Bukefalos 28 år!

Kennelhosta, hur göra?

Sv: Kennelhosta, hur göra?

Men lägg av, med människor som är okunniga om vaccinationer och sitt hundägande så ger man inte rekommendationer i stil med att "det är en vetenskap så tro inte på allting veterinären säger till dig".

Man följer de rekommenderade råden när det gäller vaccination!! Så enkelt är det.

Men snälla du, var i hela friden har jag sagt 'tro inte på allting som veterinären säger till dig?

Det jag skrivit är att det är 'en hel vetenskap' med vacciner, i samma mening som det använd i andra fall, dvs det är en rad aspekter som spelar in, och i ena fallet är det si, i andra så. T ex då att man kan använda både levande och avdödat vaccin, och åldern ¨på hunden spelar in. Och gett exempel och relevant information kring det. Och att beroende på vaccin, ålder osv kan man behöva revaccinera eller inte.

Jag har aldrig sagt något om att inte lyssna på veterinärerna någonstans? Jag har aldrig sagt något om att man INTE ska följa veterinär rekommendation?

När TS ifrågasatte om dennes vet försökt lura henne på pengar svarade jag att det inte alls behöver vara så utan man kan ha använt avdödat vaccin, dvs rekommendationen att vaccinera om efter 4 v är helt korrekt.

Har du läst helt uppåt väggarna, läs om mina inlägg då är du snäll, eller har du blandat in mig i diskussionen om huruvida vaccinet om kennelhosta (parainfluensa) har någon effekt alls eller ej? Den har jag inte deltagit i/det har jag inte uttalat mig om.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

och hur sjutton vet man om de använt avdödat vaccin eller ej??

Enklast är ju att ringa och fråga veterinären, annars borde man kunna kolla i fass.vet.

Men jag skulle ringa och fråga vet helt enkelt. Antagligen är det för att vara på den säkra sidan. Olika veterinärer har ju lite olika synsätt med.
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Ok, då ska jag ringa och fråga! Svårt att få tag på samma veterinär bara när det är stor klinik, oftast får man bara prata med receptionisterna som inte ens är djursjukvårdare eller nånting! Men ska göra ett försök iaf! :)
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Fast borde ju fungera lika bra med om du får tag i någon av de andra veterinärerna på kliniken, de borde kunna svara genom att du läser ur vaccinationsintyget bara?
 
Sv: Kennelhosta, hur göra?

Googlat lite, och som jag fattar det är alla kombinationsvaccinerna för hund levande..

Den som är väldigt intresserad av vaccinationer av hund & katt etc, kan läsa en publikation från SVS och SVA från 2003. OBS, det är måååånga sidor..

Där finns en liten enkät med hur vaccinationsrutinerna var vid olika sjukhus, och där kan man se det där hur det kan skilja sig mellan olika veterinärer, även om de i sak är helt överens om att alla valpar ska vaccineras, men det kan skilja lite i hur/när

Rutiner för att vaccinera valpar

Vaccination mot valpsjuka och HCC vid ett tillfälle rekommenderas av 77% av de svarande. Den absoluta majoriteten av dessa rekommenderar att vaccinationen görs vid 12 veckors ålder (spridning 10-13 veckor). Två vaccinationer rekommenderades av 20% och 3% anger att man rekommenderar vaccination vid 1-2 tillfällen.

Rekommenderar man två vaccinationer mot valpsjuka och HCC rekommenderar man oftast att den första vaccinationen ges vid åtta veckors ålder (tidigast vid sju veckors ålder).
Den absoluta majoriteten anger att man rekommenderar vaccination mot valpsjuka och HCC till alla valpar.

Vaccination mot parvovirus vid två tillfällen till valpar rekommenderas av 94% av de svarande. Majoriteten av dessa (92% av alla) rekommenderar att man börjar vaccinera vid sju-åtta eller åtta veckors ålder och att man sedan ger den andra vaccinationen fyra veckor senare.

Den absoluta majoriteten, alla utom en svarande, anger att man rekommenderar vaccination mot parvovirus till alla eller de allra flesta valpar.

På den öppna frågan om man använder något tredje vaccin till valpar nämner 46% vaccin mot parainfluensa (”kennelhosta”). De två huvudsakliga rutinerna för vaccination mot kennelhosta är antingen två vaccinationer, vid åtta och 12 veckors ålder (41% av de svarande) eller en vaccination vid 12 veckors ålder (59% av de svarande). En knapp majoritet (51% av de 68 som svarat på frågan) rekommenderar parainfluensavaccin till alla valpar, medan resten rekommenderar vaccinet endast till vissa valpar.


http://www.sva.se/upload/pdf/Djurhälsa/Hund/vaccination_hund_katt_sverige.pdf
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp