Ketamin mot depression

MissFideli

Trådstartare
Är det nån här som fått testa eller känner nån som fått testa ketamin mot depression?
Kanske på annat sätt har koll/erfarenhet?

Funderar på om man ska söka till nån studie, men vill veta lite mer först tror jag.
 
Ketamik mot depression är väl rätt experimentellt, tror inte du kommer få många svar från folk som testat men kanske några :)

Om du vill veta mer är det nog bäst att kontakta de som håller i studien. De ska kunna förklara allt på ett sakligt sätt.
 
Har bara "hört" om det på experimentell bas, dvs enstaka kollegor som gett det till smärtpatienter, där det som positiv bieffekt också haft oväntat god effekt på depressionen. Har också hört att det använts med relativt god effekt på en del patienter i jämförelse med ECT. Inte katatona eller djupt melankoliska patienter utan "bara" djupt deprimerade.
Har inte provat själv (även om jag är nyfiken ;) och har tillgång ;) ;) ). Håller med @MiniLi , bästa informationen får du nog om du söker studien och får information från dem.
 
Har bara "hört" om det på experimentell bas, dvs enstaka kollegor som gett det till smärtpatienter, där det som positiv bieffekt också haft oväntat god effekt på depressionen. Har också hört att det använts med relativt god effekt på en del patienter i jämförelse med ECT. Inte katatona eller djupt melankoliska patienter utan "bara" djupt deprimerade.
Har inte provat själv (även om jag är nyfiken ;) och har tillgång ;);) ). Håller med @MiniLi , bästa informationen får du nog om du söker studien och får information från dem.
Bispår här nu, men hur många katatona patienter finns det nuförtiden? Alltså verkliga fall? Det kan inte vara många?
 
Bispår här nu, men hur många katatona patienter finns det nuförtiden? Alltså verkliga fall? Det kan inte vara många?
Jag har sett kanske fem där jag varit inblandad i ECTn. (på 10 år som narkosläkare). Och då menar jag riktigt katatona, dvs närmast icke-reaktiva. Schizofrena patienter med katatona drag.
 
Ketamik mot depression är väl rätt experimentellt, tror inte du kommer få många svar från folk som testat men kanske några :)

Om du vill veta mer är det nog bäst att kontakta de som håller i studien. De ska kunna förklara allt på ett sakligt sätt.

Jag är inte ute efter generella studieresultat utan direkt erfarenhet. Känslor och tankar.
Vad jag förstår har det gjorts flera studier och jag ville veta om nån här varit med eller känner nån som varit med.
 
Intressant. Spontant har jag svårt att låta bli att reflektera över risken för biverkningar av sådant slag som jag föreställer mig skulle kunna vara extra besvärande vid just depression. @Laa, vet du hur pass dosberoende den förekomsten är?
 
Jag känner ett par som testar det just nu emot bipolaritet (?) främst. Men jag kan tyvärr inte dela med mig av deras erfarenhet. Ingen emot depression enbart dock.
 
Jag har sett kanske fem där jag varit inblandad i ECTn. (på 10 år som narkosläkare). Och då menar jag riktigt katatona, dvs närmast icke-reaktiva. Schizofrena patienter med katatona drag.
Intressant. Vår överläkare på akutpsyk menade att det inte finns mera. Jag såg ett fall som var liknande men det var mest hittepå av en schizofren.
 
@Snubbelfot de biverkningar jag är van vid att patienterna kan få (hallucinationer ffa) kommer vid högre doser än vad som pratats om när det gäller depressionsbehandling.
@em-pirre jag tror det handlar lite grand om hur ”bra” patienterna sköts. De som slutar ta sin medicin och inte upptäcks på ett tag för att de inte har något vidare socialt kontaktnät kan ju hamna i de mest konstiga situationer. Så har varit fallen med de jag träffat på.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 713
Senast: Gunnar
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
378
Senast: MissFideli
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 738
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp