Kennelnamn

Hoppas att det inte gör något att jag frågar i denna tråd, ts!

Påtal om kennelnamn, anses det konstigt att ansöka om ett namn låååångt i förväg? Jag har hittat ett namn som jag verkligen gillar och som inte är upptagen men jag vågar inte riktigt ansöka då en kull ligger i alla fall 4 år framåt i tiden :nailbiting:

Jag hade tänkt ansöka om kennelnamn i början på nästa år, har kontrollerat att det är ledigt och vill gärna ha det innan någon annan snor det :p Jag har inte ens en hund än, ska gå uppfödarutbildningen och kommer troligen inte avla på x antal år iallafall :) så kör på!
 
Du ska inte ta en kull på din yngre? Hon verkar ju väldigt fin!

Hon är väldigt fin på många sätt :love: Och jag har fått massa förfrågningar om valp från henne från valpköpare över hela Sverige, även hanhundsägare som hört av sig och sagt att de hade varit intresserade av en kombo om jag tänkte para henne.

Men nä, valpar blir det inga för henne. Hon är ju makens agilityhund och förhoppningsvis blivande brukshund :D!
 
Hon är väldigt fin på många sätt :love: Och jag har fått massa förfrågningar om valp från henne från valpköpare över hela Sverige, även hanhundsägare som hört av sig och sagt att de hade varit intresserade av en kombo om jag tänkte para henne.

Men nä, valpar blir det inga för henne. Hon är ju makens agilityhund och förhoppningsvis blivande brukshund :D!
Nyfiken fråga, varför inte valpar fast hon är i tävling? Hon verkar ju vara en kanonhund :)
 
Hoppas att det inte gör något att jag frågar i denna tråd, ts!

Påtal om kennelnamn, anses det konstigt att ansöka om ett namn låååångt i förväg? Jag har hittat ett namn som jag verkligen gillar och som inte är upptagen men jag vågar inte riktigt ansöka då en kull ligger i alla fall 4 år framåt i tiden :nailbiting:
Jag fick mitt kennelnamn 1989 och hade min första kull 1997. Om man vet att man har planer på att föda upp och har ett bra kennelnamn som man inte vill att någon annan ska hinna ta innan det blir dags, så ser jag inga problem eller märkligheter alls med att köpa sig ett kennelnamn innan man har kommit igång med sina avelsplaner.
 
Är det inte lite att bidra till problematiken om man skaffar kennelnamn men aldrig tar någon kull? Eller avregistreras namnet om man inte tagit kull efter x antal år?

/Hon som inte riktigt fattar tjusningen med ett kennelnamn. Det går ju bra att ta en kull utan också
 
Är det inte lite att bidra till problematiken om man skaffar kennelnamn men aldrig tar någon kull? Eller avregistreras namnet om man inte tagit kull efter x antal år?

/Hon som inte riktigt fattar tjusningen med ett kennelnamn. Det går ju bra att ta en kull utan också
Det där har jag också funderat på. Däremot förstår jag absolut att man vill ha kennelnamn även om man bara har en endaste kull. Det blir så mycket enklare att hänga med i hur olika hundar är släkt då.
 
Katteri förvisso, men jag tog första 2 bokstäverna i mina familjemedlemmars namn och satte ihop dom på ett sätt som föll mig i smaken.
För min del blev det

Su
An
To
Li

Utelämnade mig själv för att jag inte passade in :p
 
Är det inte lite att bidra till problematiken om man skaffar kennelnamn men aldrig tar någon kull? Eller avregistreras namnet om man inte tagit kull efter x antal år?

/Hon som inte riktigt fattar tjusningen med ett kennelnamn. Det går ju bra att ta en kull utan också

Varför skulle ett inaktivt kennelnamn bidra till någon problematik? Och nej, ett kennelnamn avregistreras inte om det inte används.
 
Mitt tips.
Om du tänker gå loss med världens längsta kullnamn; little precious buttercup toy boy Orvar. Ha då inte ett kennelnamn som är världens längsta så det blir Blixtpilstorphamnens little precious.....
Antingen eller tycker jag.
 
Mitt tips.
Om du tänker gå loss med världens längsta kullnamn; little precious buttercup toy boy Orvar. Ha då inte ett kennelnamn som är världens längsta så det blir Blixtpilstorphamnens little precious.....
Antingen eller tycker jag.
Finns även begränsningar i hur långa namnen får vara, så om man är som mig, som gillar långa hundnamn, då är det smidigt med korta kennelnamn :p När jag skulle döpa första valpen så blev det exakt så många bokstäver som det får vara, eller om det kanske var en mindre än max... Och kennelns namn är bara 7 bokstäver långt :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp