Bukefalos 28 år!

Kennelhosta, hur göra?

E

_eeky_

Jag vaccinerade min valp för ca tre veckor sen mot parvo, hepatit, valpsjuka och kennelhosta. Dagen efter vaccineringen blev han 13 veckor.
Veterinären sa att det var säkrast att vaccinera igen om en månad, eftersom man inte vet vilket skydd mamman haft (??) Detta resonemang har jag aldrig hört talas om, nästa vacc. ska väl göras vid 12 mån, eller har jag helt fel?? I hans pass står det nu då att nästa vacc. ska göras om en månad från förra. Kan det bli problem i framtiden om det syns där att man inte följt rekommendationerna?

*förvirrad* :confused:
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Nu blev detta lite rörigt, hann inte göra ändring... Vet sa alltså att jag ska revaccinera mot alla fyra sakerna! Kennelhostan säger de ju att man inte ska vaccinera mot innan 13 veckors ålder, men det kan väl inte spela nån roll på en dag?? Parvo, hepatit och valpsjuka tas väl vid 12 mån nästa gång?

Hoppas nån kan bena ut detta röriga inlägg... :D
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Jag fick höra samma sak när jag var och vaccinerade Nova (12veckor) förra veckan. Jag vaccinerade iaf mot allt eftersom de rekommenderade det.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Är hunden bara vaccinerad en gång?

Om den bara är vaccinerad en gång så måste man toppa upp den vaccineringen ca 30 dagar senare. Sen efter det behöver man bara vaccinera hunden en gång om året.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Man måste inte toppa för de övriga, utan det räcker med en vacc vid 12 v och sen vid ett år. Dock vet jag inte om man måste/inte måste toppa kennelhostan, men INTE de övriga.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

japp han är vaccinerad hos uppfödaren mot parvo, hepatit och valpsjuka
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Men man grundvaccinerar ju valparna. Först en vid 7-8 veckor innan den levereras och sen får nya ägaren toppa upp den vid 12 veckor. Sen en gång om året. Menar du att det inte alls stämmer?
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Stämmer bra det.

Det är bara kennelhostvaccinet som behöver upprepas årligen, resten räcker det enl SKK/BK vart 4:e år, även om de flesta vaccinerar vart 2:at år.

mvh
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Stämmer bra det.

Det är bara kennelhostvaccinet som behöver upprepas årligen, resten räcker det enl SKK/BK vart 4:e år, även om de flesta vaccinerar vart 2:at år.

mvh


Eller så struntar man i kennelhostevaccinet på vuxen hund, för det hjälper ju inte :crazy:
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Men man grundvaccinerar ju valparna. Först en vid 7-8 veckor innan den levereras och sen får nya ägaren toppa upp den vid 12 veckor. Sen en gång om året. Menar du att det inte alls stämmer?

Det där med vacciner är en helt vetenskap.

Men det som rek är innan lev vid 8 v, vid 12 v och vid 12 mån. Sen kennehostan årligen, de övriga lite beroende på vaccin men senaste budet från vethåll är var fjärde år. Så långt är det lätt och enkelt.

Om hunden av någon anledning inte är vaccinerad vid 8 v hos uppfödaren, blir det ännu krångligare, då beror det på ålder vid första vaccineringen samt typ av vaccin om vaccineringen måste grundas.

T ex, så om du förstagångsvaccinerar vid 13 v ålder med levande vaccin, så behöver du inte vaccinera igen förrän vid 1 år. Med avdödat vaccin däremot behöver du fylla på.

Ur fass för Nobivac dhppi t ex:

Grundvaccination: En vaccination fr.o.m. 13 veckors ålder mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och reduktion av kliniska symtom orsakade av parainfluensavirus.

Då tidigare vaccinationsskydd av valpar mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och parainfluensavirus eftersträvas, ges en första vaccination fr.o.m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.

Hunden bör ej utsättas för smitta på 14 dagar efter den första vaccinationen.

Revaccination: En skyddande immunitet mot valpsjuka, hepatit och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus bibehålls därefter genom revaccination med 2-3 års intervall och mot sjukdom orsakad av infektion med hundens parainfluensavirus genom årlig revaccination.


Jag kollade upp det där, då Viktor enbart är vaccinerad en gång, vid 16 veckor. Hos uppfödaren. Anledningen är det gamla klassiska 'det är inte bra att vaccinera för mycket', men det hör inte hit (vissa människor tycks rädda för vaccin helt enkelt).

Hursom, jag kände ju givetvis 'men vad fan, nu måste jag ju grundvaccinera'. Och ringde vet som tyckte 'nästa vid ett år'. Jag tyckte 'men han är ju inte grundad' och vet tyckte 'är han vacc vid 16 v räcker det med den'. Jag var en aning tveksam i frågan jag erkänner, så jag kollade upp det grundligt, och fick ge honom rätt faktiskt.

Gogglade för att se om jag kunde hitta en annan textkälla, inte tid leta så noga för jag måste åka nu, men snabbaste jag hittade var Agria:
Om den första vaccinationen görs med levande vaccin vid 12-16 veckor finns det vanligen ingen anledning att ge en andra grundvaccination, under förutsättning att den maternella immuniteten inte misstänks orsaka problem


Så som sagt, det är en djungel det där.

Men rekommendationen är och förblir vacc innan leveransen vid 8 v, revacc vid 12 v och sen vid 1 år.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Eller så struntar man i kennelhostevaccinet på vuxen hund, för det hjälper ju inte :crazy:

Vad menar du, inte hjälper? Djursjukvårdaren vi pratade med innan sa att man absolut skulle vaccinera mot det eftersom det sprids i luften av att bara möta en smittad hund. Men du kanske menar att det inte är nån vits att fortsätta vacc. mot det när hunden är vuxen? När vågar man sluta då månne?
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Summa summarum: valpen ska vaccineras vid 8 v, 12 v och 12 mån. Men varför skrev då vetten i passet att han ska vaccineras igen en månad efter förra? :confused: Försöker de bara lura en fattig studerande på pengar?? :mad::grin:
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Vad menar du, inte hjälper? Djursjukvårdaren vi pratade med innan sa att man absolut skulle vaccinera mot det eftersom det sprids i luften av att bara möta en smittad hund. Men du kanske menar att det inte är nån vits att fortsätta vacc. mot det när hunden är vuxen? När vågar man sluta då månne?

Jag menar givetvis på vuxen hund. Jag tycker personligen att det är värdelöst då, i och med att jag trots kontinuerlig kennelhostavaccinering på hund ändå fått hundar med kennelhosta. Det är ju som ett förkylningsvirus som ständigt muterar.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Ok, det var det jag gissade. :) Då kommer jag nog köra med det på min lille kille ett tag framöver iaf, så får man ta beslutet senare i framtiden om att fortsätta eller inte.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Ja, vaccinerade hundar kan få kennelhosta men symptomen blir mildare än om de är ovaccinerade.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Summa summarum: valpen ska vaccineras vid 8 v, 12 v och 12 mån. Men varför skrev då vetten i passet att han ska vaccineras igen en månad efter förra? :confused: Försöker de bara lura en fattig studerande på pengar?? :mad::grin:

De kan ha använt avdödat vaccin, Agria igen:

Om avdödat vaccin används vid 12 veckors ålder bör ytterligare en vaccination utföras ca 4 veckor senare för att uppnå ett gott grundskydd.

Varför man väljer/inte väljer att vaccinera med avdödat har jag dock ingen aning om
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Men lägg av, med människor som är okunniga om vaccinationer och sitt hundägande så ger man inte rekommendationer i stil med att "det är en vetenskap så tro inte på allting veterinären säger till dig".

Man följer de rekommenderade råden när det gäller vaccination!! Så enkelt är det.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

och hur sjutton vet man om de använt avdödat vaccin eller ej??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp