. Därför fick jag även mitt snitt i Göteborg då en kontroll under graviditeten visade försämrade blodvärden hos bebisen och hon låg därmed i riskgrupp för blodbyte. Närmast för oss är Göteborg, då mitt sjukhus "bara" ger blodtransfusion till bebisar.

När vi hade förflyttats till "mitt" sjukhus för neonatalvård så kopplades en överläkare med stor kunskap kring immunisering in som stöd för neontalens barnläkare. Detta då vår dotters fall visade sig bli mer omfattande än vad de trodde från början.
Oj vilken otur med blodet, att det blev fel!
 
Oj vilken otur med blodet, att det blev fel!

Ja, jag är så glad att överläkaren på spec.mvc letade i min journal om vad som lett till immunisering. Det är inte vanligt alls, han själv hade aldrig råkat ut för det innan och det intresserade många läkare jag träffade under denna graviditet. Men som tur var så dokumenterade han det i min journal, eftersom det innebär extra kontroller av mitt blod genom s k bastest.
 
Jag fick tillbringa ett par timmar på uppvaket, men hade ju varit sövd med. Pappan fick komma dit och visa bilder på sonen, jag visste knappt om han levde förrän en barnmorska var dit och berättade.
Blodförtunnande fick jag också.

Och bära gjorde jag efter några dagar, fick låna trikåsjal på neo.

Rekommenderar trikåsjal i början, hade med den när lillasyster föddes med. Man knyter så pass högt upp i början.
 
Jag fick tillbringa ett par timmar på uppvaket, men hade ju varit sövd med. Pappan fick komma dit och visa bilder på sonen, jag visste knappt om han levde förrän en barnmorska var dit och berättade.
Blodförtunnande fick jag också.

Och bära gjorde jag efter några dagar, fick låna trikåsjal på neo.

Rekommenderar trikåsjal i början, hade med den när lillasyster föddes med. Man knyter så pass högt upp i början.
Blev också sövd och fick också ligga några timmar på uppvaket ensam. De ville inte släppa iväg mig innan febern var under 41 grader vilket tydligen var en liten kamp. Jag tyckte det var SÅ skönt att få ligga ensam och ta igen mig. Plus att när min man och en barnmorska kom med bebis så var hon ren och fräsch, jag hade inte sett fram emot att få en kladdig bebis på mig så uppskattade väldigt mycket att hon var ren. Blir det fler barn ska jag vara tydlig med att ingen kladdig bebis på mig utan personalen får torka av först.
 
Jag fick sprutor i låret så det var svårt att missa 😄 dock en natt låg jag och sov och vaknade av att sjuksköterskan gav mig sprutan i låret och sa ”jag ville inte väcka dig” som att man inte vaknar av ett stick i benet 😂

När jag låg på uppvaket (första 20 h) och sen bb tog de nya blodprov (med stick i armveck eller hand) varannan timme de första 12 timmarna (bebis är född 19:30 😴 ) därefter var fjärde timme fram till 48 timmar (och sen ännu glesare). Om någon när jag väl lyckades somna kommit och stuckit mig i benet, inte en chans att jag hade vaknat :p
 
De selar jag använt (Ergobaby, Tula och nu Didyklick knytsele) har jag haft väldigt högt upp med nyfödd bebis, dvs "midjebältet" har suttit direkt under brösten så jag tror inte du behöver avskräckas av midjebältet när du ska välja 😊 Men andra som snittats och burit vet kanske bättre.

Jag hade inga bekymmer alls förra snittet med sele och operationsärret. Midjebältet hamnar med marginal över :)

(Detta snitt var bebis på tok för liten för vår sele när han föddes trots babyinlägg. Så har i princip bara använt sjal fram till nu).
 
Blev också sövd och fick också ligga några timmar på uppvaket ensam. De ville inte släppa iväg mig innan febern var under 41 grader vilket tydligen var en liten kamp. Jag tyckte det var SÅ skönt att få ligga ensam och ta igen mig. Plus att när min man och en barnmorska kom med bebis så var hon ren och fräsch, jag hade inte sett fram emot att få en kladdig bebis på mig så uppskattade väldigt mycket att hon var ren. Blir det fler barn ska jag vara tydlig med att ingen kladdig bebis på mig utan personalen får torka av först.
Det tyckte jag med. Hamnade inte ens på nåt uppvak egentligen utan på ett avdelningsrum typ en våning ovanför bb. De gjorde någon special för att slippa köra iväg mig till centraluppvaket och sköterskan som skulle gå av sitt skift hade tid att vara med mig någon timme. Allt
kändes lite provisoriskt men tryggt. Fick komma ner efter nån timme tror jag. Kanske känns det annorlunda om det är planerat snitt, jag hade varit vaken nästan 2 dygn och du var ju väldigt sjuk (just det där med att få barnet till sig eller inte) men jag kände verkligen att det var så skönt att få ligga själv och inte vara gravid 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp